Jo em caso a Catalunya

El turisme de casaments genera 500 milions d'euros anuals a l'Estat espanyol, que compta amb Barcelona com una de les ciutats preferides d'Europa

Les masies de Catalunya són un dels principals atractius per als qui volen casar-se Les masies de Catalunya són un dels principals atractius per als qui volen casar-se

Barcelona va ser el 2013 l'escenari del casament de tres dies de la neboda del multimilionari indi de l'acer Lakshmi Mittal. Els seus més de 1.000 convidats van conèixer el MNAC, el Museu Marítim i els hotels Arts i W, entre altres indrets il·lustres de la capital catalana, incloent-hi una ruta de shopping. També van gaudir d'un menú elaborat pel mateix Sergi Arola o un pastís de 60 kg ideat per Christian Escribà. I tot per un preu que oscil·la entre els 50 i els 60 milions d'euros. Una boda magnificent que va posicionar Catalunya com una de les destinacions idíl·liques a Europa per casar-se.

El turisme dels casaments de destinació mou a escala mundial un total de 74.000 milions d'euros anuals. La moda va néixer als Estats Units, però ja s'ha estès arreu del món. A l'Estat espanyol el negoci deixa uns 500 milions d'euros anuals i té Catalunya com a principal pol d'atracció. Entre el 2012 i el 2016 van augmentar un 116% del nombre de bodes que s'hi van celebrar, mentre que el 2017 es va estabilitzar amb un increment del 26%. Unes xifres que demostren que l'àmbit, que aquests dies està de festa amb la Barcelona Bridal Fashion Week, té encara molt per oferir i molts professionals per captar.

Casar-se en una masia a l'Empordà

"Catalunya és una destinació privilegiada a Europa. Competeix directament amb França i Itàlia, els dos llocs per excel·lència", assenyala el fundador de Spain4wedding, José Levy. Amb més de 14 anys d'experiència en l'àmbit nupcial, va llançar-se amb el projecte l'octubre de 2016 amb l'objectiu de posicionar Espanya com un referent mundial posant en contacte els professionals amb turistes.

Levy: "Catalunya és una destinació privilegiada a Europa. Competeix directament amb França i Itàlia"

Han començat per Catalunya perquè fins ara és el territori que més atractiu presenta. "Ens demanen masies per la seva exclusivitat, però també paisatges de costa com els de l'Empordà o les zones vinícoles del Penedès, o la clàssica fotografia de Barcelona", apunta. Però mentre l'existència d'indrets especials és clara i la demanda, incipient, l'oferta d'espais encara no ha esclatat: "Estem parlant d'espais que estan en mans de propietaris privats. Alguns ja han vist que aquí hi ha negoci, però molt encara no ho saben. Falta potenciar molts espais que poden ser interessants i tenir un preu competitiu, especialment a la zona de la Garrotxa, l'interior de Lleida o la costa de Tarragona".

 

The perfect wedding backdrop, am I right? ✨? #weddingwednesday ? . . . ? by @tothosteleria

Una publicación compartida de Spain for Weddings (@spain4weddings) el


L'experiència es veu com un viatge exòtic. "No és més que l'excusa per fer unes vacances ben fetes", reconeix Levy, "són gent que poden passar un cap de setmana aquí o bé una setmana sencera, sabent que implica dormir, menjar, comprar....". I gran part ho paguen els nuvis o els pares, el que deixa clar que estem parlant de famílies benestants. És a dir, de viatges de luxe on no s'escatima ni un euro per poder pagar una habitació a l'hotel Condes de Barcelona –al mig del Passeig de Gràcia- o fer la petició de mà en un vaixell al mig del mar i sopant sota la llum de les espelmes. Perquè els compromisos també mereixen una celebració com la del mateix casament.

I el nombre de participants pot anar des dels dos nuvis, en una cerimònia sense convidats, fins a festes de 800 persones.

Un casament 100% català

Tenim paisatges i bon preu, però també una indústria nupcial encapçalada per marques com Pronovias o Rosa Clarà a escala tèxtil o noms com els dels germans Roca o Carme Ruscalleda en termes gastronòmics. "Podem i volem arribar alt", assegura Levy respecte al potencial català, motiu pel qual creu que, si el sector suma forces, "es pot aconseguir que tota la facturació que es generi amb l'activitat es quedi a Catalunya".

Més info: La núvia vol ser també 'marca Barcelona'

Fins ara, afirma, l'allotjament, el menjar i les compres o activitats turístiques més típiques sí que generen un impacte directe al territori, però elements com la roba o la fotografia es compren i contracten a l'estranger. "Ens costa perquè la competència és dura i surt millor comprar a l'origen. Per això hem de treballar per posicionar encara més les marques a escala internacional perquè diguin que volen portar un vestit de Peiró o dinar a l'hotel Arts. És aportar un valor afegit i no tant competir amb preu", insisteix.

El Poble Espanyol és un altre dels espais que ofereixen a Spain4Weddings i que des de fa anys celebren casaments. Ha estat, però, en els últims tres anys quan més han notat l'interès dels turistes. "Fem des de cerimònies simbòliques fins a religioses, normalment en format petit, amb pocs convidats, tot i que hem arribat a celebrar alguna festa de 100 convidats", explica la responsable del deparament d'incentius, Mireia Guillot. Fins aleshores, el 80% dels clients venien a través de plataformes d'internet, però ara han rebut peticions directament de wedding planners i de futurs nuvis.

