
Vega Chargers va néixer el 2019 amb l'ambició de convertir-se en un referent en el disseny i fabricació d'estacions de recàrrega ràpida per a vehicles elèctrics. Lluís Auroux, Iban Fontcuberta, Israel Hernández i José Fuentes van ser els quatre socis fundadors d'un projecte que en sis anys ha arribat Austràlia, Llatinoamèrica o Orient Mitjà i que multiplica la facturació any a any. “Vam començar quatre i ara ja som una seixantena de treballadors”, destaca l'Iban, actual CEO de Vega Chargers. I tot fet a la seva fàbrica de Barberà del Vallès.
Tres dels quatre socis provenien del sector dels carregadors elèctrics i van veure una oportunitat a explotar en el mercat: dissenyar carregadors de càrrega ràpida de corrent continu que fossin una alternativa real als carregadors de corrent altern que s'instal·laven en pàrquings, centres comercials o empreses. L'ús de carregadors de corrent altern limitava molt la potència de la càrrega: “Amb corrent continu, la càrrega és quatre o cinc vegades més ràpid”. “Quan anava al centre comercial de torn amb el meu cotxe elèctric aconseguia 40 quilòmetres d'autonomia en una hora. Amb els nostres carregadors, eren 200 quilòmetres”, explica Fontcuberta.
La clau per entrar al mercat
Aquesta tecnologia encara no estava molt estesa i van dedicar més d'un any a investigar i fer proves: “Era un punt diferencial per entrar al mercat. I pensant que es podia escalar de manera ràpida amb més potència”. El 2021 van treure el mercat el seu primer punt de recàrrega, el Gravity. Tenia una potència de 30 kW, però es podia escalar ràpidament fins al 240 segons la necessitat de cada estació.
Fontcuberta: "No en veníem més perquè no en fabricàvem més"
“Mai és fàcil l'entrada al mercat”, reconeix Iban Fontcuberta. Tot i això, recorda que en aquell moment hi havia un auge d'instal·lació de carregadors, que van aprofitar: “Tot el que podíem fabricar, ho veníem. No en veníem més perquè no en fabricàvem més”. El seu primer carregador de 30 kW era diferencial en el mercat, per la seva rapidesa i perquè era molt silenciós.
Uns avenços que van aconseguir, i aconsegueixen, per l'aposta clara per la recerca i la innovació: “Per nosaltres és clau la tecnologia pròpia”. Una prova d'això és que van estar més d'un any per enllestir el seu primer carregador. I és que a diferència d'altres empreses del sector, van decidir que crearien tot el producte des de zero. Tot i fer el procés “més complicat”, permet adaptar el producte a qualsevol canvi del mercat i necessitat del client: “Tenim el control total del carregador, ho podem adaptar a qualsevol demanda i som més àgils i flexibles”.
De Barberà a Austràlia
Aquesta diferenciació del seu primer producte va obrir les portes de mig món a Vega Chargers, que ven els carregadors a través d'operadors que els distribueixen i els instal·len. “Nosaltres no parlem amb el client final, no sabem on estan els carregadors. Però quan vas a un lloc i veus un carregador Vega, fa il·lusió”, destaca l'Iban. En aquests primers quatre anys de l'estrena de Gravity, ja han portat carregadors a Portugal, Països Baixos, Regne Unit, Qatar, Abu Dhabi, Austràlia o Llatinoamèrica.
A banda de ser silenciosos, una de les característiques que ha fomentat el creixement de Vega ha estat el seu catàleg: disposen des de carregadors de 30 kW per a aparcaments fins a 240 kW per a vies interurbanes. I estan treballant en un supercarregador de fins a 600 kW pensat per a autopistes i àrees de servei. A més, disposen de carregadors de corrent continu i altern, que encara són els que tenen més sortida.
Un carregador intel·ligent i ultraràpid
Un dels avenços tecnològics que han impulsat són la incorporació d'intel·ligència artificial en els punts de recàrrega, la qual permet repartir la potència d'un conjunt de carregadors situats en una mateixa estació en funció de quants i quins cotxes estan carregant. Una càrrega distribuïda i intel·ligent. Recentment, han tancat una ronda d'inversió de cinc milions d'euros que, entre altres, els permetrà treballar en un nou carregador ultraràpid de 720 kW i que esdevé imprescindible per avançar en la mobilitat sostenible.
En només cinc anys de vida, la primera nau de 2.000 metres quadrats de Barberà ja els ha quedat petita i ara n'ocupen una altra, destinada a les oficines i un laboratori, de 2.000 metres quadrats. Fabriquen entre 3.000 i 4.000 punts de recàrrega l'any i esperen tancar el 2025 amb uns cinc milions d'euros de facturació. La previsió pel 2026 és duplicar aquesta xifra. El repte és acabar de consolidar-se a Europa i potenciar la presència a Llatinoamèrica.