• Empresa
  • La visió artificial que hi ha darrere d'IKEA, Renfe i l'Ajuntament de Castelldefels

La visió artificial que hi ha darrere d'IKEA, Renfe i l'Ajuntament de Castelldefels

L'empresa catalana Imotion Analytics ofereix tecnologia de visió artificial per empreses de 'retail', bancs, ajuntaments, infraestructures, transport i 'healthcare'

Visió d'una càmera amb tecnologia d'Imotion Analytics | Cedida
Visió d'una càmera amb tecnologia d'Imotion Analytics | Cedida
Elena Busquets | VIA Empresa
Directora de VIA Empresa
Barcelona
06 d'Abril de 2022
Act. 06 d'Abril de 2022

Una càmera amb visió artificial és capaç de detectar si una persona està sentint sorpresa, tristor, por, ira, alegria o fàstic. La cara té múltiples punts que reflecteixen microemocions. Concretament, 300 punts són els que utilitza com a referència l'empresa Imotion Analytics, per concloure, en una escala de l'u al cinc, el grau en què una persona està sentint una de les sis emocions bàsiques. L'empresa amb seu a Castelldefels ha desenvolupat una tecnologia de visió artificial capaç de comprendre en temps real aquesta informació, i molta més, a través de la imatge captada per les càmeres. Aquesta informació és or per als operadors de retail. Permet conèixer el consumidor i la seva experiència de compra. "És com un mystery shopping, però 24x7 i a gran escala", explica Alejandro Murillo, CEO d'Imotion Analytics.

 

L'empresa la van fundar quatre socis l'any 2015. És el fruit d'una empresa anterior -Motion Software Developement- que dirigien Murillo i Ramon Espuga, cofundador d'Imotion Analytics i actual CTO, i que estava especialitzada en investigar i desenvolupar tecnologies de visió i intel·ligència artificial. "Hem passat la barrera dels cinc anys de les startups, el termòmetre que t'indica si el projecte funciona o no", indica Murillo, qui set anys més tard pot explicar amb orgull que, amb un equip de 15 persones, la seva tecnologia està funcionant a més de 5.000 càmeres distribuïdes principalment per l'Estat espanyol, però també a Kuwait, Marroc i Jordània. I estan obrint mercat a Xile i a Brasil.

Les seves perspectives de creixement, de fet, són ambicioses i, per aconseguir-les, tenen oberta una ronda de finançament. Murillo té el rumb clar: "Volem aconseguir musculatura. Si en comptes de 15 enginyers en tinguéssim 100, els tindríem ocupats. Hi ha molt de mercat i tenim molta feina". La valoració de l'empresa, prèvia a la ronda, és de 10 milions de euros i "la valoració post-money dependrà de quin percentatge de la companyia venem", indica.

 

Inicialment, van néixer orientats al retail, però aviat van veure les múltiples aplicacions d'aquesta tecnologia: banca, smart cities, infraestructures, transport, healthcare i turisme... Actualment, compten amb una cartera de clients destacada com IKEA, Renfe, Adif, Aena, CaixaBank, Volkswagen, HD Hotels i l'Ajuntament de Castelldefels, que tindrà en funcionament la tecnologia en els propers mesos. El model de negoci es basa en una quota mensual per cada càmera que funciona amb la seva tecnologia, independentment del cas d'ús de cada operador. És un model Saas, formulen el software com a servei.

Una mina d'or pel retail

Imotion Analytics està orientant la visió artificial en el retail cap a tres principals aplicacions: constumer inside, gestor de cues i experiència de client. Des de la perspectiva del costumer inside, la visió per computador detecta el nombre de clients que hi ha a la botiga, el gènere i la seva franja d'edat, i ho transmet a l'operador en temps real i amb grans volums d'imatges simultàniament. D'aquesta manera, l'operador pot conèixer el perfil del client i certs hàbits de consum i redistribuir millor els torns de la plantilla o, fins i tot, decidir quins productes són més adients per una botiga o una altra, en funció del tipus de client que acudeixi a cadascuna. El gestor de cues funciona amb mapa de calor i, principalment, la seva funció és organitzar millor l'staff i optimitzar els recursos. 

