Comença la setmana amb dues notícies que haurien de causar-nos estupor. És clar que, en aquest país, l’alarma social els mitjans la utilitzen per a les notícies que interessen als que governen. El problema està en el fet que una societat censurada no té altre remei que el progressiu deteriorament. I les xifres, al final, són tossudes. Ja els ho vaig dir l’altre dia: Catalunya tenia una renda per càpita superior a la mitjana europea l’any 2000 i, actualment, està molt per sota. I tot per què? Doncs perquè hi ha una cosa que es diu productivitat i que nosaltres hem destrossat. Perquè una mala classe política pot enfonsar un país. Que és el nostre cas.
Per una banda, tenim que un dels sectors més productius i interessants per Catalunya, l’automòbil, està i estarà en crisi i ningú ens ho diu. Els motius? El cotxe elèctric. Ja fa anys que aquells que sabem una mica de mecànica vam detectar un fet incontrovertible: el cotxe elèctric és molt més simple de fabricar que un cotxe de motor d’explosió. L’exemple més palmari va estar en la posada en marxa de la planta d’Ebro. Que un grup de persones posin en marxa una planta d’aquestes característiques com qui es menja un préssec ja ens hauria d’haver encès els llums d’alarma. Abans, la instal·lació d’una planta de fabricació d’automòbils requeria anys. I el disseny dels productes a manufacturar requeria inversions de milers de milions. Avui, amb el cotxe elèctric, aquest fet ja no és cert.
"Un dels sectors més productius i interessants per Catalunya, l’automòbil, està i estarà en crisi i ningú ens ho diu"
És per això que fa temps que algú de nosaltres es pregunta on aniran a parar els existents excedents de mà d’obra i d’estoc immobilitzat que tenim a Catalunya orientat a fabricar automòbils. Les plantes principals de VolksWagen i tota la indústria auxiliar que les alimenta. Aquesta qüestió és cabdal. La nostra indústria de l’automòbil paga bé als seus empleats, innova i exporta. I ara ens arriben notícies (com les del diari Expansión) que ens diu que enguany es perdran 3.000 llocs de treball en la indústria auxiliar de l’automòbil. No sembla importar la notícia a la premsa generalista.
Si bé aquest deteriorament -i el seu intencionat silenci- es deu a l'actitud passiva dels governants, la segona notícia és deguda a l’acció dels governants. Només a una quinzena de quilòmetres més al nord resulta que “Collboni ha destinat 42 milions de la taxa turística a la promoció del turisme i esdeveniments” segons informa Tot Barcelona. Fantàstic! S’alimenta el sector que paga malament als seus empleats -tan malament que, amb el seu salari, no cobreixen els seus costos salarials i els hem de subvencionar entre tots nosaltres (vegeu Com Catalunya ha pervertit el model d’immigració)- i tot això ho fa amb diners institucionals, evidentment.
Diguin-me si m ‘he tornat boig perquè, a voltes, no entenc res. Es deixa que el Baix Llobregat entri en crisi -evitant que els mitjans catalans en parlin, és clar- mentre se subvenciona el turisme. O sigui, no es fa res quan es destrueixin llocs de treball existents, ben pagats, formats professionalment, que innoven i exporten, mentre s’estimula, amb diners públics, sectors socialment subvencionats, amb llocs de treball que han de cobrir gent que no hi és, sense formació, mal pagats i que destrueixen el medi social local. Fantàstic!
Volen aportacions positives? Els 42 milions gastats per l’alcalde de Barcelona en subvencionar el turisme, podrien ser utilitzats en cursos d’FP per anar reciclant els professionals que no tindran feina en el sector de l’automòbil. O potser dic una bajanada?