• Salaet i Gran Bouque s’arrelen al territori gràcies al Fons de Transició Nuclear

Salaet i Gran Bouque s’arrelen al territori gràcies al Fons de Transició Nuclear

Aquestes empreses inverteixen i creixen amb els ajuts del fons per impulsar i diversificar l’economia dels territoris afectats pel futur tancament de les centrals d’Ascó i Vandellòs

El polígon de Salaet Food Packaging | Cedida per Salaet Food Packaging
El polígon de Salaet Food Packaging | Cedida per Salaet Food Packaging
29 de Setembre de 2026 - 04:55
Contingut de marca

Quan una empresa decideix ampliar la seva capacitat productiva, la inversió és també una aposta pel territori. Aquest és el cas de Salaet Food Packaging, que ha posat en marxa un projecte de cinc milions d’euros per incorporar nova maquinària i fabricar noves línies de safates de paper i cartró per a la indústria alimentària a Gandesa (Terra Alta). El projecte ha rebut 3,7 milions d’euros del Fons de Transició Nuclear, gairebé el 75% de la inversió.

 

“El Fons va ser per a nosaltres un accelerador, ja que era una inversió de futur molt important i ens va donar l’impuls per aconseguir els reptes que volíem”, explica Elena Salaet, consellera delegada de Salaet Food Packaging. L’ampliació també permetrà crear vint llocs de treball. Per a l’empresa, l’impacte va més enllà de les seves instal·lacions. “Les nostres comarques estan perdent població i el Fons ens està ajudant a atreure inversió i a generar llocs de treball per a la gent del territori”, assenyala Salaet.

Fundada el 1965, Salaet té quatre plantes de producció a Gandesa i dona feina a 245 persones. A més, disposa de dues plantes a Romania i una a l’Argentina, que ocupen 90 treballadors més. L’empresa exporta prop del 50% de la seva producció a Europa, Amèrica, l’Orient Mitjà i el nord d’Àfrica, i transforma anualment 16.000 tones de paper i cartró en envasos, amb més de 200 línies productives.

 

És precisament aquesta transformació econòmica el principal objectiu del Fons de Transició Nuclear, creat l’any 2020 per impulsar i diversificar l’economia dels territoris afectats pel futur tancament de les centrals nuclears catalanes. Les dues centrals d’Ascó i la de Vandellòs van entrar en funcionament entre 1984 i 1988 i tenen prevista la seva clausura entre 2030 i 2031. El procés planteja un repte econòmic i laboral per a un territori on es calcula que desapareixeran una mitjana de 3.000 llocs de treball directes vinculats a l’activitat nuclear.

Un balanç positiu: 1.500 empreses beneficiades i 650 llocs de treball generats

El Fons vol convertir aquest repte en una oportunitat. El seu àmbit d’actuació inclou 96 municipis de vuit comarques: Priorat, Baix Camp, Montsià, Terra Alta, Ribera d’Ebre, Baix Ebre, les Garrigues i Segrià. En només dos anys, el Govern l’ha situat com un instrument per impulsar inversions, reindustrialització i noves oportunitats d’ocupació.

Per fer-ho, el Fons articula un conjunt diversificat i complementari d’actuacions que inclou línies d’ajuts adreçades a empreses i persones treballadores autònomes de diferents sectors, així com inversions en infraestructures, recerca i innovació, transició energètica i digitalització, tot amb l’objectiu d’incidir de manera coordinada en diferents àmbits del desenvolupament econòmic i social del territori, afavorint la diversificació de l’activitat econòmica, la competitivitat del teixit productiu i la generació de noves oportunitats.

El Fons ha beneficiat 1.500 empreses i ha afavorit la creació de més de 650 llocs de treball

La dimensió del Fons ja es reflecteix en els seus primers resultats: el Fons ha beneficiat 1.500 empreses i ha afavorit la creació de més de 650 llocs de treball. En l’àmbit local, una de les primeres grans línies va mobilitzar més de 60 milions d’euros en subvencions corresponents a l’any 2023.

El Fons es nodreix de l’impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient, creat també l’any 2020, que grava els ingressos relacionats amb les activitats de producció, emmagatzematge i transformació d’energia elèctrica d’origen nuclear. L’objectiu és que aquests recursos contribueixin a generar nova activitat econòmica i ocupació als territoris afectats pel futur tancament de les centrals.

Finançament del projecte

Gran Bouque és una empresa familiar dedicada a la producció i comercialització d’oli d’oliva, amb seu a Móra la Nova i una clara vocació d’expansió internacional. L’empresa ha invertit tres milions d’euros en la construcció d’un molí d’oli i l’ampliació del seu magatzem. El projecte ha comptat amb un finançament del Fons del 100% dels recursos aprovats, amb una bestreta del 60%.

Gran Bouque, que disposa de quinze treballadors, ha pogut incorporar tres persones gràcies al suport rebut. “Sense els ajuts del Fons de Transició no hauríem pogut fer aquesta inversió”, afirma Rosa de Colsa, directora de Gran Bouque. El projecte també reforça una activitat econòmica arrelada a la comarca. “És molt important que les empreses es quedin al territori i que la feina també; de fet, el 90% dels nostres proveïdors són de la comarca de la Ribera d’Ebre”, explica De Colsa.

Les instal·lacions de Gran Bouque a Terres de l'Ebre | Cedida per Gran Bouque
Les instal·lacions de Gran Bouque a Terres de l'Ebre | Cedida per Gran Bouque

Dos projectes diferents, en dos municipis i sectors diferents, però amb un mateix element en comú: la capacitat d’un instrument públic per facilitar inversions que contribueixen a mantenir i generar activitat econòmica al territori.

Amb aquesta orientació, el Fons de Transició Nuclear planteja el període fins al tancament de les centrals com una etapa per preparar les comarques per a una nova economia: més diversificada, amb noves inversions i oportunitats d’ocupació i amb capacitat per retenir activitat i talent a les vuit comarques beneficiàries.

Afegir VIA Empresa com a font preferida de Google de forma gratuïta  

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat  

 
Activar ara