
A l’agost, molts catalans aprofiten les vacances per fer allò que han deixat pendent durant l’any: llegir, passar temps amb família i amics, i fins i tot provar un detox digital. Però, en una societat tan connectada tecnològicament, desconnectar resulta difícil, fins i tot a l’estiu. En part, això és perquè la nova revolució tecnològica està transformant el sector dels viatges amb el Traveltech (tecnologia de viatge), plataformes digitals que milloren tota l’experiència viatgera, des de la planificació fins a la gestió del viatge i l’estada al destí. A continuació, destaquem tres iniciatives prometedores incubades a Barcelona Activa que poden ser tendència aquest estiu.
L’aplicació que fusiona Instagram i Booking per crear el viatge perfecte

Trobar la inspiració per a un viatge, així com les rutes, els vols, els hotels, activitats, restaurants, etc., en una sola plataforma sembla impossible. Sovint, la inspiració arriba a través de xarxes socials com Instagram, seguint els viatges d'influencers, i després es busquen els vols a plataformes com Skyscanner, els hotels a Booking i les activitats a Civitatis. Davant d’aquesta realitat, neix el 2022 amb el suport de Barcelona Activa Odysseus, una app "tot en un" que facilita la inspiració per trobar un destí i organitzar tot el que implica preparar un viatge, o com el defineixen els seus fundadors: "el fill entre Booking i Instagram".
“Volem posicionar-nos com el marketplace únic on un viatger pugui inspirar-se i configurar un viatge a tots els nivells possibles: des d’allotjament i oferta complementària fins al transport”, explica a VIA Empresa Àngel Pérez, cofundador d’Odysseus i llicenciat en Direcció d’Empreses Hoteleres. És una plataforma, en versió app, que barreja aquests dos components d’inspiració, reserva i part social. “És a dir, veure itineraris, llocs per descobrir i tenir la capacitat de reservar vols, hotels, activitats, restaurants, tot amb un sol clic”, afegeix Pau Alòs, cofundador i enginyer informàtic.
Odysseus, una app "tot en un" que facilita la inspiració per trobar un destí i organitzar tot el que implica preparar un viatge
Arran d’aquesta necessitat, Pérez, juntament amb els seus tres socis Marc Novillo (enginyer de producte), Pau Alòs (enginyer informàtic) i Dani Vazquez (desenvolupament de software), es van posar a treballar per convertir-se en un intermediari de serveis turístics. “Nosaltres venem a un client final i fem d’intermediaris amb els principals proveïdors, tant de vols com d’hotels. El nostre model és similar al de les agències de viatges actuals: agafem l'oferta d’aquests proveïdors, la fem nostra, creem un pack personalitzat i l’oferim a qui estigui interessat en aquell viatge”, afegeix Pérez.
Identify, l'aposta 'traveltech' que promet digitalitzar el turisme arreu del món

“Nosaltres digitalitzem els antics mapes o fullets que es donaven a les recepcions dels allotjaments turístics quan un hoste demanava informació o activitats d’interès”, explica a VIA Empresa Elena Losantos, CEO i cofundadora d’Identify, qui detalla que ara els establiments que fan servir la plataforma poden oferir un espai digital amb tota la informació.
La traveltech va néixer l’abril del 2021, després d’una idea que disposava un any de rodatge. Aquesta va donar lloc a un producte B2C pensat perquè els usuaris finals poguessin conèixer els punts d’interès cultural que tenien al seu voltant. “El que va començar sent una aplicació mòbil perquè els usuaris coneguessin què fer o què veure, ara s’ha convertit en dos productes”, apunta Losantos, qui detalla que, a més d’aquesta proposta inicial, “va sorgir un producte B2B, encarregat de digitalitzar els mapes i recomanacions dels allotjaments turístics”. “Ara mateix, ens centrem més en aquest darrer producte perquè és el que estem monetitzant i el que ens interessa que tingui més força”, afegeix la cofundadora.
Losantos (Identify): “Digitalitzem els antics mapes que es donaven a les recepcions dels allotjaments turístics quan un hoste demanava informació o activitats d’interès”
Identify va aterrar a Barcelona Activa participant en un programa de preacceleració a partir del qual l’equip fundador de quatre persones va tenir l’oportunitat de presentar el projecte al Mobile World Congress (MWC) del 2021. Esteve Dalmau i Aleix Riba, desenvolupadors de l’equip, i Noelia Losantos, encarregada de màrqueting i vendes, són els altres tres cofundadors de la firma que, juntament amb Elena Losantos van agafar el timó d’una proposta que no ha deixat d’evolucionar.
Beder, el "Tik-Tok català" que tempta als més aventurers

L'empresa emergent Beder (de l’anglès be there) va néixer l'estiu del 2020 quan la pandèmia estava estesa arreu del món i viatjar "estava prohibit". Quatre amics barcelonins, cansats de rememorar èpoques passades, van veure que havia de canviar la forma en què viatjarien en un futur. Ho tenien clar: volien dir adéu a més de 20 pestanyes obertes de Google amb blocs i imatges per donar la benvinguda a vídeos atractius per captar el públic més jove. D’aquesta forma, els quatre fundadors van començar a treballar a jornada completa per Beder el novembre de 2021 i van desenvolupar una aplicació "feta per i per als viatgers".
Gabriel Rubio, un dels quatre impulsors i director general de l’empresa, explica a VIA Empresa que dos dels fundadors ja treballaven prèviament al sector del turisme i creien que “els proveïdors d’experiències turístiques i els allotjaments havien d’atraure la generació Z amb continguts més atractius”. I ho han aconseguit a partir de vídeos curts i geolocalitzats, al més pur estil TikTok.
Rubio (Beder): “Els proveïdors d’experiències turístiques i els allotjaments havien d’atraure la generació Z amb continguts més atractius”
L'aplicació va dirigida a dos tipus de públics. El primer, qualificat de top travellers i el segon de top business. En el primer cas va enfocada a viatgers apassionats que els agradi crear contingut amb vídeo i que vulguin tenir recompensa econòmica, a part de més visibilitat. Respecte als businesses poden obtenir clients pel seu establiment o per l'experiència turística que ofereixen a través d’un contingut que entretingui i sigui atractiu.