5 claus per entendre la vaga a Hollywood (i com pot afectar Catalunya)

La vaga històrica d'actors i guionistes dels Estats Units no avança després d'un mes, enmig de reivindicacions salarials i un front comú contra la intel·ligència artificial

La vaga d'actors a Hollywood se suma a l'atur de guionistes i col·lapsa totalment la indústria | EP La vaga d'actors a Hollywood se suma a l'atur de guionistes i col·lapsa totalment la indústria | EP

L'estiu del 2023 es recordarà per ser una època plena de reivindicacions a Hollywood on els treballadors de la indústria del cinema i la televisió exigeixen canvis i millores en les seves condicions laborals. Van començar els guionistes a principis de maig i a l'inici de l'estiu s'hi han sumat actors i actrius. Una vaga que continua després d'un mes i que no es recorda res semblant des de 1960, quan els actors i guionistes van coincidir en l'aturada. Una cronologia dels fets per entendre un fenomen sense precedents i com pot afectar Catalunya.

1. Qui i per què ha impulsat la vaga a Hollywood?

Des del 14 de juliol de 2023 Hollywood està en vaga. El poderós sindicat d'actors SAG-AFTRA, que reuneix a més de 160.000 afiliats de la indústria de l'entreteniment, s'ha unit al sindicat de guionistes WGA (més d'11.500 membres) que estaven en vaga des de principis de maig i han celebrat la primera aturada conjunta en més de 60 anys.

Tot té a veure amb les reivindicacions laborals de l'organització SAG-AFTRA que compleix 90 anys. Una vegada caducat el conveni col·lectiu que tenien i després dels durs anys de pandèmia en què es van paralitzar molts rodatges, els negociadors han posat sobre la taula un increment salarial de l'11% pels actors i un augment del percentatge que reben els artistes cada vegada que una empresa de streaming ven els drets d'una sèrie o pel·lícula a un nou mercat o nova plataforma, conegut com a residuales, i que és molt baix tot i arribar a milions de persones d'arreu del món.

Els negociadors han posat sobre la taula un increment salarial de l'11% pels actors i un augment dels residuales

Un altre aspecte interessant té a veure amb les garanties davant l'auge de la intel·ligència artificial a les produccions. També cal tenir en compte que durant els últims 18 mesos, els gegants de l'entreteniment han acomiadat a milers de persones per ajustaments econòmics.

Per altra banda, a l'altra taula de la negociació hi ha l'Aliança de Productors de Cine i Televisió (AMPTP, per les seves sigles en anglès) que representa unes 350 empreses de producció, entre elles Paramont Pictures, els estudis Disney o Warner Bros. Afirmen que han ofert augments salarials i residuales històrics i més ajuts a les pensions i a les prestacions de salut dels actors. També parlen de proteccions en les audicions i d'una proposta "revolucionària" al voltant de la intel·ligència artificial. Tanmateix han remarcat en reiterades ocasions que "no ha estat fàcil" per ells la pandèmia del coronavirus que ha provocat que el públic hagi tardat a anar presencialment al cinema i que molts d'ells han optat per veure pel·lícules massivament en plataformes alternatives de baix cost.

2. Els efectes de la vaga: paralització total

La pel·lícula de Barbie ha salvat l'estiu de molts cinemes catalans | Cedida
La pel·lícula Barbie ha salvat l'estiu de molts cinemes catalans | Cedida

El sindicat de guionistes calcula que el cost de la vaga a la indústria és d'uns 30 milions de dòlars cada dia (gairebé 27 milions d'euros). Els representants dels treballadors demanen als afiliats complir "normes estrictes" mentre duri la protesta i, per aquest motiu, "queda prohibida qualsevol activitat davant d'una càmera, com ara actuar, cantar, ballar, rodar escenes d'acció i manipular titelles". Tampoc poden doblar pel·lícules ni fer anuncis. No es podrà participar en sessions fotogràfiques, ni fer proves de vestuari, assajos o proves de càmera. Tampoc fer promoció, ni entrevistes o tours. Per tant, que ningú esperi veure a Margot Robbie o Ryan Gosling promocionar Barbie en un futur més pròxim.

