• Innovació
  • Sequera en l'ecosistema startup: qui és qui en les principals rondes d'inversió del 2023

Sequera en l'ecosistema startup: qui és qui en les principals rondes d'inversió del 2023

Fever, Cabify, o la catalana Wallapop lideren rondes milionàries en un context reduccionista marcat per la pujada dels tipus d’interès

La ronda d'inversió de 101,4 milions que va aixecar Fever ha estat la més gran a l'Estat el 2023 | iStock
La ronda d'inversió de 101,4 milions que va aixecar Fever ha estat la més gran a l'Estat el 2023 | iStock
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
05 de Gener de 2024
Act. 05 de Gener de 2024

L’èxtasi provocat el 2021, l’any de les startups, arran d’unes xifres històriques per a l’ecosistema emprenedor on destaquen 413 operacions inversores en empreses emergents a l’Estat per un total de gairebé 4.300 milions d’euros -dels quals 1.479 van recalar a Barcelona-, ha quedat difuminat aquest 2023 a causa de la sequerafinancera: la inversió en startups ha caigut un 42% a l'Estat, segons les dades publicades per la firma de capital risc Atomico en l’informe State of European Tech 2023. Aquest fet s’atribueix a la pujada dels tipusd’interès juntament amb “els desafiaments complexos que estan afrontant els emprenedors i professionals europeus, com ara la intel·ligència artificial, el canvi climàtic i la salut”, segons assenyala TomWehmeier, cap d'intel·ligència d'Atomico i coautor de l'informe.

 

Així i tot, Espanya es manté com el quart país d'Europa en nombre de startups que aconsegueixen finançament, en un context en què la reducció de la inversió tecnològica al continent ha estat d’un 45%, passant dels 74.900 milions d’euros el 2022 als 41.100 milions el 2023. D’entre els 1.460 milions d’euros captats per l’Estat destaquen grans operacions, i BusinessInsider ha recollit les cinc rondes de finançament més grans registrades el 2023, entre les quals es troba un potencial unicorn català.

 

Fever: 101,4 milions d’euros

La plataforma tecnològica especialitzada en descobriment de lleure i entreteniment en viu va captar a finals del passat gener una suma de 101,4 milions d’euros, fet que la va portar a assolir una valoració de 1.650 milions d’euros, consolidant la seva categoria d’unicorn. La ronda va estar liderada pel fons d'inversió GoldmanSachsAssetManagement, filial del Grup Goldman Sachs. En l’operació també va participar Eurazeo, un dels fons europeus més grans de capital privat per a creixement, així com altres inversors americans líders en el sector de la tecnologia de consum i entreteniment com ConvivialitéVentures, GoodwaterCapital, AlignmentGrowth, VitruvianPartners i SmashCapital

La ronda es va produir després que la firma consolidés la seva posició als Estats Units, país d’on prové més de la meitat dels ingressos i on ha treballat en experiències reconegudes a escala mundial, com Harry Potter: The Forbidden Forest, Stranger Things: the Experience, Van Gogh: The Immersive Experience, Jurassic World: The Exhibition o The FRIENDS Experience

Amb una valoració de 1.650 milions d'euros, Fever és un dels unicorns de l'ecosistema estatal

Fever, liderada per IgnacioBachiller, AlexandrePérez i FranciscoHein, ha passat en sis anys de ser present a tres ciutats a més de 80 ciutats d'Europa, Amèrica, Àsia i Oceania, entre les quals destaquen Los Angeles, París, Singapur, o Sydney.

Cabify: 100 milions d’euros

El març del 2023, Cabify va aixecar una ronda de finançament per valor de 100 milions d’euros amb l’objectiu d’accelerar el seu pla estratègic centrat en el creixement rendible i impuls de la mobilitat sostenible. A diferència de Fever, Cabify no va fer pública la seva valoració, malgrat que va anticipar alguns dels seus resultats econòmics del 2022, exercici en què el volum de negoci va ser un 24% superior als nivells del 2019 i un 32% més en relació amb el 2021.

Cabify cuenta con más de 42 millones de usuarios registrados | Cabify
Cabify compta amb més de 42 milions d'usuaris registrats | Cabify

Els inversors que van participar en la ronda van ser OrillaAssetManagement, la societat d'inversió de la família del president de Gestamp, FranciscoRiberas, l’Institut de Crèdit Oficial (ICO) a través del fons Fond-ICO Next Tech i Axis. "Aquest compromís per part d'inversors estratègics és un reconeixement de l'impacte positiu i del potencial de Cabify per continuar creant valor a llarg termini per als nostres inversors i les ciutats on operem”, va assenyalar el CEO de la firma, JuandeAntonio

Cabify, que pretén triplicar el seu volum de negoci en els pròxims tres anys i que tots els viatges fets a la seva plataforma siguin en vehicles zero emissions a l’Estat l’any vinent, és present a 7 països i compta amb més de 42 milions d'usuaris registrats i més d'1,2 milions de conductors col·laboradors i taxistes.

