
Barcelona aplicarà durant els pròxims mesos dues proves pilots amb Intel·ligència Artificial (IA) per reduir la contaminació acústica. Els dos projectes han resultat guanyadors d'un repte impulsat per l'Ajuntament de Barcelona, la Fundació BIT Hàbitat i Fira de Barcelona a través de la iniciativa Barcelona Innova LAB Mobility. El repte va rebre una vintena de propostes, de les quals 14 eren internacionals i han guanyat dos projectes: el primer, de l'empresa holandesa Sorama, és un sistema de càmeres que detecten vehícles sorollosos, i el segon, de les companyies espanyoles Bettair i Trafficnow, és una plataforma amb sensors acústic i capacitat predictiva.
En el primer projecte, les càmeres identifiquen aquells vehicles que superen els llindars de soroll establerts. El sistema recull les dades en temps reals i les mostra en panells LED per a fomentar un canvi de comportament. El focus s'ha posat en els vehicles perquè el 85% del soroll que es genera a Barcelona procedeix de la mobilitat.
Les proves pilot es començaran a aplicar a partir del quart trimestre de 2025
El segon projecte, 'Traffic-Noise', és de les companyies espanyoles Bettair i Trafficnow, ofereix una plataforma integrada que analitza i correlaciona en temps reals el soroll i el trànsit urbà, combinant sensors acústics d'alta precisió, sistemes de visió artificial avançada i algoritmes predictius impulsats per IA. La solució identifica les fonts de soroll, anticipa esdeveniments crítics i ajuda a avaluar l'impacte de les polítiques de mobilitat sostenible per a millorar la planificació urbana.
Les proves pilot es començaran a aplicar a partir del quart trimestre de 2025 i tenen una durada prevista de 18 mesos. Cada projecte rebrà 100.000 euros de finançament, aproximadament un 70% del total.