La informàtica també s'ha de digitalitzar

El sector encara té molts elements analògics que cal canviar si no es vol desaparèixer del mercat

Les empreses d'informàtica es posen les piles per adaptar-se al sector | iStock Les empreses d'informàtica es posen les piles per adaptar-se al sector | iStock

La informàtica també s'ha de digitalitzar. Encara que soni paradoxal, empresaris vinculats a aquest sector consideren que encara "té moltes deficiències" perquè continua sent molt analògic. Precisament per això, la digitalització, però sobretot la transformació digital, s'han establert com la clau de futur imprescindible per a qualsevol empresa perquè, en paraules del gerent de VI3 Informàtica, Pere Cerdà, "si deixes d'estar pendent de les innovacions tecnològiques, desapareixes del mercat". 

A VI3 són proveïdors integrals d'informàtica per a empreses: ofereixen solucions, serveis i productes informàtics. La companyia va néixer el 1994 "quan encara ni teníem correu electrònic", és un gold partner d'HP des del 2016 i té 19 treballadors. En el seu camí per la transformació digital ha vist com podien guanyar molt de temps amb la incorporació d'una nova eina que permet monitoritzar els equips dels seus clients sense deixar enlaire la seguretat de la seva xarxa. Una eina tecnològica que obre una porta a nous mercats per a l'empresa, però que, també, permet prescindir de treballadors més qualificats perquè, entre altres coses, dóna la solució als errors que s'hagin de reparar.

Més info: HP obre les portes de la seva innovació

Mentrestant, Neobyte és una petita botiga de productes informàtics del carrer Sepúlveda de Barcelona, que porta 15 anys al barri i que ha basat el seu negoci en l'estil "tradicional" fins fa dos anys. Si entre el 2015 i el 2016 només facturaven 15.000 euros anuals a través d'internet, en només un any, el canvi de concepte i de plataforma online els va impulsar fins els 550.000 euros anuals només en distribució online. Aquest any, esperen tancar-lo amb unes vendes de 750.000 euros al web. Del total de les seves vendes, el 15% són ecommerce. Un dels responsables de màrqueting online de l'empresa, Raúl Chicano, explica a VIAEmpresa que "la gent se sorprèn quan veu que som una botiga petita perquè diuen que semblem molt més grans pel nostre negoci en línia". Distribueixen per tot l'Estat i tot l'estoc que mostren a la pàgina web és el que tenen disponible al magatzem. 

Temps i eficiència

Negocis diferents, però mateixos objectius. Tant Cerdà com Chicano consideren que hi ha moltes coses del sector que encara funcionen de manera molt analògica i que queda un llarg camí per recórrer. Ara bé, la digitalització no només consisteix en la venda online d'un producte, sinó també en aplicar tota aquesta transformació en el dia a dia a de l'empresa. En 24 anys de vida, VI3 ha vist com ha canviat completament la seva manera de treballar.

Cerdà: Amb la nova eina, "qui ha d'atendre l'error ja no ha de ser un enginyer, sinó una persona de menys nivell"

El 2011 ja van haver d'incorporar un CRM "per fer visible totes les activitats de relació amb el client, tant servei tècnic com relació comercial". Sis anys més tard, van portar aquest sistema al núvol per tal que es pogués consultar qualsevol informació en qualsevol moment i des de qualsevol lloc. "Això una empresa nativa digital ja ho fa des dels seus inicis", però ells han hagut d'adaptar-s'hi i molts, relata Cerdà, "vam aprendre a escriure a màquina i no sabíem ni què era una computadora".

D'altra banda, la nova eina que han incoporat aquest 2018, els permet complir els seus objectius, com "aportar valor al client, que vegi augmentada la seva eficiència, augmentar la competitivitat, diferenciar-nos de la nostra competència i reduir els nostres costos". I tot, gràcies a la possibilitat de treballar quasi al 100% de forma remota i sense quasi cap tipus de necessitat de molestar al client ni d'interferir en la seva feina. Temps i eficiència. I no només això. Aquesta eina dóna la solució als errors que sorgeixin i, per tant, "qui ha d'atendre l'error ja no ha de ser un enginyer, sinó una persona de menys nivell".

Contacte humà

Però no tot es pot digitalitzar (de moment). Pel responsable de màrqueting de Neobyte, l'atenció al client és un pas complicat que, a parer seu, només pot transformar digitalment una gran empresa. Segons Chicano, el fet de ser una petita botiga de Barcelona amb una pàgina web de venda en línia pot fer desconfiar algú que visqui a Huelva, però sí pot contactar amb ells telefònicament, per WhatsApp o correu electrònic, serà molt millor que un sistema de tiquets com els que utilitzen les multinacionals.

Chicano: "En la petita empresa, el tracte personal és bastant bàsic"

"En la petita empresa, el tracte personal és bastant bàsic i més encara pels productes tan cars que venem", assegura Chicano, al mateix temps que afegeix que generar confiança al client és una tasca difícil perquè això representa estar molt present en el boca-orella de la gent, molta feina de SEO i en posicionament web i "intentar que ens vegin per tots els mitjans possibles".

Clients diferents, idees similars. Tant VI3 com Neobyte són conscients que el sector és "molt analògic encara", però també tenen clar que, poc a poc, "aquest canvi que estem a punt de viure en general, ens portarà a noves coses" en tots els negocis i en tots els sectors.

Més informació
Com es digitalitza un mercat?
Vendre pisos a cop de clic
Com es digitalitza la cura de la gent gran?
Avui et destaquem
El més llegit