Jeff: 83 milions d’euros

Justament un mes abans, Jeff, la tecnològica amb seu a València que ofereix serveis integrals per a la cura i benestar, va captar una suma de 83 milions d’euros en una operació d'inversió liderada pels fons Prism, DXVentures, CleanVentures, Stelac, Nalpa i Alcor. Aquesta nova ampliació de capital, que se suma als 40 milions d'euros aixecats anteriorment, a més de fer front als deutes de la firma, té com a objectiu impulsar els seus projectes tecnològics Jeff Advisor i Jeff Suite, segons va explicar en un comunicat.

Tanmateix, l’horitzó de la companyia liderada per EloiGómez es troba en la cerca de la rendibilitat que, tal com assegura l’empresari, amb aquesta operació ”no només s’ha solucionat la situació de l’empresa, sinó que permet tenir anys d'estabilitat i capital suficient per poder continuar desenvolupant la nostra visió des de la rendibilitat”.

Jeff va assolir una facturació de 8,9 milions d'euros el 2019 i 7,7 milions el 2020

Així, Jeff espera consolidar la seva posició de lideratge amb el seu producte per a bugaderies aspirant a ser la companyia líder a escala global, després d’un 2020 en què la seva facturació es va veure reduïda als 7,7 milions d’euros respectes dels 8,9 del 2019, provocant un forat de 18,5 milions d'euros al balanç de la firma.

Wallapop: 81 milions d’euros

Amb una valoració superior als 770 milions d’euros, Wallapop, la catalana cridada a entrar al club dels unicorns, va tancar el gener del 2023 una ronda de 81 milions d’euros. L’operació va estar liderada per Naver a través del seu fons europeu Korelya Kapital, a més de comptar amb la participació d'accionistes com Accel, 14W o Insight. La firma va tancar el 2022 amb una facturació superior als 72 milions d'euros, un 40% més que el 2021, any en què els ingressos generats per les transaccions entre usuaris a través de la plataforma es van duplicar en comparació de l'any anterior, passant de gairebé 17 milions d'euros a més de 32 milions d'euros.

Després d'aquesta operació, malgrat que es desconeixen percentatges, Naver ha guanyat pes com a principal soci de la companyia. Tanmateix, cal tenir en compte que conviuen tres gestores internacionals més de capital risc que es reparteixen una part significativa del pastís i, d’aquesta manera, Wallapop disposa d’un suport important en un període especialment delicat en l’àmbit de la inversió.  

Wallapop va destinar l’import assolit en aquesta ronda a l’expansió del negoci a escala local i internacional, buscant un creixement estable en el sud d’Europa. L’aplicació mòbil impulsada el 2013 per AgustínGómez, GerardOlivé i MiguelVicente, compta amb més de 40 milions de descàrregues, més de 100 milions de productes publicats i un volum d’usuaris mensual de 15 milions a l’Estat. 

Universal DX: 64,1 milions d’euros

La ronda de 64,1 milions d’euros que va aixecar UniversalDX el passat novembre ha estat la cinquena més gran a l’Estat durant el 2023. Va coincidir amb l’acord assolit amb l’estatunidenca QuestDiagnostics per portar el seu test de càncer colorectal als Estats Units, qui, juntament amb el CDTIInnovación, van liderar l’operació. 

L’objectiu de la ronda passa per realitzar assajos clínics al centre d'oncologia de Quest Diagnostics a Lewisville, Texas i desenvolupar Signal-C, el seu test de sang avançat que s’espera que en uns anys puguin servir per detectar precoçment el càncer colorectal. Així i tot, la FDA (Administració d'Aliments i Medicaments dels EUA) ha d'aprovar la comercialització de la prova al país.

Quest Diagnostics i el CDTI Innovación van liderar la cinquena ronda més gran del 2023 a l'Estat

"A UDX creiem que la detecció primerenca és la clau per crear un futur en què el càncer sigui curable”, va explicar JuanMartínezBarea, president de la firma, qui va afegir que “aquesta col·laboració farà que sigui més probable que els pacients als Estats Units tinguin una opció convenient, accessible i de qualitat per fer proves de detecció de càncer colonrectal”. I UDX és optimista. En un estudi de 1.000 pacients presentat per la firma, Signal-C va demostrar una sensibilitat del 93% per a la detecció del càncer colorectal i una sensibilitat del 54% per a la detecció de lesions precanceroses.