• Estratègia a foc lent: per què repensar la visió a l’estiu

Estratègia a foc lent: per què repensar la visió a l’estiu

La planificació és necessària, però té límits. En canvi, el pensament estratègic, és creatiu i flexible, capaç d’anticipar escenaris i obrir possibilitats

El pensament estratègic és creatiu i flexible, capaç d’anticipar escenaris i obrir possibilitats | iStock
El pensament estratègic és creatiu i flexible, capaç d’anticipar escenaris i obrir possibilitats | iStock
Jordi Marin | VIA Empresa
Expert en transformació digital i innovació
Barcelona
30 d'Agost de 2025 - 05:30

L’estiu, amb el seu ritme més pausat, ofereix una oportunitat que sovint oblidem: repensar l’estratègia. Com he anat insistint en els articles anteriors, lluny de reunions frenètiques, informes de seguiment i calendaris atapeïts, el temps de descans es converteix en un laboratori d’idees a foc lent. Per a Henry Mintzberg, “l’estratègia és un patró en un flux de decisions”. I per reconèixer patrons cal prendre distància, sortir de l’acceleració diària i deixar que les peces encaixin.

 

Per reconèixer patrons cal prendre distància, sortir de l’acceleració diària i deixar que les peces encaixin

Durant l’any, la urgència ens arrossega. Però l’estiu és el moment de plantejar-se preguntes fonamentals:

  • Encara és vàlida la nostra visió?
  • Estem invertint temps en allò que realment crea valor?
  • Què hem d’abandonar, per obrir espai al nou?

Com recordava Peter Drucker, “la cosa més perillosa en temps de turbulència no és la turbulència, sinó actuar amb la lògica d’ahir”, i aquestes preguntes ens poden ajudar a trobar alguna de les claus. La planificació és necessària, però té límits: és tècnica, operativa i sovint massa rígida. El pensament estratègic, en canvi, és creatiu i flexible, capaç d’anticipar escenaris i obrir possibilitats.

 

El clàssic Michael Porter ens ho recordava: “L’estratègia consisteix a escollir què no fer”. En un món saturat d’opcions, discernir és tan important com decidir. I aquí l’estiu, amb calma i llibertat mental, es converteix en el millor aliat per reflexionar.

Eines per a una estratègia d’estiu:

  • Quadern de preguntes: més que respostes, dedica temps a formular preguntes que incomodin i obrin possibilitats.
  • Lectures lentes: llibres que no només parlin del teu sector, sinó que et facin pensar diferent.
  • Converses a la fresca: la millor innovació sovint neix d’una conversa informal, sense pressa.

Com deia Alfred Sloan, històric CEO de General Motors: “Els bons consells poden venir d’on menys t’ho esperes, però només si estàs disposat a escoltar-los”. Quan l’estratègia es cuina a foc lent, guanya profunditat i autenticitat. El setembre no hauria de ser només tornar a la rutina, sinó fer-ho amb:

  • Una visió més clara
  • Prioritats més nítides
  • I la convicció que el lideratge consisteix també a aturar-se per pensar.

En definitiva, l’estiu no és només temps descans, sinó també de repensar, simplificar i inspirar-se. Crec que la millor cita per tancar aquesta reflexió és la de Drucker, “la millor manera de predir el futur és crear-lo”. I potser, sota el sol d’agost, es planten les llavors dels futurs més transformadors.