Que el teletreball es va disparar amb la pandèmia, no és cap novetat. Nascut als anys setanta i reservat al sectorTIC, avui és una opció comuna en molts àmbits gràcies a la tecnologia. Tant és així que, segons la universitat UNEDTudela, el treball en remot es va contemplar per primera vegada en la legislació espanyola l’any 2012, vuit anys abans de l’explosió de la covid. Des d’aleshores, hem evolucionat cap a un panorama laboral en què el modelhíbrid ha guanyat demanda i les dades de nòmadesdigitals s’han disparat, fins al punt de trobar casos com el de Brian R. Niccol, el nou CEO de Starbucks, que comandarà el gegant del cafè a 1.600 quilòmetres de distància, amb una nova oficina dissenyada a casa seva i un jet privat amb el qual es desplaçarà a la seu central de la companyia.
El nou CEO de Starbucks, Brian R. Niccol, comandarà el gegant del cafè a 1.600 quilòmetres de distància
El passat 13 d’agost, Starbucks va anunciar el nomenament de Niccol com a nou director executiu de la companyia, i s’incorporarà el pròxim 9 de setembre. Es tracta d’un fitxatge procedent de Chipotle que substituirà LaxmanNarasimhan, que no feia ni dos anys que ocupava aquest càrrec -des de setembre del 2022-. Tal com detalla Roger Vinton en aquest article, el canvi de cadires va comportar un augment del 25% de les accions de l’empresa el mateix dia 13. El motiu? Segons les entitats financeres que donen cobertura a les accions de la companyia, el nou màxim executiu se centrarà a “millorar l’experiència del client” i, per tant, provocarà uns efectes positius als ingressos i als marges.
El model híbrid de Niccol: una oficina a casa i un jet privat a Seattle
El nou director executiu, però, ha decidit dirigir Starbucks des de la distància: en comptes de traslladar-se a Seattle, la ciutat on es troba la seu de la companyia de restauració, continuarà vivint a la seva casa de NewportBeach, Califòrnia. Val a dir que malgrat les mil milles (1.600 quilòmetres) que separen les dues ubicacions, Niccol no treballarà de forma completament remota. Es desplaçarà fins a la seu de l’empresa fins a tres vegades per setmana amb un avió corporatiu, complint amb la normativa vigent de Starbucks que demana als seus empleats acudir a les oficines un mínim de tres vegades per setmana.
De Newport Beach a la seu de Starbucks hi ha 1.600 quilòmetres
Aquest tipus de normatives es van començar a regular i a prendre seriosament amb l’esclat la pandèmia, on el model híbrid representa un element especialment atractiu entre les noves generacions. En el panorama català, 566.400 persones van teletreballar en algun moment del quart trimestre del 2023, segons el Monitor Adecco d'Oportunitats i Satisfacció amb l'Ocupació, que xifra en un 15% els ocupats que fan teletreball. Es tracta d’una proporció més alta que l'espanyola, que és del 13,6%, però nou punts per sota de la mitjana de la Unió Europea (24,1%).
Però és que si retornem a les Amèriques, la taxa de teletreballadors s’eleva ràpidament al 40%, amb un 28% en règim híbrid i un 12% completament remot, segons l’enquesta Survey of Working Arrangements and Attitudes elaborada per investigadors de les Universitats de Stanford i de Chicago. Així mateix, el nou CEO de Starbucks formarà part del primer grup amb unes condicions que el gegant del cafè ha exposat en el mateix comunicat del nomenament: un salari d'1,6 milions de dòlars anuals que es complementarà amb una paga variable anual que podria oscil·lar entre els 3,6 i els 7,2 milions en funció del compliment de certs objectius. A més, la companyia detalla que dissenyarà una oficina remota per a Niccol a Newport Beach, on se l’assignarà un assistent de la seva elecció.
Greenpeace es posiciona: "Això és inacceptable"
Es tracta d’un seguit de condicions més que favorables, ara bé, n'hi ha una que ha generat força polèmica. La companyia, que enguany ha presumit de reduir el plàstic en els seus gots fins a un 20%, haurà d’explicar al planeta per què un treballador de l’empresa es desplaçarà a la feina amb jet privat: “Mentre que a molts de nosaltres se'ns anima a triar la bicicleta o el transport públic per als nostres desplaçaments, aquests nois estan agafant un jet privat per anar a la feina. Inacceptable”, va declarar Greenpeace al seu perfil de X.
While most of us are being encouraged to choose a bike or public transport for our commute, these guys are taking a private jet to get to work.
— Greenpeace International (@Greenpeace) August 23, 2024
Unnacceptable.#StarbucksCEOpic.twitter.com/N6yzsNCVg8
Les dades que ofereix l'organització Transport & Environment apunten que un avió privat pot emetre fins a dues tones de CO2 per cada hora de vol. D’aquesta manera, si Brian Niccol acudís tres dies a les oficines de Seattle durant les 52 setmanes que té un any, efectuant sis vols setmanals entre l’aeroport de Los Angeles (LAX) -que és el més proper a Newport Beach- i l’aeroport Internacional de Seattle-Tacoma (SEA) -el més proper a les oficines de Starbucks-, estaria efectuant una totalitat de 312 viatges d’una durada de gairebé tres hores -936 hores volant- que, per tant, emetrien un total de 1.872 tones de CO2 l’any. Evidentment, es tracta de càlculs aproximats, però cal recordar que cada habitant del planeta s’estima que emet, de mitjana, unes 5,5 tones anuals.
De la seu de Starbucks a la millor ciutat del món per teletreballar, 9.000 quilòmetres
Quant a la resta de condicions, Niccol podrà teletreballar des de casa seva, però no des del que per a l’International Workplace Group és la millor ciutat del món. La firma líder mundial en espais de treball flexible, amb 3.500 oficines a 120 països, considera que la millor ubicació que existeix al planeta per treballar en remot es troba a gairebé 9.000 quilòmetres de la seu de Starbucks: Barcelona. Després d’analitzar nou punts claus de cada ciutat, com ho són el clima, la cultura, l’allotjament, el transport, la gastronomia, la felicitat, la connexió a Internet i la disponibilitat d'espais de treball flexibles, International Workplace Group assegura que la capital catalana és el millor indret on treballar en remot, juntament amb Toronto, i per sobre de ciutats com Nova York, Pequín o Rio de Janeiro.