TheKer i el robot català nascut a la UPC per revolucionar la indústria electrònica

La startup ha creat un robot que permet reduir els costos de la soldadura microelectrònica en un 400% i s’està obrint camí al sector dels residus

Els cofundadors de Theker amb la Ministra de Transports, Raquel Sánchez, als 'Premis BNEW' 2022 | Cedida Els cofundadors de Theker amb la Ministra de Transports, Raquel Sánchez, als 'Premis BNEW' 2022 | Cedida

Quatre enginyers electrònics de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) han unit els seus esforços i coneixements per fundar TheKer, una iniciativa que vol reinventar la indústria electrònica i dels semiconductors a través de la remanufactura. Després de detectar que anualment es generen 50 milions de tones de residus electrònics a escala mundial, que equival a llençar mil ordinadors per segon, TheKer ha creat un robot que permet reduir els costos de la soldadura microelectrònica en un 400%, capaç de reciclar els components d’aquests dispositius.

“Vam estar en una associació de robòtica i vam observar que a l’hora de fabricar les plaques de circuit imprès (Printed Circuit Boards, PCB) era molt difícil trobar proveïdors a l’Estat” apunta a VIA Empresa Carla Gómez, COO i cofundadora de Theker. Arran d’aquesta necessitat, els quatre enginyers van posar fil a l’agulla per donar lloc al seu primer producte, un robot de soldadura microelectrònica. “Al robot se li introdueix una PCB sense els components soldats i, posteriorment, surt totalment soldada, de manera que facilita la fabricació de dispositius electrònics”, afegeix Gómez.

Anualment es generen 50 milions de tones de residus electrònics a escala mundial, que equival a llençar mil ordinadors per segon

Soldar i dessoldar, l’essència del robot de TheKer

A més de soldar components, la solució de TheKer també permet dessoldar-los, la qual cosa ha permès al projecte endinsar-se en el món del reciclatge. “Tenint en compte la gran quantitat de tones de residus que es generen cada any, estem davant un mercat molt gran i que ens crida molt l'atenció”, apunta Gómez. 

D’aquesta manera, TheKer ofereix el seu robot a fabricants i grans recicladores mitjançant un model de negoci RaaS (Robot as a Service): “Per un preu mensual que oscil·la entre els 6.000 i 10.000 euros, en funció de cada projecte, les empreses tenen el servei de disposar del nostre robot, amb manteniment inclòs”, detalla la cofundadora.

Obrir-se camí entre residus

En l’actualitat, l’equip de vuit persones que conforma TheKer es troba realitzant proves pilot des de l’edifici MediaTIC de Barcelona Activa, on van acudir després de dur a terme un programa de preacceleració. Gómez explica que “encara estem mirant quin és el sector més indicat, on trobar el màxim profit i la màxima eficiència”. 

Més info: Brussel·les autoritza 8.100 milions d'ajudes públiques per impulsar el sector de la microelectrònica

Fins ara, el sector on millor funciona és el sector dels residus: “És on veiem que podem generar més impacte, concretament en el reciclatge”. I és que aquests joves enginyers ho està aconseguint. Durant el 2022 han rebut els guardons de la Millor startup de la indústria digital BNEW, el primer premi a l’SpinUOC, als GrauTIC i el premi neec Fet a Catalunya, entre d’altres.

Uno de los robots de TheKer | Cedida
Un dels robots de TheKer | Cedida

“Al final, nosaltres som una empresa robòtica i la nostra finalitat és fer robots”, recorda la cofundadora, qui detalla que aquests estan destinats a “substituir totes aquelles feines que són més repetitives o perilloses”. En aquest sentit, la companyia disposa d'un sistema de picking automatitzat: “Entre altres sectors, dins de l'àmbit dels residus, els robots de pick-and-place es col·loquen en recicladores on passa el material barrejat, i duen a terme tot el procés de selecció de residus que actualment es du a terme manualment de manera poc eficient”, afegeix Gómez. 

La cofundadora valora positivament la curta i intensa trajectòria de TheKer i, fins a la data, destaca un gran aprenentatge: “A la majoria d’emprenedors de vegades ens costa molt contactar amb els clients d’una manera ràpida, i és molt important fer un esforç per comunicar-te molt i ser molt actiu, ja que d’aquesta manera s’avança molt de pressa”.

Més informació
Miistico, la plataforma digital que ‘tira les cartes’ per videotrucada
La marca de roba de Sant Cugat que vesteix bebès d'arreu del món
L'Amazon català que pinta de verd el planeta amb cada comanda
Avui et destaquem
El més llegit