Vallcarca, el nou Hollywood català?

El projecte d'un campus audiovisual i tecnològic, impulsat per FCC, genera debat al Garraf, una comarca on els rodatges s'han consolidat com un motor econòmic

Imatge d'arxiu de la cimentera de Vallcarca des del mar | Aleix Ramirez Imatge d'arxiu de la cimentera de Vallcarca des del mar | Aleix Ramirez

The Sun ha emès una recomanació a tota la ciutadania del Regne Unit que visiti Catalunya, durant les vacances d’estiu. Entre altres aspectes, el diari britànic convida els britànics i les britàniques a no gaudir de la sorra i l’aigua de la platja de Vallcarca pel seu alt grau de contaminació.

Aquest nucli forma part del terme municipal de Sitges i des de fa més de 100 anys és conegut per la seva cimentera amb una estació ferroviària abandonada o les restes d’una antiga colònia. Més enllà de l’opinió del mitjà de comunicació, en els darrers mesos, Vallcarca ocupa una posició destacada dins del debat mediàtic per un projecte de FCC, firma propietària de l’actual fàbrica. 

El grup del multimilionari mexicà Carlos Slim vol transformar la cimentera, actualment sense cap ús, en un hub audiovisual i tecnològic. Els promotors asseguren que el projecte pot generar un impacte econòmic superior als 300 milions d’euros i la creació de 4.400 llocs de treball. La polèmica es troba en el fet que, en paral·lel a l’aspecte audiovisual, el pla contempla la construcció d’habitatges i una zona comercial.

L’alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell, s’ha mostrat favorable a obrir camí a noves activitats econòmiques, com a complement del turisme. Ara bé, Carbonell ha vinculat la decisió final del consistori a una consulta ciutadana i “el respecte a l’entorn natural”. 

Segons dades d’ACCIÓ, Catalunya és la seu de 1.733 empreses tecnològiques. El 12% d’aquestes firmes estan directament vinculades al món audiovisual. Concretament, durant l’any 2022, els 198 rodatges al municipi van generar un impacte econòmic de 500.000 euros. Les produccions a Sitges representen el 90% de l’activitat al Garraf i les comarques del Penedès. 

L’afectació de la vaga de guionistes als Estats Units 

Malgrat ser un sector històricament emergent, en els primers sis mesos de l’any, el Garraf ha registrat una petita davallada de rodatges amb 90 permisos de filmació. Aquesta xifra representa un descens de 16 produccions audiovisuals en comparació amb el mateix període de l’any anterior. Principalment, Node Garraf, l’agència que canalitza tota la gestió dels rodatges, atribueix l’actual escenari a la vaga de guionistes i altres professionals especialitzats als Estats Units. 

En clau publicitària, des del mes de gener fins a juliol, els sis municipis del Garraf han acollit anuncis de Cupra, Peugeot, Jaguar, Volkswagen, Mango, Zara, Donuts, Bimbo, Heineken, Freixenet, Decathlon, Banco Santander, CaixaBank i Pantene.

Pel que fa a les produccions televisives, el protagonisme se l’ha endut MasterChef (TVE), Joc de Cartes (TV3) i les sèries La Mesías (Movistar Plus) i Costa (Netflix). Les productores aterren al Garraf, en gran part pels nombrosos espais naturals. 

Escenaris clau per a la indústria audiovisual catalana

A partir de dades de la Generalitat, publicades el passat mes de març, les empreses del sector audiovisual català comptabilitzen una facturació de 6.700 milions d’euros. L’interès a Catalunya per les audiovisuals també es materialitza en altres apostes com el futur centre de recerca i producció audiovisual a l’espai de les Tres Xemeneies de Sant Adrià del Besòs, el Catalunya Media City, que tindrà platós, estudis de gravació i espais d’acollida pels estudiants de formació professional i les universitats. 

En el mateix context, al Vallès Occidental, el Parc Audiovisual de Catalunya preveu una ampliació de 6.000 metres quadrats de les instal·lacions. L’equipament acull, de mitjana, seixanta rodatges anuals. L’accionariat del PAC es reparteix en un 80% per l’Ajuntament de Terrassa i el percentatge restant queda en mans de la Generalitat. Majoritàriament, la ciutat acull rodatges, interiors i exteriors, de pel·lícules, sèries i anuncis. 

Més informació
Nike, Coldplay o Liam Neeson escullen el Gran Penedès pels seus rodatges
Audi reobre l'activitat dels rodatges al Garraf
El Garraf acull més rodatges que mai
Avui et destaquem
El més llegit