• Empresa
  • El "rusc" del talent pol·linitza la ciutat comtal: torna el Talent Arena 2026

El "rusc" del talent pol·linitza la ciutat comtal: torna el Talent Arena 2026

La segona edició de la gran cita europea del talent digital estrenarà la Zona XPRO, amb més de 72 ponències i quinze tallers adreçats a professionals sènior

Francesc Fajula, CEO de la Mobile World Capital (MWC) i John Hoffman, CEO de GSMA, durant la presentació del Talent Arena 2026 | Cedida
Francesc Fajula, CEO de la Mobile World Capital (MWC) i John Hoffman, CEO de GSMA, durant la presentació del Talent Arena 2026 | Cedida
Natàlia Bosch | VIA Empresa
Periodista
Barcelona
11 de Novembre de 2025 - 02:27

Una sola edició ha estat més que suficient per convertir el Talent Arena en el node europeu del talent digital. Aquest dimarts, l’espai Eskalndestino de la ciutat comtal ha vibrat amb la presentació de la segona edició d’un esdeveniment que, tal com ha afirmat un rotund Francesc Fajula -CEO de la Mobile World Capital (MWC), entitat impulsora- ja s’ha consolidat com la trobada de referència per al talent digital i tecnològic. Del 2 al 4 de març, el recinte Montjuïc de Fira de Barcelona esdevindrà novament un formiguer -o millor dit, un rusc- d’idees, formació, inspiració i oportunitats laborals.

 

Però aquesta edició no vol conformar-se amb repetir l’èxit de la passada, que -entre d'altres xifres- va congregar més de 20.000 assistents, 116 nacionalitats, 200 ponents i una presència femenina del 34%. “Fem tots l’esforç de créixer i d'intentar incrementar totes aquestes dades, sobretot la darrera”, ha demanat Fajula.  

The Hive, molt més que una metàfora

El lema de la nova edició gira al voltant de The Hive , "el rusc, la colmena en castellà", ha puntualitzat Fajula. Es tracta d'una arquitectura conceptual que encarna la idea d’un ecosistema interconnectat, dinàmic i generatiu. El rusc simbolitza la col·laboració entre comunitats de desenvolupadors, educadors, reclutadors i emprenedors que, com les abelles, treballen en xarxa per construir un futur digital més robust, més inclusiu i més humà. El terra del Hive, amb els seus hexàgons simbòlics, és una metàfora tangible d’aquesta sinergia: cada cel·la és una oportunitat, i cada connexió, una promesa.

 

“Quan vam començar a treballar sota aquest concepte jo tenia dubtes. No sabia si s’entenia. Però el símil ens va donar sort”, reconeix Fajula, qui busca la complicitat immediata de John Hoffman, CEO de GSMA i una de les figures clau en la gestació del projecte.

Un pacte institucional pel capital humà

John Hoffman, CEO de GSMA; Maria Galindo, secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya; Carlos Prieto, delegat del govern espanyol a Catalunya; Jordi Valls, tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona; Francesc Fajula, CEO de la Mobile World Capital Barcelona (MWC) | Cedida
John Hoffman, CEO de GSMA; Maria Galindo, secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya; Carlos Prieto, delegat del govern espanyol a Catalunya; Jordi Valls, tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona; Francesc Fajula, CEO de Mobile World Capital Barcelona (MWC) | Cedida

L'acte també ha estat protagonitzat pels representants de les tres administracions catalanes -Ajuntament de Barcelona, Generalitat de Catalunya i el govern espanyol- que s’hi han implicat des del minut zero. Carlos Prieto, delegat del govern espanyol a Catalunya, ho ha afirmat amb contundència: “Catalunya ja és el principal pol digital del sud d’Europa, però caldria anar més enllà”. I ho ha fonamentat amb dades: més de 1.000 milions d’euros invertits en programes de digitalització i formació des del 2020, i un augment del 60% del pressupost estatal destinat a la MWC, que enguany arriba als vuit milions d’euros. Prieto ha reivindicat la necessitat "d'atraure, cuidar, protegir i mimar” el talent digital.

