Barcelona és, juntament amb Saragossa i Utrecht, finalista per esdevenir capital europea del comerç de proximitat el 2026. Ha estat escollida finalista per la Comissió Europea en la categoria Visionary per a ciutats de més de 250.000 habitants. La candidatura barcelonina està abanderada conjuntament per l'Ajuntament i les entitats i organitzacions del sector del comerç local de la ciutat. La Unió Europea ha de rebre ara una proposta de programa d'activitats per a la capitalitat i decidirà la ciutat guanyadora en una cerimònia a Brussel·les el pròxim 28 de gener per poder començar les accions de capitalitat el febrer del 2026.
La iniciativa de capitalitat europea del comerç de proximitat va ser aprovada pel Parlament Europeu l'any 2023 i des del mes de juliol d'enguany estava oberta a la participació de totes les ciutats de la Unió Europea. Barcelona va confirmar la seva candidatura a l'octubre en un acte presidit per l'alcalde Jaume Collboni i la tinenta d'alcaldia Raquel Gil amb representants de tot el sector del comerç.
Barcelona ha fet valdre els seus punts forts en els criteris d'avaluació: la sostenibilitat del comerç, el suport a l'emprenedoria i la vinculació amb la comunitat
En la candidatura, Barcelona ha fet valdre els seus punts forts en els criteris d'avaluació: la sostenibilitat del comerç, el suport a l'emprenedoria i la vinculació amb la comunitat, la digitalització i l'atractiu de la ciutat i vitalitat.
La comissionada de Promoció Econòmica, Comerç, Mercats i Restauració, Nadia Quevedo, ha explicat que ara estan preparant juntament amb les entitats comercials el programa d'activitats que presentaran a la Unió Europea i ha subratllat que la ciutat és finalista també perquè ja té un model comercial "molt treballat i amb història".
El sector comercial representa el 13,2% del PIB de la ciutat i genera més de 152.000 llocs de treball, una xifra que el situa com el sector amb més ocupació.