Un còmic per entendre un contracte o una sentència

La firma barcelonina Pictolex vol simplificar el llenguatge jurídic a través del disseny o la intel·ligència artificial

Imatge de la creació d'un còmic | iStock Imatge de la creació d'un còmic | iStock

Segons un estudi de la consultora Prodigioso Volcán, un 78% dels textos administratius a l’Estat no són clars. D’alguna manera, aquest fet és el punt de partida de Pictolex, empresa barcelonina que pretén simplificar el llenguatge jurídic. Des de fa gairebé un any, l’advocada i economista Carlota Albanell dedica tots els seus esforços a “trencar barreres” en l’àmbit legal. En una conversa amb VIA Empresa, la CEO de Pictolex planteja la necessitat de crear documentació legal amb “un valor afegit” i que, a la vegada, es converteixi en un element quotidià de la ciutadania i les empreses. 

Com es fa aquest camí? Malgrat les incerteses, el còmic és un dels principals elements de la proposta de negoci de l’empresa. “La barrera no és legal, sinó de mentalitat”, apunta Albanell. Des de la seva perspectiva de persona certificada en disseny legal, Pictolex vol implementar, a Catalunya i tot l’Estat, una pràctica “ja estesa al món anglosaxó, Alemanya i Holanda”. 

Tecnologia per complementar el coneixement humà 

Lluny de proclamacions majestuoses, el projecte de Carlota Albanell situa l’exemple del còmic o qualsevol altre element visual “com un complement que substitueix tasques repetitives, sense un valor afegit i amb nul·la voluntat de substituir el coneixement específic”. La mentalitat de Pictolex és que pugui existir una convivència entre el contracte tradicional i la documentació visual.

Aquesta última característica, amb la presència de paraules o “una millor organització” dels continguts, es presenta com una oportunitat per penetrar en mercats com “l’administració pública, la protecció de dades o les polítiques de privacitat”. Sota el criteri d’Albanell i el seu equip, la presència d’elements visuals redueix a la meitat el temps d’una negociació i pot incrementar un 50% el balanç de vendes. Actualment, a partir de dades extretes del sector assegurador, 16 milions de persones a Espanya no tenen la capacitat d’entendre un procediment com és la firma d’una pòlissa. 

 

El full de ruta a escala empresarial

El projecte de Pictolex té marcat amb vermell aquest any 2023. “Volem superar la fase embrionària i, per aquesta raó, estem en ple procés de cerca d’un soci tecnològic que ens permeti evolucionar la nostra idea”, avança Albanell. Al maig de l’any 2021, Pictolex va guanyar el premi Explorer. Un programa de  la Universitat Pompeu Fabra que promou l’emprenedoria.

De cara al 2024, la previsió és impulsar les primeres rondes de finançament per consolidar el creixement tecnològic i corporatiu. En paral·lel al món universitari, des del seu origen, Carlota Albanell i Pitcolex també han rebut assessorament de la Incubadora Vertical d’Empreses de l’Ajuntament de Figueres. L’ecosistema del consistori de l’Alt Empordà es va activar, durant el 2022, amb el mentoratge, entre altres, de l’empresari figuerenc Dídac Lee.  

FqDwjKbWcAEURWd
Albanell, durant el Mobile World Congress, explicant el seu projecte a Oriol Amat, opinador de VIA Empresa

 

Més informació
Tech Barcelona defensa una llei d'intel·ligència artificial que promogui la innovació
10 llibres d'innovació i empresa
Kerry Group estableix a Barcelona el seu hub d'innovació per al sud d'Europa
Avui et destaquem
El més llegit