Directora d'Intueri Consulting

De les rebaixes esgotades a l'esgotament de les rebaixes

16 d'Agost de 2025
Maria Segarra | VIA Empresa

Amb l’arribada de les vacances d’estiu, moltes botigues despleguen cartells de descomptes que prometen segones i terceres rebaixes, amb preus encara més temptadors. Aquella imatge de compradors esperant impacients davant els grans magatzems per ser els primers a aconseguir un producte preuat a un preu irresistible ja forma part del passat.

 

Les rebaixes, que abans eren gairebé un ritual sagrat al calendari comercial, han anat perdent la seva força col·lectiva com a campanyes. Actualment, les botigues tenen llibertat per decidir si fan o no rebaixes, a partir de les dates recomanades per la Generalitat de Catalunya, i han deixat de ser un esdeveniment social compartit, perdent el seu simbolisme i atractiu massiu.

Les regles del joc han canviat, i el comportament de la clientela també.

 

Vivim en un context en què, a conseqüència de l’estratègia agressiva d’alguns grans operadors, el públic consumidor rep una allau constant d’ofertes i promocions durant tot l’any. El resultat? Una certa saturació i esgotament davant tants missatges que proclamen oportunitats úniques d’aconseguir productes a millor preu.

El sentit original de les rebaixes —donar sortida als estocs de temporada a preus reduïts— s’ha anat desdibuixant. Les marques busquen mantenir l’atenció permanent dels consumidors a base d’ofertes en preu i promocions, i amb una estratègia omnicanal. En aquests temps del “always on” (estar permanentment connectat), ja no cal esperar al juliol, perquè les ofertes són constants, les col·leccions canvien amb rapidesa i el concepte de temporada s’ha anat desdibuixant.

"El sentit original de les rebaixes —donar sortida als estocs de temporada a preus reduïts— s’ha anat desdibuixant"

Així, ara, en un moment en què els estocs ja s’han pràcticament venut, ens trobem amb un cert alentiment de l’activitat. Molts comerços veuen estancades les vendes i observen com el poder d’atracció de les rebaixes com a esdeveniment promocional es dilueix.

Recentment, entitats com Acotex i La Distribución (Anged) han considerat clau la campanya per donar sortida a l’excés d’inventari acumulat durant el primer semestre, especialment en el sector de l’equipament de la persona. Les rebaixes d’estiu són, doncs, una oportunitat per a venedors i compradors, amb descomptes rècord i una recuperació del consum impulsada per l’estabilització econòmica, el turisme i la competència digital.

Tot i les previsions optimistes, que apuntaven a un augment del 8% de les vendes a l’inici de la campanya respecte a l’estiu de 2024, cal tenir en compte com han canviat els hàbits de compra, especialment entre el públic jove. La compra i comunicació en línia i la presència constant de descomptes fan que sigui fàcil caure en la saturació.

El preu manté el seu paper clau, però les empreses han d’innovar. La clientela, cada cop més informada i exigent, espera el moment idoni per comprar els productes de la seva llista de desitjos i aprofitar l’oportunitat quan detecta una bona oferta.

"El preu manté el seu paper clau, però les empreses han d’innovar"

Per tant, en aquest escenari, diferenciar-se és tot un repte. Les promocions i descomptes continus poden modificar el comportament del públic, fent-lo més insensible i receptiu a les campanyes.

Per això, cada cop més empreses aposten per fórmules innovadores de fidelització que van més enllà del descompte pur i simple. Al final, en l’era de les “rebaixes permanents”, només sobreviuran aquelles que saben connectar amb la clientela i oferir-li alguna cosa més que un simple preu baix.

Malgrat tot, les rebaixes no desapareixeran d’un dia per l’altre: encara són una oportunitat, tant per als venedors com per a les persones compradores, i moltes esperen aquestes dates per adquirir la cosa necessària o donar-se un caprici. Ara bé, és evident que les rebaixes actuals tenen poc a veure amb les d’una dècada enrere. Potser ha arribat el moment de deixar de mirar-les amb nostàlgia i començar a imaginar com podrien evolucionar dins d’un sistema més sostenible, més digital i més conscient.

"Potser ha arribat el moment de deixar de mirar-les amb nostàlgia i començar a imaginar com podrien evolucionar dins d’un sistema més sostenible, més digital i més conscient"

Al capdavall, potser no és que les rebaixes estiguin esgotades, sinó que nosaltres, com a societat, ens estem esgotant d’un model que ja ha fet el seu temps.