Evangelització i desmitificació de la impressió 3D

L'empresa ha d'adquirir més coneixement sobre la tecnologia additiva com a solució industrial per innovar

Un braç d'impressió 3D | Cedida Un braç d'impressió 3D | Cedida

La tercera edició de la Barcelona Industry Week (BIW), que engloba set esdeveniments firals, és una oportunitat per conèixer algunes de les solucions industrials més innovadores per impulsar la fabricació intel·ligent i saber de l'experiència de les empreses usuàries de la tecnologia 3D en la cadena de producció.

A hores d'ara, les empreses pioneres en l'ús de la tecnologia avançada són sovint grans fabricants que han pogut valorar i assumir els riscos de la seva implementació en el procés de producció, però hi ha un important gruix de petites i mitjanes empreses que observen la impressió 3D com una fabricació avançada que no veuen a l'abast de les seves possibilitats.

Per desmitificar i evangelitzar sobre aquests nous processos que s'estan incorporant a pràcticament tots els sectors productius, la quarta edició d'Industry From Needs to Solutions, que té lloc dins de la BIW al recinte de Gran Via de la Fira de Barcelona, incorpora l'espai Arena d'Innovació. Es tracta d'una àrea on empreses, centres d'investigació i consultores mostren les bondats de la impressió 3D i la seva aplicació industrial.

"Fa falta evangelitzar sobre aquesta tecnologia dins del teixit empresarial"

Empresaris i equips de desenvolupament de productes tenen al seu abast aquesta tecnologia en totes les seves facetes i la frase que més s'ha deixat sentir fins ara ha estat: què és això? Així ho explica Aritz Baquedano, project manager de la iniciativa privada International Advanced Manufacturing (IAM 3D HUB), quan parla del "desconeixement" que encara hi ha sobre la fabricació additiva –la tècnica que es coneix com a impressió 3D- encara que és un dels eixos de l'evolució del teixit industrial. Baquedano manifesta que els empresaris necessiten adquirir coneixement sobre aquesta tecnologia perquè només així podran determinar les possibilitats i limitacions que té en un camp concret d'aplicació. "Fa falta evangelitzar sobre aquesta tecnologia dins del teixit empresarial", assegura i admet que la petita i mitjana empresa no vol sortir de la seva zona de confort però que acabarà entenent que molts productes se seguiran fabricant sense la incorporació d'aquesta tecnologia, però que d'altres només es produiran per aquest sistema i que alguns dels que ara s'elaboren pels mètodes tradicionals acabaran incorporant la impressió 3D com a fórmula per guanyar qualitat i aportar valor afegit a la cadena productiva.

En l'actualitat existeixen diferents tecnologies 3D en funció de les necessitats de cada sector que es determinen segons la peça que es vol produir i el material amb què s'ha de fabricar. "Les empreses han de tenir clar que no tot es pot fer amb una impressora 3D, és a dir, que la tecnologia additiva no ha vingut a substituir-ne cap altre, sinó a complementar-les", concreta Joan Folguera, responsable de la firma Intech 3D, una consultoria de Lleida que fa assessorament integral de tecnologies de producció additiva a les cadenes de valor de les empreses. Folguera explica que la impressió 3D és una solució perfecta per a prototipatge i fabricació de sèries curtes, peces personalitzades, costumitzades a mida, peces multi material o geomètricament complexes. L'avenç de la tecnologia ha estat de tal magnitud en els últims anys que ja es poden fer acabats molt més al detall per aconseguir una personalització de les peces que, a més del seu prototipatge, també es poden fabricar en sèrie.

"Hem de sensibilitzar els responsables de les companyies de què es pot i no es pot fer en cada sector industrial o de serveis, en definitiva, les seves aplicacions reals"

Cada fabricant, afegeix Folguera, s'ha de sentir identificat amb el procés avançat per conèixer què hi pot elaborar, amb quin ús i per a quina aplicació perquè d'això en dependrà la tecnologia i el material usat, per això "hem de sensibilitzar els responsables de les companyies de què es pot i no es pot fer en cada sector industrial o de serveis, en definitiva, les seves aplicacions reals".

I la recerca en aquest camp no deixa d'avançar amb l'única finalitat de millorar la productivitat sense malmetre la qualitat perquè es perfeccionen els dissenys, prototips i motlles es realitzen amb més celeritat, la incorporació de nous materials permet reducció en volums i pesos i també en costos, en permetre sèries més curtes es poden reduir els estocs i el recanvi de les peces és més àgil i flexible. La clau està en l'elaboració d'un adequat business plan que incorpori la fabricació additiva en el lloc més encertat de la cadena de producció i educar el mercat perquè es guanyi confiança en aquesta tecnologia, ja que "les necessitats ja existeixen".

Més informació
Fabricar cotxes amb impressió 3D
Barcelona reinventa la impressió 3D d'Europa
BCN3D apropa la impressió 3D a casa teva
Avui et destaquem
El més llegit