La cadira menorquina vol sortir de l'illa

Sillas Menorca produeix la icònica peça des de Ferreries i ja l'exporta a diversos països d'Europa

Les cadires menorquines de Sillas Menorca es proposen arribar al mercat europeu Les cadires menorquines de Sillas Menorca es proposen arribar al mercat europeu

Terrasses de bar amb cadires plegables de fusta i lona amb un logotip d'Estrella Damm al darrere. Queden lluny els anys en què les cerveseres regalaven cadires de plàstic. Aquelles cadires han quedat substituïdes per les de tipus director que fabrica Sillas Menorca, una empresa familiar amb fàbrica a Ferreries que produeix la coneguda cadira menorquina. Amb una facturació anual d'1,5 milions d'euros i una plantilla mitjana de 25 persones, ja exporta el seu producte fora de l'illa i la Península.

Jaume Gelabert és el gerent de Sillas Menorca, l'empresa dedicada a la fabricació d'aquesta icònica cadira típica de l'illa. La cadira menorquina, també coneguda com a cadira director o, segons el seu nom registrat, “coca rossa”, és un tipus de cadira amb orígens en els anys 1920, quan es comença a fabricar de manera artesanal a Ciutadella.

sillas menorca SM Empresa

La nau de Sillas Menorca al polígon de Ferreries | Cedida

L'origen d'aquesta companyia amb fàbrica al polígon de Ferreries prové del magatzem de fusta del pare del Jaume que proveia els fusters de l'illa. L'avenir va fer que una d'aquestes fusteries acabes formant part del seu negoci i van apostar per industrialitzar la producció de la coca rossa. Rondava l'any 1994 i la patent de la cadira es va deixar de pagar, així que va quedar lliure. Després que el seu pare intentés comprar l'empresa dels posseïdors de la patent i l'oferta fos declinada, van entrar en el negoci.

"Hi vam afegir millores, grandària i versatilitat per diferenciar-la de l'original" amb l'objectiu de potenciar-ne la comercialització: més colors i un nou sistema per subjectar la lona sense xinxetes.

En la trajectòria de Sillas Menorca fins i tot hi ha hagut converses amb el gegant del mobiliari suec Ikea. "Gairebé als inicis ens vam posar en contacte amb Ikea buscant clients i mercats, els va encantar el producte, però ens van respondre que la cadira tenia massa qualitat pel que els buscaven", rememora. La multinacional no estava disposada a vendre a un preu "massa alt" per al públic al que s'adrecen. "Ens van dir que tenia massa qualitat pel que ells venien", recorda l'empresari.

El portafoli de productes s'amplia amb algunes variacions de la cadira feta amb fusta de faig de La Rioja. Amb set tonalitats de barnís -sempre ecològics- i 14 colors de lona, Sillas Menorca ofereix, també, diverses mides: infantil, respatller ample i estret, XXL -pensat per a clients robustos "com els alemanys, que són molt grans", riu-; i també la versió amb balancí. Així mateix també produeixen una taula plegable, una hamaca i tamboret, "però sempre en versió plegable", responent a la funcionalitat de la cadira original.

Digitalització i client particular

El creixement va venir paulatinament "amb les mires posades sempre a fora de Menorca i donar a conéixer aquest article arreu". Illes, Península i, després, Europa. En un principi es van posar en contacte amb la indústria cervesera i actualment marques com Damm, Mahou-San Miguel, Moritz o Curzcampo o són els principals clients de l'empresa. Aquestes companyies fan servir les cadires menorquines amb publicitat per a aquelles terrasses per a clients prèmium, explica l'empresari. I precisament Sillas Menorca és el referent en aquest segment, sobretot després d'una forta crisi que ha arrassat amb molts dels competidors i ha reforçat aquesta firma.

Així mateix i amb el suport de la Cambra de Comerç de les Balears han dissenyat una estratègia per ubicar punts de venda i planificar la seva expansió per Euorpa. "Per a nosaltres vendre fora de les illes ja és exportar, però estem buscant clients fora d'Espanya", i de fet ja venen a Alemanya, Regne Unit, Itàlia o França.

sillas menorca SM Mantenimiento Perfil2

Les vendes són principalment a través del seu web o per visitants estrangers que la veuen en el seu període de vacances a l'illa i s'interessen: "Veuen la xapa que posem a les potes de la cadira i ens contacten".

Gelabert: "Per a nosaltres vendre fora de les illes ja és exportar, però estem buscant clients fora d'Espanya"

Els grans clients cervesers representen entre un 60% i un 70% del total de la facturació de Sillas Menorca, mentre que la venda directa representa la resta. "El que voldriem és revertir aquesta situació, perquè els marges comercials de la venda directa no són els mateixos", explica.

Per tal d'assolir aquest objectiu, Gelabert indica que desestacionalitzar el consum "d'un producte que normalment venem en temporada d'estiu" és clau. Així, la companyia vol dirigir-se a clients de turisme rural i de països on el clima és més càlid per assentar el creixement. "El gruix de les vendes es fan entre el març i el setembre" i la producció màxima oscil·la entre les 5.000 i 6.000 unitats al mes.

Digitalització, client particular i nous mercats són l'estratègia de futur de Sillas Menorca, una de les empreses de referència d'aquesta illa del Mediterrani que busca en la indústria i la manufactura una via per desenganxar-se del turisme.

Més informació
Menorca: les promeses (incomplertes) del turisme
El 65% de l'activitat econòmica de Menorca, paralitzada per una avaria elèctrica
Sant Joan a Menorca
Avui et destaquem
El més llegit