
Ni el tenim a prop, ni el trobem a Europa, ni, per descomptat, hi vivim en ell. El País dels somriures és a unes 15 hores de vol des de l’aeroport del Prat, i malgrat ser considerat un viatge de llarga distància són poques les hores d’avió que calen per arribar a Tailàndia, tenint en compte el contrast, a tots els nivells, que es pot experimentar en aterrar a qualsevol dels cinc aeroports internacionals de què disposa el país (Suvarnabhumi i Don Mueang a Bangkok, Phuket, Chiang Mai i Koh Samui). Tots cinc se sumen al centenar que forma la xarxa aeroportuària tailandesa, i que cada any es troba més saturada de viatgers.
Bangkok s’ha situat com la destinació més desitjada entre els viatges de llarga distància
Enguany, de fet, Bangkok s’ha situat com la destinació més desitjada entre els viatges de llarga distància, tal com ho revela l’estudi del comparador de vols Jetcost, i ho ha fet malgrat entrar en un conflicte armat amb Cambodja a finals de juliol, i les tensions entre l’Iran i els Estats Units que, un mes abans, van desembocar en un atac amb míssils del primer contra la base militar ubicada a Qatar del segon -recordem que la gran majoria dels vols a Tailàndia fan escala a Qatar o Abu Dhabi, en funció de l’aerolínia, Qatar Airways o Etihad Airways-.
Un territori 16 vegades més extens que Catalunya

A Bangkok es poden discernir els dos grans tipus de turistes que visiten al país, entre aquells que continuen la seva expedició cap al nord, per explorar més profundament la cultura tailandesa, i aquells que viatgen al sud per gaudir del seu patrimoni marí -i, segurament, de l’oci nocturn-. En conjunt, Tailàndia compta amb una superfície de 513.120 quilòmetres quadrats, una extensió gairebé 16 vegades superior respecte al territori català, per la qual es distribueixen els seus més de 70 milions d’habitants i els prop de 17 milions de turistes que, segons dades del Ministeri de Turisme i Esport de Tailàndia, han visitat el país durant la primera meitat d’aquest 2025.
Tailàndia projecta un any rècord quant a arribada de turistes i, per aquest motiu, el passat 1 de maig va establir com a condició obligatòria per a tot ciutadà no tailandès que desitgi entrar al país omplir la Thailand Digital Arrival Card (TDAC), un formulari en línia dissenyat per facilitar el procés d’ingrés dels turistes, independentment de si venen per terra, aire o mar. La mesura s’ha adoptat tot just abans de l’estiu, quan es preveu una concentració més gran de viatgers internacionals, malgrat coincidir plenament amb l’època de pluges al territori, que s'estén fins al novembre, i que explica per què els tailandesos no aturen la seva activitat laboral i escolar durant aquests mesos, i esperen a fer vacances cap als mesos de març i abril.
7-Eleven i Grab: el gran descobriment dels viatgers al sud-est asiàtic

Els esforços que any rere any fa Bangkok per assimilar les creixents dades de turisme la converteixen en la ciutat més avançada del país, cosa que permet als nouvinguts no haver de córrer a qualsevol casa de canvi per intercanviar la seva divisa pel baht tailandès (THB) i poder fer front a qualsevol despesa que pugui sorgir en aterrar al país. L’euro es paga a uns 37 bahts, i malgrat que el país comença a establir preus de turista, els virals i multitudinaris supermercats 7-Eleven, i els serveis de transport de la singapuresa Grab Holdings Inc., permeten subsistir de manera molt econòmica.
Amb prop de 46.000 establiments a 16 països, 7-Eleven és la cadena de botigues d'abastament més gran del món, i s’especialitza en la venda detallista d'articles bàsics d'alimentació, adrogueria i premsa, amb Àsia i Amèrica del Nord com a principals mercats. Tailàndia compta amb unes 13.800 botigues, esdevenint el tercer país que més en té, per darrere del Japó (21.300) i Corea del Sud (14.100).
Amb prop de 46.000 establiments a 16 països, 7-Eleven és la cadena de botigues d'abastament més gran del món
D’altra banda, Grab és l’aplicació mòbil que comparteixen tant locals com viatgers -especialment aquests darrers- per desplaçar-se arreu del país, tret d’algunes illes on els mètodes de transport es redueixen al lloguer de motos, o als famosos tuk-tuk. Tanmateix, Grab és sens dubte l’opció més econòmica -un trajecte de mitja hora amb l’aeroport com a punt de partida no passa dels cinc euros-, la més completa -també ofereix serveis de lliurament a domicili- i segurament la de millor qualitat -ni les motos ni els tuk-tuks ofereixen aire condicionat, davant un clima especialment calorós i humit-.
Wat Arun, Chinatown i Khaosan: una barreja de cultures que esquiva l'anglès