Els casaments representen prop del 25% de la facturació de la part de lloguer d'espais del recinte, que ofereix la reserva de zones concretes -mentre l'activitat del parc segueix de manera normal- a un preu d'entre 400 i 700 euros per la cerimònia i de 2.500 per l'espai on fer-hi un banquet.

La reserva d'espais per a casaments al Poble Espanyol suposa prop del 25% dels ingressos del lloguer per a esdeveniments privats

Així, d'abril i novembre, és possible trobar-se alguna parella de nuvis recorrent els carrers d'aquesta recreació de diversos indrets d'Espanya. Un recinte que, segons Guillot, interessa als turistes per ser "molt cèntric, diferent de com és el centre de Barcelona i oferir un encant especial per als nuvis i la família".

En Jordi Tudela és un altre dels professionals que ha tret partit al boom de Catalunya com a destinació de casaments. Tudela és fotògraf i ha vist com en els últims anys a passat a cobrir un terç de les seves feines amb peticions de parelles estrangeres, el que li permet incrementar la feina de caps de setmana i, "si hi ha sort, sumar un altre esdeveniment entre setmana i tenir més treball", comenta.

Tudela: "Com millor sigui el treball i més gran, més força tens, és un cercle. Va bé per obrir un mercat nou"

Aquest tipus de client paga de mitjana uns 3.500 euros pel servei, però pot anar des dels 1.650 euros amb les fotografies més bàsiques i sense àlbum ni vídeo. Tot i que és feina, Tudela el que més destaca és el fet de poder donar-se a conèixer: "Em dóna l'oportunitat de treballar més dies, de fer que rodi el meu nom i guanyar força. Com millor sigui el treball i més gran, més força tens, és un cercle. Va bé per obrir un mercat nou".

A més a més, el fet de contractar un professional del territori ajuda a visibilitzar indrets potser no explotats fins ara o professionals del territori que permetrien localitzar a la zona el màxim possible de l'activitat de la cadena.

Barcelona, la nova Florència

Els britànics són els turistes principals de Catalunya, els segueixen la resta de països europeus i, una mica més lluny, es troba Rússia, mercat on el territori té posats els ulls per tot el que pot aportar. Ara bé, són uns clients que també pot captar Florència, principal destinació Europea. I és que va ser precisament la Toscana la regió encarregada d'exportar aquesta tendència nord-americana de concebre la boda com un viatge exòtic.

Barcelona és la ciutat que sembla que pot fer-li la competència. Certament, el casament de la neboda de l'empresari Mittal va obrir la porta a situar la ciutat comtal al mapa dels futurs marit i muller, però des de llavors no s'ha tornat a veure una celebració d'aquesta magnitud. I això és el que ara es vol captar, perquè el turista amb un poder adquisitiu mitjà-alt ja està, segons Levy, gairebé a la butxaca.

Per aconseguir-ho, Turisme de Barcelona va desenvolupar el 2016 el programa Barcelona Weddings, "que ha de permetre promocionar la ciutat i el seu entorn com un referent internacional", explica la seva directora, Mercedes Garcia, qui explica que els paradisos exòtics han deixat d'estar de moda per les parelles d'alt nivell adquisitiu, que busquen ara indrets "moderns i amb un valor afegit més enllà del sol i la platja". Requisits que la capital catalana compleix amb unes bones connexions, clima, cultura i gastronomia.

Garcia: "L'impacte econòmic té repercussió sobre altres sectors i es multiplica"

L'organisme no compta amb dades que puguin quantificar l'impacte, ja que els visitants formalitzen el casament al seu país i a Catalunya hi fan celebracions simbòliques. Tanmateix, Garcia explica que les estades que hi fan són d'entre dos i tres i amb 100 convidats de mitjana per festa, el que acaba revertint directament en l'economia barcelonina gràcies a la contractació de serveis per a la cerimònia i la despesa en els altres dies dedicats a fer turisme. "L'impacte econòmic té repercussió sobre altres sectors i es multiplica", insisteix la directora de Barcelona Weddings.

Més info: El 'wedding planner' professionalitza les bodes

Perquè no és només el banquet, es tracta també de floristeria, perruqueria, moda, transport, seguretat... Serveis que l'entitat ofereix a través dels membres adherits al programa, el qual va adreçat als destination wedding planners encarregats d'organitzar els casaments. Si la feina de promocionar Barcelona es fa bé, és un gruix de negoci que pot complementar el turisme tradicional i que es concentra durant els mesos d'estiu. Fins ara els casaments també s'acostumen a celebrar entre els mesos de juny i setembre, tot i que Garcia recorda que és "un sector fàcilment desestacionalitzable".

Per tant, la ciutat té en les seves mans donar un impuls al turisme amb aquest tipus de clients. Perquè a diferència de Levy de Spain4Weddings, i malgrat que el context és favorable, Garcia considera que Barcelona encara no està posicionada com a destinació de casaments i que hi ha molta feina a fer.

Més informació
'Millennial brides', les núvies del futur
Catalunya, altar mundial de núvies
El 30% de les vendes de moda nupcial seran online
Avui et destaquem
El més llegit