Més info: Octocamvision, drons catalans en rodatges com Spiderman o La Sociedad de la nieve

Amb la protesta dels guionistes s'havia aturat principalment els talk shows nocturns, com podria ser l'equivalent a La Resistencia, Col·lapse o Zona Franca a Catalunya, mentre centenars de produccions cinematogràfiques i de sèries continuaven perquè moltes d'elles ja tenien els guions acabats. Sembla, que amb l'inici de la nova temporada es notarà més la paralització. I que també afectarà cites cinematogràfiques com ara els festivals de Venècia, Toronto i San Sebastián.

La vaga a Hollywood té un cost a la indústria d'uns 30 milions de dòlars cada dia (gairebé 27 milions d'euros)

Per tant, és habitual veure que els actors i guionistes portin tots aquests dies de vaga organitzant protestes a les portes de Netflix, Amazon, Paramount, Warner Bros, Discovery, Disney, Apple o NBC Universal. En aquests moments s'han aturat sèries conegudes com ara Stranger Things que havien de gravar la seva última temporada, o Cobra Kai i la precuela de Jocs de Trons.

3. Hi haurà un acord?

Aquesta és la gran pregunta de l'estiu a Hollywood. Analistes de Bloomberg afirmaven a principis de temporada que amb la vaga de guionistes creien que el conflicte es podria acabar a finals d'agost o setembre. Ara que s'hi han sumat els actors, no poden predir "quan s'acabarà, perquè ells tenen a les seves mans el full de ruta a seguir". Alguns aventurers pronostiquen que podrien superar els quatre mesos.

La indústria audiovisual dels Estats Units genera 2,4 milions de llocs de treball al país

Cal destacar que la indústria audiovisual dels Estats Units genera 2,4 milions de llocs de treball al país i 186.000 milions de dòlars (més de 170.000 milions d'euros) en salaris a través d'unes 122.000 empreses, segons dades de gener de la Motion Picture Association.

Finalment, en una carta signada per més de 2.000 cares conegudes del cinema i la televisió, els actors asseguren que no és “moment de prendre postures intermèdies”. “No és una exageració dir que els ulls de la història estan sobre nosaltres”, afirmen a la missiva, en què exigeixen “els canvis necessaris i la protecció merescuda”.

4. Figures mediàtiques donen suport a la vaga

14 estrelles de Hollywood han donat un milió de dòlars al Sindicat d'Actors per la vaga | EP
14 estrelles de Hollywood han donat un milió de dòlars al Sindicat d'Actors per la vaga | EP

Figures com Cate Blanchett, guanyadora de dos Premis Oscar, han mostrat el seu suport a les vagues, com també Sean Penn, qui ha estat present als piquets dels estudis de Disney juntament amb altres actors com Emile Hirsch, Octavia Spencer, Melanie Lynskey, Timothy Simon o Jane Fonda.

No són els únics: Meryl Streep, Pere Pascal, Jennifer Lawrence, Brendan Fraser, Glenn Close, Ben Stiller o Eva Longoria són algunes de les grans estrelles que han manifestat el suport a les vagues de Hollywood. Els noms de Leonardo DiCaprio i George Clooney també figuren, com el de Streep, a la llista dels actors de Hollywood que han aportat amb una contribució econòmica d'un milió d'euros a la Fundació SAG-AFTRA, associada al sindicat, en suport als intèrprets en vaga.

Als actors de les produccions americanes se'ls paga 27,73 dòlars l'hora de mitjana i no tot va per ells

Ara bé, la presidenta de SAG-AFTRA, Fran Drescher, ha rebutjat la idea que tots els actors són rics i ha afirmat que la gran majoria "són treballadors que intenten guanyar-se la vida, pagar el lloguer, portar menjar a taula i enviar els seus fills a l'escola". "Tot el que veus, el que gaudeixes, el que t'entreté, són escenes plenes de gent que no guanya gaire diners", afegeix. Una xifra: 27,73 dòlars per hora (25,33 euros per hora). Aquesta és la quantitat de diners que l'Oficina d'Estadístiques Laborals dels Estats Units (BLS, per les sigles en anglès) ha informat com el salari mitjà per als actors de Califòrnia el 2022. A més, el BLS ha subratllat que els actors no tenen un salari a temps complet durant tot l'any a causa de la naturalesa de la feina.