Sigui quin sigui el mitjà de transport, el que és inevitable és deixar-se enlluernar pels diversos temples que configuren la ciutat de Bangkok, amb el Gran Palau, Wat Pho, Wat Arun com a principals icones i pols d’atracció turística. Si bé aquests indrets es troben cada vegada més predisposats a rebre viatgers, l’idioma continua sent una gran barrera per a la gran majoria: el 90,7% dels tailandesos parla només el tailandès, tal com es desprèn de la Nota Econòmica de Tailàndia publicada per Acció el passat mes de febrer. Un 6,4% de la població combina el tailandès amb altres llengües, i la proporció d’habitants que no parla el tailandès és del 2,9%. Unes xifres que coincideixen considerablement amb les religions que hi conviuen, la budista (92,5%), la musulmana (5,4%) i la cristiana (1,2%).
El 90,7% dels tailandesos parla només el tailandès
Els temples són el gran reclam turístic de Bangkok, malgrat que generalment tanquen a primera hora de la tarda, just abans de la posta de sol. Però això no vol dir que l’activitat s’aturi a Bangkok. El fet que es faci fosc aviat a Tailàndia -cap a les 18 hores- és un gran al·licient per gaudir de l’activitat nocturna, que en gran part es concentra al carrer de Khaosan i a Chinatown: dos grans escenaris per descobrir la gastronomia tailandesa a peu de carrer -inclosos els escorpins, grills, taràntules i la carn de cocodril-. Ara bé, és recomanat assistir-hi d’hora, perquè en aquests carrers, la gastronomia passa ràpidament a un segon pla.
Oportunitats catalanes en territori tailandès
Davant un país ric culturalment i cada vegada més atractiu, no només en clau turística, també empresarial, Catalunya ha estret lligams amb Tailàndia i ha dut a terme diverses missions, com ara la que va efectuar el Port de Barcelona el passat 2022, o Acció i la Cambra de Comerç de Sabadell el passat mes de maig en el marc del Pla d'Acció Internacional, impulsat pel Consell de Cambres de Catalunya. En conjunt, són 446 empreses catalanes les que exporten regularment a Tailàndia, amb l’alumini (14,7%), la maquinària (14,1%) i els farmacèutics (9,9%) com a principals productes.
Catalunya compta amb set filials tailandeses establertes de quatre empreses matriu, mentre a Tailàndia hi ha fins a onze filials catalanes de nou empreses matriu, entre les quals destaquen Grifols, Hipra i Werfen, totes elles ubicades a Bangkok. El territori ofereix cada vegada més possibilitats de negoci, en posicionar-se com el hub del sud-est asiàtic en embalatge i impressió, un àmbit que en la regió Àsia-Pacífic ja suposa més del 40% del consum mundial. Altres grans sectors són el sanitari, que gaudeix d’una bona salut, en comptar amb una forta inversió governamental en R+D sanitària i la presència d'un teixit d'empreses locals amb capacitat d'inversió. D’altra banda, el sector alimentari representa un gran generador d’oportunitats, ja que reclama noves tecnologies per desenvolupar els aliments del futur de manera sostenible i segura. Uns aliments, que després de passejar pels carrers mencionats, seran més cruixents del que imaginem.