CA | ES

La circularitat arriba al 'packaging': adéu als envasos d’un sol ús?

La normativa i les noves demandes del consumidor empenyen el sector cap a l’economia circular amb materials reciclables i reutilitzables alhora que impulsa la transformació digital

La startup Reusabol aposta per tàpers reutilitzables per al 'delivery' | Cedida La startup Reusabol aposta per tàpers reutilitzables per al 'delivery' | Cedida

Les imatges dels oceans plens de plàstic han fet la volta al món. Unes imatges que han servit per prendre cada cop més consciència que no podem seguir pel mateix camí. La Comissió Europea ja ha establert que per al 2030 tots els envasos d’aquest material de la Unió Europea hauran de ser reciclables. A més, es restringirà l’ús de microplàstics i s’haurà de reduir el consum de plàstic d’un sol ús. Una normativa que ha posat en alerta el sector del packaging, que s’enfronta a un moment de transformació, no solament digital, sinó també cap a la sostenibilitat i l’economia circular. Precisament els reptes del sector i el full de ruta per a la pròxima dècada es debatran al Pick&Pack, que arrenca aquest dimecres a Barcelona.

Més info: Pick&Pack escull Barcelona per revolucionar el futur del packaging i la intralogística

Segons un informe d’ING, els envasos representen el 60% de tots els residus plàstics d’Europa. I el sector alimentari és un dels que més residus genera a causa dels envasos i embalatges que utilitza. De fet, les empreses europees utilitzen més de 8 milions de tones de plàstic per produir envasos d’aliments i begudes. En aquest sentit, Enplater, empresa amb més de 50 anys d’experiència en la impressió d’embalatge flexible, treballa juntament amb els seus clients per a reduir l’impacte mediambiental de l’embalatge flexible utilitzat en els productes alimentaris. “Els fabricants del sector estem oferint films monomaterials que, una vegada consumits, puguin formar part de l’economia circular mitjançant el correcte reciclat dels mateixos”, assegura Albert Valldeperes, marketing manager d’Emplater.

Van Vliet: “Els ciutadans estan més conscienciats que la indústria, demanant canvis en el 'packaging' i modificant els seus hàbits de compra”

I és que els consumidors cada cop són més conscients de la importància de la sostenibilitat i de l’impacte que pot tenir la compra de segons quins productes. Un canvi d’hàbits que està portant a les empreses a oferir solucions d’envasat més sostenibles. No obstant això, per a la cofundadora de la startup Reusabol, Aimee Van Vliet, “els ciutadans encara estan més conscienciats que la indústria, demanant canvis en el packaging i modificant els seus propis hàbits de compra”.

El full de ruta cap a la sostenibilitat

Reusabol neix amb la vocació de buscar una solució a la gran quantitat de residus que genera el menjar a domicili. El projecte, encara en fase pilot, consisteix en tàpers retornables i reutilitzables a Barcelona. La idea és crear una xarxa d’establiments de menjar a domicili en la qual l’usuari pugui agafar un d’aquests recipients i retornar-lo a qualsevol altre local de forma totalment gratuïta, només pagant una fiança. D’aquesta manera, l’establiment només s’encarrega de rebre els bols, rentar-los i tornar-los a utilitzar, reduint d’aquesta manera la contaminació que generen els envasos d’un sol ús. Actualment, la startup està testant la seva solució a nou restaurants del barri de Poblenou de Barcelona, però amb la vocació de liderar un canvi cap a l’economia circular.

Per a Van Vliet, “hi ha molt de greenwashing en el sector del packaging. S’aposta per envasos més lleugers, dient que així es consum menys plàstic, però en realitat no es poden reciclar”. L’emprenedora considera que encara queda molt per aconseguir un canvi de sistema estructural que aposti més per la sostenibilitat i l’economia circular, “però no dubto que ja estigui en marxa, sobretot perquè dintre de poc la legislació europea ens ho imposarà”, afirma.

Van Vliet: “El gran repte és introduir la reutilització com a model de negoci en un entorn dominat pel lobby de les grans envasadores”

Ara bé, per a Valldeperes, “tot i que la sostenibilitat i l’economia circular han guanyat protagonisme i ens han ajudat a millorar els nostres productes, hi ha preconcepcions que desvirtuen el plàstic com a part de la solució”. El responsable de màrqueting d’Emplater assegura que la directiva 2019/904 de la UE relativa a la reducció de l’impacte de determinats productes de plàstic, “parla de la reciclabilitat més que de qüestions de compostabilitat”.

Més info: Què exigeix el consumidor al 'packaging'?

“El gran repte a l’Estat espanyol és introduir la reutilització com a model de negoci en un entorn dominat pel lobby de les grans empreses envasadores. Necessitem polítiques públiques que acompanyin la transició cap a l’economia circular i local”, assenyala Van Vliet.

Smart packaging: tota la informació a l’abast

La sostenibilitat està en el punt de mira i és el gran repte del sector del packaging, però sense oblidar la revolució tecnològica en la qual vivim, que afecta a tots els sectors de la indústria. En aquest sentit, les noves tecnologies permeten millorar la informació sobre el producte gràcies al smart packaging. “La tecnologia ens permet produir impressions personalitzades, amb codis alfanumèrics seqüencials, de barres i QR en els embalatges flexibles per aconseguir una major interacció amb dispositius digitals”, explica Valldeperes.

Més info: Intel·ligència al servei de l'envàs

De fet, segons un estudi desenvolupat per Market Research Future, el packaging intel·ligent mou un mercat de 46.000 milions de dòlars a escala mundial, amb una taxa de creixement prevista del 5,16% entre el 2017 i el 2023. I és que el smart packaging permet monitorar el que hi ha a l’interior de l’envàs, indicant si el producte ha sofert alguna alteració i la naturalesa d’aquesta, com per exemple en la cadena del fred, o si està en la temperatura òptima de consum. Unes solucions també a l’abast del consumidor i que ja podem trobar al mercat, com l’ampolla de Heineken que ens avisa quan la cervesa està a la temperatura adequada per ser beguda.  

Més informació
El 'packaging' intel·ligent, protagonista del Pick&Pack
Quan l’envàs importa tant com el producte
7 exemples de com fer del ‘packaging’ un element estratègic
Avui et destaquem
El més llegit