El club dels unicorns aspira a doblar-se pel 2030: aquests són els potencials fitxatges

Typeform, Wallapop, Tradeinn, Paack i Clarity AI són els principals candidats a formar part del club dels mil milions

David Martin és el fundador de la gironina TradeINN | Cedida David Martin és el fundador de la gironina TradeINN | Cedida

L’ecosistema emprenedor català també s’ha fixat objectius pel 2030. Si bé la setmana passada posàvem cara als set unicorns catalans, en aquesta coneixerem més profundament els potencials unicorns, aquells projectes catalans amb més números d’assolir un valor superior als 1.000 milions de dòlars (924 milions d’euros), i que contribuiran a l’objectiu fixat per la Generalitat d’arribar als 15 unicorns en acabar la dècada. Doblar el nombre d’unicorns en sis anys no és ni molt menys una gesta fàcil d’assolir i, de fet, no és l’única xifra que l’ecosistema aspira a doblar: també pretén multiplicar per dos el nombre d’empreses emergents, que a inicis d’aquest any se situava en les 2.022, esperant així que el 2030 en siguin 4.000.

L’informe publicat per Evercom, De caballo a unicornio: así lidera Catalunya el ecosistema emprendedor nacional, mostra les firmes que treuen el cap al club dels unicorns. Des de plataformes de compravenda de segona mà fins a agències immobiliàries en línia o companyies de programari especialitzades en la creació de formularis. Malgrat que encara no formen part de la selecta esfera dels mil milions, aquests cinc projectes saben què és moure facturacions de milions d’euros i formen part del dia a dia de milers de persones.

La Generalitat vol arribar a les 4.000 startups i tenir 15 unicorns pel 2030

Typeform, el futur (i present) dels formularis en línia

Ha estat a punt d’assolir-ho. El programari especialitzat en la creació de formularis i enquestes en línia impulsat el 2012 per Robert Muñoz i David Okuneiv va fregar l’estatus d’unicorn el març de l’any passat, després d’aixecar una ronda d’inversió de 123 milions d’euros liderada pel fons de capital risc belga Sofina. Aleshores, la valoració de Typeform es va situar entorn dels 900 milions d’euros. El programari es va llançar en fase beta el 2013, després de recaptar 550.000 euros a finançament inicial i, un any més tard, el producte final va veure la llum. Actualment, la plataforma compta amb més de 125.000 clients que paguen una subscripció anual.

La cúpula de Typeform. D’esquerra a dreta, Robert Muñoz (vicepresident), Joaquim Lecha (CEO) i David Okuniev (president) | Typeform
La cúpula de Typeform. D’esquerra a dreta, Robert Muñoz (vicepresident), Joaquim Lecha (CEO) i David Okuniev (president) | Typeform

Wallapop, el principal marketplace de segona mà

Amb l'objectiu de transformar el món dels anuncis classificats a través de les noves tecnologies va sorgir Wallapop. Impulsada el 2013 per Agustín Gómez, Gerard Olivé i Miguel Vicente, la plataforma disposa d’una app amb més de 40 milions de descàrregues a escala mundial, més de 100 milions de productes publicats i un volum d’usuaris mensual de 15 milions a l’Estat. Després d’obtenir un finançament per valor d’1,6 milions al cap de poc temps del seu llançament, de tancar el 2021 la ronda de finançament més gran per a la marca, amb un valor de 157 milions d’euros i de tancar-ne una de nova per valor de 81 milions a inicis d’aquest any, Wallapop té una valoració actual superior als 770 milions.

Més info: Wallapop tanca una ronda de finançament per valor de 81 MEUR

Tradeinn, un potencial unicorn gironí

L’empresa gironina Tradeinn té molts números d’esdevenir el primer unicorn del món de l’esport a l’Estat. El 2008, David Martin va comprar les accions de Scubastore, una botiga especialitzada en la venda de productes de submarinisme que estava en pèrdues. L’empresari va ser capaç de reflotar-la i ampliar l'espectre de vendes a molts més esports, sota el nom de Tradeinn. El 2022, l'empresa va tancar el seu exercici amb una facturació total de 433 milions d’euros i, actualment, compta amb 17 botigues en línia, 12 relacionades amb articles esportius. La firma va estrenar l’any amb l’obertura d’un magatzem a Alemanya amb l’objectiu d’agilitzar les entregues i l’eficàcia de la cadena de subministrament en un dels seus principals mercats.

El 2022, Tradeinn va tancar el seu exercici amb una facturació total de 433 milions d’euros

Paack, lliuraments en menys de dues hores

El 2015, Fernando Benito, Xavier Rosales i Suraj Shirvankar van fundar Paack a Dubai, i ràpidament es va reubicar a Barcelona després de signar un acord amb el Corte Inglés per oferir un servei de lliurament en menys de dues hores per a les comandes en línia. El 2017 es va internacionalitzar llançant el seu servei a Portugal, Regne Unit i França, i des d’aleshores ha crescut fins a treballar amb firmes com Amazon, Apple, Decathlon, Inditex, MediaMarkt, Nespresso, Nike o Vodafone. 

L'equip de Paack | Cedida
L'equip de Paack | Cedida

En l’actualitat, la firma compta amb més de 3.000 conductors, més de 150 clients internacionals i ha realitzat més de 20 milions d’entregues. Paack no només treballa per incrementar aquestes xifres, sinó que també pretén ser la primera empresa a garantir el 100% dels lliuraments amb zero emissions a tot Europa. L’any passat va tancar una ronda de finançament de 200 milions d’euros amb la qual es va quedar a les portes d’esdevenir un nou unicorn català.

Clarity AI, quan la IA impulsa la sostenibilitat

Clarity és “la plataforma de sostenibilitat basada en IA”. Rebeca Minguela va impulsar aquest projecte el 2017 amb la missió de “traslladar l’impacte social als mercats”. Les solucions impulsades per Clarity consisteixen a programaris destinats a conèixer i estimar l’impacte social i mediambiental de les inversions. Aquestes han permès que més de 150 milions de compradors d’arreu del món apostin per la sostenibilitat. L’auge de la intel·ligència artificial suposa una gran oportunitat per a la firma que, després de tancar una ronda de 50 milions de dòlars a finals del 2021, va tancar l’any amb una valoració de 450 milions de dòlars.

La darrera valoració de Clarity AI situa la firma en els 450 milions de dòlars

Més potencials unicorns catalans

Si bé aquests cinc són els principals candidats a superar els mil milions de dòlars en els pròxims exercicis, no són els únics projectes empresarials d’èxit catalans que estan a prop d’esdevenir unicorns. De fet, n’hi ha qui, fins i tot, ha rebut el Future Unicorn Award de l'associació Digital Europe, com és el cas de Red Points, la companyia de programari que lluita contra la pirateria en línia oferint assistència a les empreses en els processos d'eliminació de productes falsificats. 

Les agències en línia Housfy i Exoticca, la primera immobiliària i la segona de viatges, així com Clikalia, la companyia que s'encarrega de comprar habitatges per després reformar-los i reincorporar-los al mercat, són també potencials unicorns que dins de no gaire reclamaran la seva plaça al club dels mil milions.

Més informació
Qui és qui en el privilegiat club d'unicorns a Catalunya?
De camells a unicorns: per què Barcelona brilla a Europa?
L'horitzó de Catalunya pel 2030: 4.000 startups i 15 unicorns
Avui et destaquem
El més llegit