• Afterwork
  • La UE aspira a ser una zona lliure de fum

La UE aspira a ser una zona lliure de fum

Brussel·les proposa un augment de l’impost al tabac i més restriccions a l’aire lliure

L’aposta de la Comissió és que per 2040, menys del 5% de tota la població de la UE sigui fumadora| iStock
L’aposta de la Comissió és que per 2040, menys del 5% de tota la població de la UE sigui fumadora| iStock
Esther Herrera | VIA Empresa
Periodista
07 de Setembre de 2025 - 05:30

Abans de les vacances d’estiu, la Comissió Europea va presentar els seus pressupostos pel 2028-2034. Uns nous comptes que gairebé no van agradar a ningú, ni als estats membres, ni a sectors com l’agricultura, ni a gairebé cap grup de l’Eurocambra, cadascú per diferents raons. Amb un total de 2 bilions d’euros, la gran majoria dels diners provenen de les contribucions dels països, però Brussel·les també vol que es financin amb noves formes d’ingressos, com impostos. I una de les propostes és que el 15% dels ingressos que haurà d’obtenir la Unió Europea provingui d’un nou impost al tabac, amb el doble objectiu que d’aquí al 2040 els Vint-i-Set es converteixen en un espai pràcticament lliure de fum.

 

La Comissió Europea recaptar cada any amb el nou impost un total d'11.200 milions d’euros de mitjana, segons càlculs comunitaris. En cas de tirar endavant, es podrien finançar les necessitats que té la Unió en matèria de defensa (gairebé 80.000 milions d’euros). Paral·lelament, Brussel·les també ha fet una proposta perquè el tipus impositiu al tabac també sigui més alt en tots els països (ja que és molt diferent entre els estats membres).

Organitzacions que defensen els interessos de la indústria del tabac asseguren que un nou impost provocaria més comerç il·lícit, però és una afirmació que la pròpia Comissió i l'Organització Mundial de la Salut (OMS) han desmentit, i que és la falta d’uniformitat fiscal entre els Estats el que ho fomenta.

 

Actualment, el tipus mínim que s’aplica a la UE és de 90 euros cada 1.000 cigarretes, però ara la Comissió vol augmentar-ho a 250 euros cada 1.000 cigarretes

Actualment, el tipus mínim que s’aplica a la UE és de 90 euros cada 1.000 cigarretes, però ara la Comissió vol augmentar-ho a 250 euros cada 1.000 cigarretes, una taxa que ja superen sis Estats, entre ells França. Tot I que Brussel·les admet que és difícil de calcular, creu que els paquets de tabac podrien augmentar fins a 2 euros més de preu.

La Comissió Europea creu que la mesura té una doble finalitat: ajudarà a tenir més ingressos, però també a l’objectiu que es redueixi substancialment la quantitat de persones fumadores. L’aposta de la Comissió és que per 2040, menys del 5% de tota la població de la UE sigui fumadora.

Fa tot just un any, l’Executiu va fer pública la seva recomanació als països perquè s'ampliïn les zones lliures de fum, amb la limitació de fumar en terrasses de bars i restaurants, parcs infantils i temàtics i zones properes a hospitals, escoles I parades de transport públic. Brussel·les no té competències en matèria de Sanitat i són els països els que hi donen o no suport. Aquest, en concret, es va aprovar per unanimitat al desembre.

L’aposta de la Comissió és que per 2040, menys del 5% de tota la població de la UE sigui fumadora

Una novetat també és que estan incloses les cigarretes electròniques, davant les dades confirmades per l’OMS que hi ha proves dels efectes negatius que té el tabac de tota mena tant pels fumadors com per les persones del voltant. El 9% de tots els casos de malalties cardiovasculars a la UE es deuen a l’exposició del fum i són causants de més del 2% de les morts. El risc de desenvolupar càncer augmenta un 16% si s’està exposat al fum. Cada any, 700.000 persones moren a la UE a causa del consum de tabac.

I una de les mesures més efectives és aplicar impostos més estrictes, caldrà veure si ho aproven els Estats (alguns com Itàlia i Grècia ja s’han mostrat reticents) però el cert és el que els impostos són la mesura “més rendible” segons l’OMS per reduir el consum de tabac, especialment entre els joves I les persones amb un menor nivell d’ingressos.