Darrerament, tots els actors de la societat ens hem vist obligats a posar una marxa més en termes de sostenibilitat, i un dels àmbits que juga un paper important és el de la mobilitat. Cada vegada és més gran l’aposta pels vehicles elèctrics, tot i comptar amb algunes barreres per part dels consumidors i, sobretot, de grans reptes, com ara la millora de la xarxa de punts de recàrrega.
Sota el lema Electritzant, l’Automobile Barcelona, el saló de l’automòbil que se celebra de forma biennal, va estrenar la seva 42a edició a la Fira de Barcelona el passat 13 de març i tindrà lloc fins al 21, i compta amb la presència de referents en l’àmbit de l’electromobilitat com Hyundai, KIA, Mercedes-Benz, Lexus i Renault, entre d’altres.
José Miguel García (director de l’Automobile Barcelona): “El nostre lema no és un caprici, la indústria ha fet els deures i disposa del seu producte electrificat"
Acostar les novetats a la població
“Moltes de les llars disposem de cotxes i de motos, i de cara al públic és molt interessant poder disposar d’un espai on donar a conèixer els darrers models i les seves prestacions”, explica a VIA Empresa José Miguel García, director de l’Automobile Barcelona, qui destaca l’èxit d’aquests primers dies de l’esdeveniment: “Hem superat entorn d’un 20% les xifres de l’edició anterior”.
Les companyies disposen de l'Electric Zone, un espai dissenyat per exposar els models elèctrics més avançats. “El nostre lema no és un caprici, la indústria ha fet els deures i disposa del seu producte electrificat, per tant, la sostenibilitat ha arribat al sector de l’automòbil”, apunta Garcia, qui, conscient de les principals barreres a l’accés d’aquest tipus de vehicles, detalla que “és necessari dur a terme plans d’ajut al consumidor i una bona xarxa d’infraestructures a les nostres carreteres i ciutats. Expandint l’ús dels vehicles elèctrics, els preus seran més assequibles”.
L'aposta per renovar un dels parcs automobilístics més antics d'Europa
A més, el saló permet als visitants posar-se als comandaments dels vehicles presentats, passant pels boxes i conduir pel circuit de Montjuïc coneixent de primera mà les darreres innovacions. Es tracta d’una proposta que pretén contribuir a la renovació del parc d’automòbils tant de Catalunya com de la resta de l’Estat, que és un dels més antics d’Europa: els vehicles tenen una mitjana de 13 anys d'antiguitat davant dels 10,8 de la mitjana europea.
Aquest fet provoca que la contaminació sigui superior, ja que “algunes de les tecnologies que es fan servir, per molt que no siguin elèctriques, són més antigues i no estan adaptades a les necessitats actuals”, apunta Garcia.
El parc d'automòbils de l'Estat és un dels més antics d'Europa, amb una mitjana de 13 anys d'antiguitat
En aquest context, dins del marc de l'Automobile Barcelona, l’Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC) organitza un congrés que se centrarà en la transició a la mobilitat sostenible per a la indústria, les ciutats i la societat com a principals eixos temàtics.
Les motos tampoc s'ho perden
A més, entre els dies 11 i 14 de maig s’ha desenvolupat simultàniament Motoh!, el saló del sector de les motos, que també ha exposat la seva aposta pels models híbrids i electrificats, comptant amb 45 expositors. “Ha estat un encert fer coincidir les dues fires”, valora Garcia.
Tot i que l’adopció pels models elèctrics vagi a una velocitat inferior respecte a la d’altres països com ara Portugal, o països nòrdics, la indústria automòbil mostra el seu compromís amb la sostenibilitat duent a terme inversions en fàbriques de bateries i empreses d’economia circular per tal d’afavorir el procés d’electrificació de l’actual flota de vehicles. I les dades ho demostren: un 40% de les vendes són de productes electrificats.