PSD2, la nova realitat en les compres per internet

La normativa europea que regula els pagaments online vol millorar la seguretat i reduir el frau

Una persona fa una compra per internet | Cedida Una persona fa una compra per internet | Cedida

Millorar la seguretat dels pagaments i reduir el frau en el procés de validació en compres online. Aquests són els objectius de la PSD2, la nova Directiva Europea de Serveis de Pagament que incrementa la seguretat en aquests tipus de compres. Ja és una realitat i estableix l'autenticació reforçada del client, és a dir, la combinació de dos o més elements independents per autoritzar una operació: alguna cosa que només coneguis tu -la teva contrasenya-, alguna cosa que només tinguis tu -l'app descarregada al teu dispositiu mòbil-, i alguna cosa que ets tu -les dades biomètriques, per exemple la teva empremta dactilar-.

Fins ara, cada vegada que un usuari realitzava una compra per internet, l'entitat emissora de la targeta li sol·licitava alguna dada concreta per poder confirmar el pagament. Hi havia múltiples sistemes. Un dels més habituals era l'enviament d'un codi d'autenticació al mòbil, mitjançant un SMS. A partir d'ara, amb l'entrada en vigor de la PSD2, això no serà suficient, sinó que serà necessari aplicar aquest doble check per poder realitzar el pagament i complir amb l'autenticació reforçada.

Avantatges de la normativa PSD2

Entre els múltiples avantatges d'aquesta normativa destaca l'augment de la confiança del consumidor, que podrà reforçar la seguretat i protecció a les seves compres online amb targeta davant els intents de frau. Si un client de l'entitat pateix un intent de frau, el podrà bloquejar, ja que tindrà l'opció de rebutjar la compra si no és ell qui l'està realitzant.

No totes les compres per internet requeriran autenticació reforçada. La normativa contempla una sèrie d'exempcions segons el nivell de risc de la compra, el país del comerç, la quantia i la recurrència de l'operació, etc.

Amb CaixaBankNow serà senzill i segur

Una de les opcions per fer aquest doble check requerit per la normativa PSD2 és autoritzar les compres mitjançant els canals digitals del banc. En el cas de CaixaBank, els seus clients hauran d'autoritzar les compres que realitzin amb targeta mitjançant el seu servei de banca digital CaixaBankNow. Per a això, tots els usuaris de l'entitat que desitgin realitzar compres a un ecommerce hauran de tenir descarregada l'aplicació, així com les seves notificacions activades.

El procés serà molt senzill: després de realitzar una compra a la web del comerç, l'usuari rebrà una notificació push de l'app perquè hi accedeixi i autoritzi la compra. Quan entri, veurà que té una compra pendent d'autoritzar. L'usuari simplement haurà de verificar les dades (import i comerç) i autoritzar-la, o, per contra, cancel·lar-la si així ho desitja.

Els usuaris que no tinguin l'app no rebran la notificació push, però podran autoritzar aquestes operacions a través de la web de CaixaBankNow amb el seu ordinador.

Si un client pateix un intent de frau, el podrà bloquejar, ja que podrà rebutjar la compra si no és ell qui l'està realitzant

CaixaBank ja ha iniciat el procés d'implementació, des d'octubre fins al mes de desembre, del nou sistema d'autenticació a través de dos factors de manera gradual. L'objectiu és que al gener del 2021 tots els seus usuaris ja tinguin disponible el nou sistema per autoritzar les seves compres online amb targeta segons el compliment amb la PSD2.

CaixaBank està realitzant una campanya informativa dirigida als seus clients sobre l'entrada en vigor de la nova normativa, el nou procés d'autorització de les compres i la importància de tenir descarregada l'aplicació CaixaBankNow, així com les notificacions actives per una millor experiència d'usuari.

Suport als comerços electrònics

D'altra banda, CaixaBank també està oferint acompanyament, assessorament i solucions als seus clients ecommerce perquè s'adaptin a aquesta normativa i estiguin preparats per quan entri en vigor.

A més, Comercia Global Payments, la joint venture de CaixaBank i Global Payments, està desenvolupant un nou servei dirigit a mitjanes i grans empreses que venguin per internet perquè puguin oferir als seus clients la millor experiència de compra. Permetrà que l'usuari pugui realitzar la compra en menys passos de manera segura. Aquesta solució, que Comercia Global Payments començarà a comercialitzar a partir de gener, permetrà als usuaris d'ecommerce maximitzar el nombre d'operacions que no requereixen autenticació a través d'una anàlisi del risc en temps real sense impactar en la velocitat d'autorització i així, minimitzar la taxa d’abandonament, facilitar el procés de compra i incrementar la seguretat en totes les transaccions.

En aquesta línia, CaixaBank és l'entitat financera líder en banca digital a Espanya. De fet, els clients digitals de l'entitat han augmentat des de la declaració de l'estat d'alarma per la covid-19. Al juny, CaixaBank va aconseguir els 7 milions de clients digitals (web i mòbil), la qual cosa suposa un increment del 8,3% respecte al mateix mes de l'any anterior. Aquesta dada suposa el 54,1% sobre el total de clients (persones físiques de totes les edats) i s'eleva fins al 74% en el segment entre 25 i 45 anys.

Més informació
Gironazon, l'ecommerce d'empreses liderades per dones
L''ecommerce' vallesà de productes de proximitat
Caixabank presenta 726 MEUR de benefici, tot i la provisió per l'impacte Covid
Avui et destaquem
El més llegit