El comerç dóna feina a 150.000 persones a Barcelona

Els nivells d’ocupació al sector comercial, tan minorista com a l'engròs, recuperen els nivells pre-crisi

El carrer del Portal de l'Àngel és un dels eixos comercials més importants de Barcelona El carrer del Portal de l'Àngel és un dels eixos comercials més importants de Barcelona

El nombre de persones treballadores en el sector del comerç a Barcelona ha crescut fins a nivells d’abans de la crisi econòmica, segons les dades referides al quart trimestre de 2017. El creixement de l’ocupació al sector comercial mostra l’inici d’un cicle de recuperaciódesprés d’uns anys en que la crisi va tenir una especial incidència en el comerç de proximitat.

Així, en el comerç minorista el nombre de treballadors contractats va créixer un 1,6%, arribant als 80.031 afiliats a la Seguretat Social, mentre que en el total del comerç ho va fer un 2,1% i es va situar en 126.180 afiliats. En conjunt, i si es tenen en compte els autònoms, el comerç representa el 14,4% del total d’ocupació de la ciutat amb un total de 151.368 persones contractades.

Les bones dades també han fet millorar el clima de confiança dels botiguers, que majoritàriament esperen que hi hagi una millora en el volum de negoci (38,5%) o que es mantindrà més o menys i gual (32,7%). Amb xifres de tancament de l’any 2017, la facturació del comerç minorista va créixer un 1,5% respecte el 2016 i la del total del comerç, un 2,6%. 

Compres de turistes extracomunitaris

Un apartat especial és el de les dades de compres per part de turistes de fora de la Unió Europea, obtingudes a partir de les dades de Tax Free. Barcelona és una ciutat comercial que combina els grans eixos comercials amb el comerç de proximitat. Turisme de Barcelona ha signat un acord amb Premier Tax Free per la gestió del servei propi a la oficina de Turisme de plaça de Catalunya, que se suma a la ja existent del Passatge de la Concepció.

La implantació d’una nova oficina de recuperació de taxes a Plaça Catalunya neix amb l’objectiu que aquests diners es retornin mentre el turista és encara a la ciutat i no ja a l’aeroport, per tal que la despesa es pugui fer encara als establiments de proximitat de Barcelona. Segons les dades que subministra Global Blue Tax Free cal destacar la lleugera pujada del tiquet mitjà de compra (0,7%) que s’estabilitza en 443,59€ pel 2017.

Una digitalització desigual

Mentre el 69% dels barcelonins asseguren haver comprat alguna vegada per Internet, la implantació de pàgines web dels comerços encara no arribava a la meitat dels establiments a finals de 2017. Només el 42,2% dels comerços en tenien i, d’aquest, només el 44,6% permeten la compra en línia. L’índex de maduresa digital del comerç és de 30,43 punts quan el nivell desitjable hauria de ser superior a 70 punts de mitjana, nivell que permet considerar que el comerç ha realitzat gran part de la seva transformació digital.

Les enquestes realitzades pel Servei d’Estudis de l’Ajuntament mostren que els establiments que ofereixen pagament amb el mòbil van arribar al 65,1% en només dos anys. Disposen de cobrament amb targeta 9 de cada 10 comerços i aquest tipus de cobrament va suposar el 47,3% del total de facturació. D’altra banda, el 61,4% de les botigues visitades disposen d’un servei de comandes per telèfon i el 42,7% ofereixen lliurament de compres a domicili. 

Més informació
La diputació de Barcelona i Pimec llancen Comerç 21
El comerç vol acabar amb el canvi horari
El Govern premia les iniciatives més innovadores en comerç urbà
Avui et destaquem
El més llegit