La visió per computador detecta el nombre de clients que hi ha a la botiga, el gènere i la seva franja d'edat, i ho transmet a l'operador en temps real

I l'experiència de client, on analitzen l'evolució de les emocions de les persones al llarg de l'experiència de compra. "És una informació molt valuosa per a les empreses perquè dóna una dada qualitativa constant sobre el servei que s'està donant i el que provoca en el client", explica Murillo. Això si, sempre preservant l'anonimat de les persones.

"La protecció de dades la duem a terme amb una empresa externa que ens audita contínuament, seguint de manera estricta la normativa europea, una de les legislacions més restrictives a escala mundial", indica. De fet, segons Murillo, al mercat de Llatinoamèrica la llei permet profunditzar molt més en la dada i en la persona. "Com a ciutadà, prefereixo la protecció, però és veritat que l'altra via permet innovar més". L'etern dilema de la privacitat en el món tecnològic.

Murillo: "Com a ciutadà, prefereixo la protecció, però és veritat que l'altra via permet innovar més"

La transformació de la banca l'ha portat a convertir-se en un retailer i, en aquest sentit, l'aplicació de la visió artificial l'estan enfocant cap a l'anàlisi "d'aquests stores que abans eren oficines bancàries", indica Murillo. El pagament mitjançant sistemes de detecció de cares -biometria- és una altra via que, encara que no l'estan produint directament des d'Imotion Analytics mereix menció. Actualment, hi ha bancs xinesos que l'estan utilitzant i, a Catalunya i Espanya s'estan produint diverses proves pilots. 

Atocha és una smart city?

Murillo compara el funcionament de l'anàlisi de masses a grans infraestructures amb el de les smart cities. Les necessitats quant a gestió de grans volums de persones d'una estació o aeroport i d'una ciutat, poden ser molt semblants. "De fet, l'estació d'Atocha rep gairebé 300.000 viatgers cada dia, xifra que no està gens lluny de la d'una smart city", indica. En ambdós casos, la prioritat és la seguretat. Per això, orienten la visió artificial a detectar aldarulls, baralles, caigudes, manca de distàncies de seguretat o de mascaretes, etc. Quan succeeix un d'aquests conflictes, s'envia una alerta a l'entitat per tal que pugui actuar de manera immediata.

Exemple d'informació detectada amb visió artificial a una estació de tren | Cedida

Exemple d'informació detectada amb visió artificial a una estació de tren | Cedida

El cas d'èxit amb Renfe

"Abans de la covid-19 estàvem enfocats a aportar valor en la presa de decisions empresarials, però arran de la pandèmia va aparèixer una altra variant, potser més intangible però alhora més important, que és garantir la seguretat de les persones", explica Murillo. En aquest sentit, compten amb un gran cas d'èxit que han aconseguit de la mà de Renfe. Abans de la pandèmia, havien donat servei a Rodalies i l'any 2019 van guanyar un programa amb TrenLab, l'acceleradora de startups de Renfe i Wayra. Però el 2020, tot just després de l'esclat de la pandèmia, Renfe els hi va donar un repte: dotar de visió artificial a les 25 estacions més importants de l'operadora de transport ferroviari en un període de tres mesos. Ho van aconseguir en dos mesos. Renfe ho necessitava per poder controlar les estacions i garantir la seguretat dels viatgers reduint la presencialitat del seu personal. 

"Com a startup, va ser tot un repte, no només per la grandària de Renfe i el projecte, sinó per totes les incerteses i pors de l'època inicial de la pandèmia", recorda. Aquest cas d'èxit, a més, va donar peu a més licitacions. Avui en dia, per exemple, estan participant en la digitalització de 475 estacions de Renfe a Espanya, de les quals gairebé 120 estan ubicades a Catalunya.