• Economia
  • Aena construirà una sortida ràpida a la pista transversal de l’aeroport del Prat per reduir esperes

Aena construirà una sortida ràpida a la pista transversal de l’aeroport del Prat per reduir esperes

La gestora aeroportuària preveu invertir uns 3,1 milions d’euros i començar les obres a finals del 2026

Un avió enlairant-se des de la T1 de l'aeroport del Prat | ACN
Un avió enlairant-se des de la T1 de l'aeroport del Prat | ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
Barcelona
24 de Novembre de 2025 - 12:26

Aena construirà una sortida ràpida a la pista transversal (l’empresa pública anomena com a pista 02/20) de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat per rebaixar els temps d’espera dels passatgers i vols. Segons ha detallat en un comunicat, l’objectiu d’aquestes intervencions és “reforçar la seguretat operacional, alhora que es millora l’eficiència operativa i ambiental”, especialment facilitaria “la configuració preferent de pistes durant la nit".

 

La gestora ha puntualitzat que les obres no comportaran un increment de la capacitat de la infraestructura. Aena calcula licitar els treballs el segon trimestre del 2026 perquè comencin d’aquí a un any. La inversió prevista és d’uns 3,1 milions d’euros i que les feines s’allarguin dotze mesos. La gestora aeroportuària ha concretat que, en el cas dels avions, faran menys maniobres i el temps de rodatge baixarà, cosa que suposarà “un consum més baix de combustible  i una reducció de l’impacte acústic”. Pel que fa als usuaris, permetrà “millorar la puntualitat i augmentar el confort”, ja que s’escurçaran les esperes tant a l’aire com a terra.

La inversió prevista és d’uns 3,1 milions d’euros i que les feines s’allarguin dotze mesos

Aena ha apuntat que les obres “implicaran una reducció limitada de la capacitat de l’aeroport” durant la primera fase. L’empresa pública pronostica que al voltant de 10 dies consecutius s’operarà per una sola pista. D’aquesta manera, segons estima, uns 1.400 slots (franja horària de les aerolínies per enlairar i aterrar avions), un 16% menys en comparació amb el mateix període de la temporada d’hivern del 2024. A la vegada, això comportarà que una quarantena d’aeronaus hauran d’ajustar la seva càrrega, perquè s’hauran d’enlairar per la més curta, la que es troba més propera al mar.

 

La gestora aeroportuària afirma que ha informat i s’ha coordinat amb les companyies aèries i amb els organismes responsables de l’assignació dels slots per adaptar la programació a “la capacitat real” de l’aeroport durant aquest temps.

Pel que fa a les fases posteriors de les obres, “l’impacte operatiu serà molt menor”, perquè es tancarà la pista transversal “en finestres de setze hores durant dotze dies, sense afectació a la capacitat de l’aeroport ni a l’operació general”. Aena explica que la inversió forma part del conjunt de millores programades al camp de vol de la instal·lació.