Quan visitem una ciutat, el comerç es converteix gairebé de manera inevitable en una peça clau de l’experiència. Sovint, quan pensem en la relació entre turisme i comerç, ens venen al cap les compres massives als grans centres i eixos comercials. Però, massa sovint, ens oblidem del veritable valor afegit que aporta l’oferta autòctona, única i diferenciada, a qualsevol destí.
Quantes vegades hem recorregut ciutats espectaculars, només per topar-nos amb botigues de souvenirs o franquícies repetides que podríem trobar arreu del món? Aquesta uniformitat acaba restant interès a la compra i dilueix l’encant autèntic del lloc.
En un món on gairebé tot sembla inventat, sorprendre el visitant cada cop és més difícil. Tanmateix, la descoberta d’un producte genuí i tot el que l’envolta encara pot captivar fins i tot als viatgers més experimentats.
"En un món on gairebé tot sembla inventat, sorprendre el visitant cada cop és més difícil"
El client modern arriba sovint informat, amb expectatives clares sobre què podrà trobar i gaudir. És responsabilitat dels destins no oblidar el que realment tenen per oferir: una oportunitat per mostrar, d’una manera creativa i innovadora, el que els fa autèntics i especials.
El comerç, en aquest sentit, juga un paper fonamental en l’experiència del visitant. No només actua com a pont amb el territori i la seva cultura, sinó que també ofereix la possibilitat de descobrir marques locals emergents, productes únics i la satisfacció de viure’ls en el seu context original, d’una manera autèntica i memorable.
Les darreres tendències de consum turístic, segons Euromonitor Internacional, apunten que els viatgers del 2025 busquen molt més que una simple estada: volen experiències úniques, personalitzades i que connectin amb la cultura local, posant especial èmfasi en la sostenibilitat i l’autenticitat. Cada cop més, les persones viatgeres trien opcions que s’alineen amb els seus valors personals i desitgen endinsar-se en la vida i les tradicions del lloc que visiten. Això es reflecteix clarament en l’interès creixent pels productes i serveis autòctons.
"Els viatgers del 2025 busquen molt més que una simple estada: volen experiències úniques, personalitzades i que connectin amb la cultura local"
Amb aquest context, ens hem de preguntar: com podem fer que qui ens visita visqui una experiència comercial realment memorable? Com li podem facilitar l’accés a productes singulars i diferenciats, elevant així el prestigi i l’atractiu del nostre destí? La resposta, sens dubte, implica potenciar tot allò que ens fa únics i posar la creativitat al servei d’una oferta genuïna i inoblidable.
En primer lloc, cal posar la cultura al centre com a element diferencial. És fonamental atreure un tipus de turisme de qualitat, gent amb inquietuds i sensibilitat, que viatja amb consciència i motivació. Aquest perfil de visitant valora profundament la cultura del territori i cerca submergir-se en experiències autèntiques, tot explorant tradicions, costums i l’oferta local que defineix la singularitat de l’indret.
En segon lloc, impulsar les marques autòctones. El client internacional que visita el nostre país ja no es conforma a trobar les mateixes marques globals que troba en les principals ciutats del món; el que realment busca són productes i marques exclusives, que no pot aconseguir al seu lloc d’origen. Així, l’experiència de compra es transforma també en una experiència de descoberta, enriquida per l’emoció de trobar allò que és autènticament únic.
"L’experiència de compra es transforma també en una experiència de descoberta, enriquida per l’emoció de trobar allò que és autènticament únic"
En tercer lloc, cal posar en valor el coneixement del territori i la producció local. La veritable singularitat d’un producte emergeix quan ens endinsem en l’essència del destí, la qual cosa obre les portes a una àmplia gamma d’ofertes: des de productes gurmet i artesania, fins a dissenyadors, petits productors i marques locals. Aquest viatge de descoberta crea noves oportunitats per a ciutats i territoris que, històricament, han tingut menys protagonisme en l’àmbit turístic.
Finalment, cal posar l’accent en la creativitat, l’autenticitat i la qualitat del producte que es converteix en record del viatge, tot fugint de la banalització del souvenir convencional. Per al comerç local, aquesta és una oportunitat valuosa per connectar emocions, records i identitat cultural, apostant per articles que encapsulin l’essència i l’economia del territori: des d’objectes artesanals i productes de proximitat, fins a peces de disseny i creacions de petits productors locals que, en definitiva, narrin històries úniques de cada indret. L’objectiu final no és només captivar la persona visitant que busca records genuïns, sinó també potenciar el valor del treball i el teixit econòmic local.
"Per al comerç local, aquesta és una oportunitat valuosa per connectar emocions, records i identitat cultural"
A tots ens agrada descobrir quelcom en un viatge, i disposar d’un testimoni viu que ens faci rememorar tant el producte descobert com l’experiència viscuda. El comerç és en aquest sentit una part important en l’experiència del visitant: connecta amb les persones, facilita la descoberta del producte autòcton, promociona la producció local i ens permet emportar-nos un trosset del viatge viscut.