La mobilitat, una qüestió de vida o mort

El Tribuna de Sant Cugat Empresarial ha analitzat la mobilitat del futur, que passa per la sostenibilitat i la descarbonització

El Tribunal Sant Cugat Empresarial, dedicat a la mobilitat | Cedida El Tribunal Sant Cugat Empresarial, dedicat a la mobilitat | Cedida

La mobilitat sostenible ha centrat una nova edició del Tribuna de Sant Cugat Empresarial, que s'ha celebrat aquest 23 de novembre a Sant Cugat amb quatre participants d'excepció: la directora general de Volkswagen Espanya, Laura Ros; el president de Vueling Airlines, Marco Sansavini; la presidenta de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Marta Subirà; i el president del Port de Barcelona, Damià Calvet. Tots ells han reflexionat sobre la importància de la mobilitat per la societat i el gran repte d'avançar cap a un futur sense emissions de gasos contaminants.

Sansavini: "L'absència de la mobilitat mata una societat"

"L'absència de la mobilitat mata una societat", ha reflexionat Marco Sansavini. Tots els ponents han coincidit en assenyalar la mobilitat com un factor imprescindible, en tots els aspectes, com ha emfatitzat el president de Sant Cugat Empresarial, Jaume Vives: "Afecta la nostra societat, té una dimensió social i econòmica". També Laura Ros ha insistit en aquesta idea: "El sector de la mobilitat crea riquesa i és una necessitat per aspectes laborals i d'oci".

I més enllà del concepte general, Damià Calvet ha situat el Port de Barcelona com una infraestructura essencial per Catalunya: "És una infraestructura bàsica per l'economia del país, mou la majoria d'importacions i exportacions i ens connecta amb el comerç internacional. La logística s'ha demostrat imprescindible per la vida".

Una mobilitat sostenible

Una vegada han argumentat la necessitat imperiosa de la mobilitat, el repte és assolir la sostenibilitat i eliminar l'emissió de gasos contaminants. "O descarbonitzem l'activitat humana o no tindrem lloc per viure", ha sentenciat el president del Port de Barcelona. Per aconseguir-ho, Marta Subirà ha reivindicat els Ferrocarrils de la Generalitat com un transport "intrínsecament sostenible" i ha apuntat a la necessitat de recuperar els usuaris que hi havia el 2019 i que encara no han tornat.

"El transport del futur serà de zero emissions i de zero accidents", ha aventurat la responsable de Volkswagen, que ha explicat que els primers cotxes autònoms de la marca pel 2026. A més, ha apuntat que el 2035, tots els cotxes que venguin a Europa sera elèctrics.

L'aviació, assignatura pendent

Mentre els cotxes van fent avenços en l'electrificació, els avions encara no han avançat. "L'aviació no té una solució per la descarbonització. O la matem o trobem una solució per fer-la sostenible", ha reconegut el president de Vueling. Una solució que encara no visualitzen, però que ha començat amb l'ús de combustibles "sostenibles". Sobre la substitució de l'avió pel tren en trajectes curts, ha estat contundent: "El 5% de les rutes són de menys de 500 km. Però més de la meitat no té infraestructura ferroviària alternativa. Dels 120 destins a tot Europa que operem a Barcelona, només dos tenen una solució ferroviària".

Damià Calvet: "La transició energètica, o la fem o ens la faran"

Tota aquesta electrificació de la mobilitat ha d'anar lligada a la promoció de les energies renovables, per aconseguir que tota aquesta energia sigui sostenible i no generi gasos contaminants. I el president del Port de Barcelona ha estat molt crític en les reticències que hi ha per la construcció de parcs eòlics o solars: "La transició energètica, o la fem o ens la faran. Si no, la produiran altres i tindrem línies d'alta tensió creuant el territori". "Tots haurem de trencar barreres, haurem de sacrificar algunes coses", ha afegit Marta Subirà.

"Hi ha plena consciència de la necessitat d'actuar contra el canvi climàtic. Però hi ha reticències i inèrcies individuals i col·lectives de no voler pagar el preu de descarbonitzar l'activitat. Es vol la transició energètica, però després no hi ha manera de fer parcs eòlics o solars", ha emfatitzat Damià Calvet.

No és l'única mancança per encarar aquest futur, tal com ha reconegut Laura Ros: "Una assignatura pendent és la infraestructura de punts de càrrega [per a vehicles elèctrics], a Espanya anem a la cua d'Europa. Hi ha un interès real, però a la gent se li ha de posar fàcil".

La contaminació a Sant Cugat

Aprofitant la trobada empresarial, el tinent d'alcaldia d'Economia de l'Ajuntament, Pere Soler, ha posat en valor el paper de la ciutat i llançar algunes reivindicacions. "Sant Cugat és una ciutat molt ben connectada", ha reconegut. Tot i això, ha assenyalat que vies de comunicació com l'AP-7 i la C-16 generen "molèsties, sorolls i contaminació": "Sant Cugat és una ciutat contaminada fruit d'aquestes infraestructures".

En aquest sentit, ha reivindicat la implantació de mesures com la Zona de Baixes Emissions, que ha reconegut que és "controvertida", o l'Anella Verda, "una excusa per expulsar una mica el vehicle privat del centre i millorar la qualitat de l'aire". Una mesura, la de la Zona de Baixes Emissions, que ha estat un "encert" per Damià Calvet: "Hi ha plena consciència de la necessitat d'actuar contra el canvi climàtic. Però hi ha reticències i inèrcies individuals i col·lectives. Es vol la mobilitat sostenible, però no hi ha manera de canviar els hàbits".

Més informació
El conseller delegat de Roche, nou president de Sant Cugat Empresarial
La dependència entre esport i economia centra el Sant Cugat Tribuna Empresarial
Avui et destaquem
El més llegit