El desembarcament de multinacionals satura el mercat logístic de Barcelona

La Cambra de Comerç alerta que la manca de sòl disponible amenaça el potencial de la ciutat per acollir més centres de distribució per al sud d'Europa

Un paquet d'Amazon viatge per les cintes del centre logístic del Prat | ACN
Un paquet d'Amazon viatge per les cintes del centre logístic del Prat | ACN

En els últims anys Barcelona ha rebut un degoteig de multinacionalsque trien la ciutat o l'àrea metropolitana per instal·lar els seus centres de distribució per al sud d'Europa. Decathlon i Lidl han estat les últimes grans empreses en anunciar els seus plans per a la capital catalana, però abans havien estat Amazon, UPS o DHL. L'arribada d'aquestes multinacionals, que reforcen el paper de Barcelona com a gran portada d'entrada de mercaderies, han saturat el mercat logístic, segons alerta la Cambra de Comerç.

Més info: L''ecommerce' catapulta la contractació logística cap al rècord a Barcelona

"El comportament de la demanda s'ha caracteritzat darrerament per un elevat ritme d'absorció per part del mercat de l'oferta disponible de sòl i de sostre logístic", explica l'entitat. La millora del context econòmic, l'augment de les exportacions de les empreses catalanes i l'eclosió del comerç electrònic han disparat la demanda de naus i fins ara el mercat logístic "ha anat absorbint el producte que s'havia quedat buit durant la crisi". L'augment de les rendes de lloguer i dels preus de compra ha estimulat la promoció de noves naus, però el sòl escasseja i a la primera corona metropolitana, per exemple, ja pràcticament no queden terrenys logístics.

Projectes clau en mà

El gran atractiu de Barcelona i la poca oferta disponible han impulsat els contractes clau en mà, és a dir, quan un operador construeix el centre de distribució a petició d'una multinacional, que s'hi instal·la quan ja està tot fet. El cas més recent són les operacions que promourà Cilsa a la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) del port de Barcelona, on ha tancat contractes per construir 271.000 metres quadrats de nous centres de distribució dedicats a multinacionals com Decathlon, que llogarà una nau de 96.000 metres quadrats a partir del 2021.

En total, Cilsa –una societat mixta entre el port i la immobiliària Merlin Properties, que també és propietària de la Torre Glòries, entre d'altres– invertirà 150 milions en noves promocions. Però no serà suficient. La Cambra de Comerç avisa que, a banda dels nous desenvolupament que Aena té previst iniciar al voltant de l'Aeroport del Prat, la zona més propera a Barcelona està saturada i només es poden fer més projectes "als espais que es puguin alliberar amb el desplaçament d'empreses que actualment hi estan instal·lades".

Més Informació
La falta d’espai logístic amenaça el comerç electrònic
Lidl abastirà el sud d'Europa des de la Zona Franca
Decathlon vol abastir el sud d'Europa des del Port de Barcelona
La demanda de sòl impulsa els centres logístics de Tarragona
Avui et destaquem
Comentaris