L’empresa és un actor transcendental en l’economia i la creació de riquesa d’un país i entre la seva gent, però els seus valors van molt més enllà que el de l’emprenedoria i s’hi afegeixen, també, el de la cohesió social, la innovació, la cultura i la identitat lingüística.
En aquest sentit, la Fundació Vincle, creada el 2008 per treballar, entre d’altres objectius fundacionals, per la normalització lingüística en l’àmbit empresarial i laboral, ha impulsat el Manifest pel català a l’empresa i n’està cercant adhesions. La campanya ve de lluny, ja des dels inicis de la fundació, i que ha anat tenint continuïtat en el temps, com ara la que es va dur a terme el 2021 amb el nom d’El català és negoci, a l’empresa i al comerç, la informació sobre la qual trobareu en el nostre web www.fundaciovincle.com.
El manifest del qual parlo comença amb aquesta declaració d’intencions i compromisos: “El món empresarial, amb l’impuls de la Fundació Vincle, expressa el ferm compromís amb la llengua catalana, un element fonamental de la nostra identitat cultural i com a societat, que aporta un gran valor al teixit empresarial, al món laboral i a la societat en general”.
Fins ara s’han presentat multitud de manifestos en pro del català, la qual cosa demostra que el país és viu i que hi ha una preocupació pel batec de la nostra llengua; tanmateix, aquest és el primer manifest que posa el focus de manera exclusiva en el camp de l’empresa i el món laboral, i demostra que una bona part dels empresaris de Catalunya, i també del nostre àmbit lingüístic de parla catalana, tenen interès perquè la llengua catalana tingui el lloc que li correspon en l’àmbit empresarial.
El Manifest pel català a l’empresa és un punt de partida a accions posteriors i ara significa dir públicament “som aquí per la llengua a l’empresa”. Hi ha empreses que aposten pel català de manera intrínseca, natural; d’altres ho fan per Responsabilitat Social Corporativa; d’altres per respecte el consumidor. D’altres ho fan per diverses raons alhora. Totes fan negoci en català, ja que, altrament, tancarien, i el nombre d’empreses que aposten pel català s’aniria reduint, quan precisament el que passa és el contrari. Però per desgràcia hi ha qui encara no té entre les seves coordenades que el català és llengua d’empresa i que no ho pensa ni en clau de negoci –greu error– ni tan sols com una Responsabilitat Social Corporativa ni com un respecte al consumidor. És aquí on hem de treballar de valent per fer més extensiu la normalització del català en aquest àmbit, ja sigui amb pedagogia, ja sigui per persuasió, ja sigui amb noves lleis que el protegeixin.
"Per desgràcia, hi ha qui encara no té entre les seves coordenades que el català és llengua d’empresa i que no ho pensa ni en clau de negoci ni tan sols com una RSC"
Amb data 25 de juny, ja s’han adherit al manifest més de 170 empreses, patronals i associacions empresarials. Hi destaquem el Consell General de Cambres de Catalunya, Foment del Treball Nacional i Pimec, i també Cecot, FemCAT, Grup Clade, Respon.cat i empreses com Armand Basi, Bon Preu, Joaquim Albertí SA – La Selva, Grup Mediapro, Sud Energies Renovables, Parlem Telecom, Racc, Raventós i Blanc i Trias Galetes-Biscuits SA, entre moltes altres. Per aquelles empreses interessades poden adherir-se al manifest en aquesta pàgina web.
La identitat lingüística del nostre país i l’ús social del català es juga, també, en el camp de l’empresa i en l’àmbit laboral. Francesc Cabana em recordava en una entrevista que es publicarà aviat a la pàgina web de la Fundació Vincle que a mitjan anys vuitanta l’ús del català a l’empresa i al món laboral estava molt pitjor que ara, i que amb quaranta anys s’ha guanyat molt. Sens dubte, hem avançat, però encara tenim molt de camp per córrer i feina per fer entre aquelles empreses que no fan res en català i aquelles que encara en poden millorar la presència. No defallim perquè en aquest aspecte el vent ens ve de cara. I és que el Manifest pel català a l’empresa és necessari i oportú.