Des de la Generalitat, Maria Galindo, secretària general de Polítiques Digitals, ha reforçat aquesta visió: “Un futur inclusiu, innovador i en benefici de la societat només és possible si connectem talent, indústria i coneixement”, ha reivindicat, tot recordant que el Govern manté una aposta clara a través del Pacte Nacional pel Talent Digital, amb l’objectiu de multiplicar per dos l’ocupació digital a Catalunya abans del 2030 i aconseguir que el 50% d’aquesta ocupació sigui femenina.

Per la seva banda, Jordi Valls, tinent d’alcalde de l'Àrea d'Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme de l'Ajuntament de Barcelona, ha volgut sintetitzar l’esperit de ciutat: “El Mobile ens va posar al mapa, ara el Talent Arena ens donarà l'ànima”, ha assegurat. Alhora, Valls ha argumentat que la MWC ha generat un “ecosistema tecnològic a Barcelona”, on la formació en tecnologia és “clau”, per “definir el futur de la ciutat”.

Més espai, més ambició

El Talent Arena 2026 arriba carregat de novetats | Cedida
El Talent Arena 2026 arriba carregat de novetats | Cedida

L’èxit ha desbordat totes les expectatives. “Però 20.000 persones no en són prou. Hem de ser 200.000. Hem de ser dos milions”, ha exclamat un Hoffman ambiciós, amb la convicció de qui sap que el talent no té sostre. “Si no alimentem aquesta bèstia amb talent, aquest no morirà, però no creixerà com cal”, ha afegit, fent referència a l'ecosistema que s'està construint des de Barcelona cap al món. "Ja ho sentiu equip, si el talent demana espai, nosaltres l’hi donarem", ha dit entre riures Fajula, mirant de reüll a Hoffman, qui ha assentit amb un somriure còmplice. 

Però aquest esperit expansiu ja s'està traduint en accions concretes. De fet, l’organització treballa per ampliar els espais, diversificar els formats i obrir nous canals de participació. Una de les grans novetats que incorporarà aquesta edició és la zona XPRO, un espai obert i col·laboratiu dedicat als professionals més experts, als CTO, als perfils tècnics que busquen formació avançada i connexions d’alt nivell. “Aquest any volem promocionar contingut dedicat als professionals més sènior. No només als joves, sinó també als que lideren la transformació des de dins”, ha explicat Fajula. La zona XPRO comptarà amb més de 72 ponències de companyies com Google, Microsoft, Amazon Web Services o Scopely. També s’hi celebraran quinze tallers, hackatons i masterclasses en tecnologies punteres. “Volem que tothom pugui tocar el futur amb les mans”, han afirmat els organitzadors. 

Hoffman: “20.000 persones no en són prous, si no alimentem aquesta bèstia amb talent, aquest no morirà, però no creixerà com cal”

Però el que també elevarà aquesta edició és la presència de figures icòniques de la tecnologia global. Tim Berners-Lee, inventor de la World Wide Web, compartirà reflexions sobre el futur d’internet i la sobirania digital. També hi serà Kate Darling, investigadora del Boston Dynamics AI Institute, referent mundial en robòtica i ètica, que abordarà els límits entre el que és humà i el que no. Tim Serewicz, vicepresident de la Linux Foundation, oferirà una sessió sobre el codi obert i l'educació tecnològica. I per tancar el cercle, Steve Aoki, DJ, productor i emprenedor, parlarà sobre com la intel·ligència artificial es fusiona amb la creativitat musical. "Si penseu en una forquilla de joves d'entre 15 i 35 anys i els pregunteu qui és Steve Aoki, tothom el coneixerà, diuen que és un dels discjoqueis més importants del món", ha assegurat Fajula. 

En definitiva, i amb la mirada posada a superar els més de 20.000 assistents de la primera edició, el Talent Arena 2026 s’erigeix com un projecte de col·laboració publicoprivada sense precedents, pensat per pol·linitzar el futur digital de Barcelona i Europa. Amb un ecosistema que combina formació, innovació i networking, l’esdeveniment serà l’escenari on es debatran les aplicacions i novetats que la intel·ligència artificial pot desplegar en un horitzó no massa llunyà, amb l'objectiu de transformar no només la tecnologia, sinó també el mercat laboral i la societat en el seu conjunt.