O, com apunta la coneguda actriu Kellee Stewart, "no et quedes tota la quantitat del que et paguen". "Cal pagar impostos i comissions. En el meu cas, això inclouria un agent, un gestor i un advocat que negocia els teus acords. D'entrada, quan et donen un pressupost del que cobraràs, ja saps que en realitat serà un 35% menys, més o menys", afegeix.

5. Com pot afectar a Catalunya?

Rodatge de 'The Crown' a Barcelona | EP
Rodatge de The Crown a Barcelona | EP

Per als catalans que siguin amants dels shows en directe o de les telenoveles americanes, ja han notat les primeres conseqüències en forma de retards i cancel·lacions. Pel que fa als més serièfils ho començaran a notar els pròxims mesos ja que és a la primavera i a l'estiu quan es comença a treballar en els guions de les sèries per la pròxima temporada. En el cas dels cinemes, enmig de l'eufòria i recaptació de films com Barbie i Oppenheimer, es notarà en les poques novetats que hi haurà a partir de l'any que ve.

Més info: Per què 'The Crown' o 'Joc de Trons' aterren a Catalunya?

Pel que fa als rodatges, no és cap novetat l'auge de les produccions a Catalunya, com per exemple la producció de la britànica The Crown durant l'any passat al centre de Barcelona. "Es fa molta feina per atraure rodatges internacionals al nostre país, com ara facilitar els permisos, l'atracció de talent i la fiscalitat", apuntava Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya, fa uns mesos a VIA Empresa. I d'aquí el rol de la Catalunya Film Commission, que ajuden els professionals del sector audiovisual a preparar els seus rodatges al nostre territori. Des de la institució expliquen que “ofereixen a les produccions internacionals i també locals una gran varietat de paisatges ideals per a qualsevol mena de producció audiovisual, des de platges de sorra fins a muntanyes rocoses, des de ciutats modernes fins a pobles medievals. A més, també disposen d’empreses i tècnics de primer nivell habituats a participar en projectes nacionals i internacionals”.

220 milions d'euros d'inversió a Espanya estan pendents de la negociació entre el Sindicat de Guionistes dels Estats Units (SAG-Aftra) i l'Aliança de Productors de Cinema i Televisió (AMPTP)

Tanmateix i d'àmbit estatal, l'Associació de productores espanyoles d'audiovisual internacional (Profilm) quantifica en nou projectes els que s'endarreriran i assenyala en un comunicat que almenys 220 milions d'euros d'inversió a Espanya estan pendents de la negociació entre el Sindicat de Guionistes dels Estats Units (SAG-Aftra) i l'Aliança de Productors de Cinema i Televisió (AMPTP). També queden a l'aire tres grans projectes que es desenvoluparien el 2024. A aquestes dades caldria afegir els cinc milions d'euros que els socis ja havien invertit en les preproduccions ara endarrerides i que estan esperant recuperar una vegada que la situació es desencalli. També, des de Profilm, s'encarreguen d'afirmar que els projectes d'origen europeu i britànic continuen gravant-se sense cap problema a tot el país i que aquí "hi ha una gran oportunitat".

Finalment, el sector audiovisual català és ampli i està "més present del que ens pensem a les nostres vides". Es tracta d’un sector de gran importància econòmica i estratègica pel país. Segons les xifres del sector hi ha una facturació de 6.700 milions d'euros anuals i de 30.000 professionals ocupats. Per tant, queda per veure l'impacte real de la vaga de Hollywood durant els pròxims mesos i, si d'aquí en neix una gran oportunitat per Catalunya per atraure encara més produccions europees, britàniques i, per projectar Catalunya al món.

Més informació
Vallcarca, el nou Hollywood català?
L'empresa catalana que ven mansions de Hollywood
Avui et destaquem
El més llegit