
Les agències de viatge tornen a agafar embranzida després d’uns anys molt difícils. Només de 2020 a 2023 varen tancar el 15% de les agències de viatges a l’estat espanyol (Statista). En 2024, el sector ha experimentat una notable recuperació, amb un creixement del 10% fins a arribar als 30.000 milions d’euros de facturació a escala estatal (segons CEAV). I les dades del que portem de 2025 també fan pensar que serà un bon any amb creixements del 10%-15% (segons ACAVE).
Un sector rellevant
A Catalunya, amb dades d’Idescat hi ha 2.780 agències de viatge actives, que generen 11.310 llocs de treball directes, el que representa al voltant del 0,3% de l’ocupació total. Tot i ser un sector relativament petit en termes d’ocupació directa, el seu impacte econòmic i social és molt més ampli, ja que actua com a dinamitzador de l’activitat turística, facilitant la connexió entre consumidors i una àmplia xarxa de proveïdors de serveis.
Segons el Registre Mercantil, a Catalunya, un total de 749 agències de viatges van dipositar els comptes corresponents a l’exercici 2023 i més del 78% són microempreses (veure figura 1). Les set empreses amb més facturació són Viajes Para Ti, Arena Tour, Olimpia Mediterráneo, Atrápalo, Bestours, Travelperk i Viatges Libratur.

Anys complicats
Els anys 2021 a 2023 no han estat anys fàcils, especialment per les empreses grans i mitjanes, que han tingut resultats negatius i han perdut entre 4 i 8 euros per cada cent euros de vendes (veure figura 2).

Rendibilitat desigual
Tots els sectors són complicats, però les agències de viatges es caracteritzen per treballar amb marges molt reduïts, a causa de l’elevat pes del cost dels viatges en relació amb la facturació. Això obliga a una gestió molt fina de les despeses. Tot i la pressió sobre els marges, les petites empreses han demostrat una sorprenent capacitat d’adaptació, mantenint resultats positius (veure figura 3).

Estructura financera també molt desigual
També el balanç canvia molt segons la dimensió de l’empresa. Les agències petites i microempreses tenen una estructura financera molt sanejada, amb poc endeutament i un patrimoni net del 41,7% (veure figura 4). En canvi, les agències grans i mitjanes tenen una estructura financera amb més endeutament. De tota manera, en tots els tamanys d’empresa el nivell de liquiditat és elevat, ja que tenen molt disponible; i l’actiu corrent supera àmpliament els passius corrents.

Ràtios de rendibilitat i per treballador
Les dades de la figura 5 mostren que les agències de viatge petites han aconseguit mantenir una rendibilitat molt positiva (17%) sobre el capital invertit. En canvi, les grans i mitjanes empreses han tancat l’exercici amb pèrdues significatives en relació amb el seu patrimoni net.

Les dades posen en evidència la resiliència de les empreses petites, però també la necessitat de redefinir l’estratègia, especialment, de les grans. En un moment de transformació accelerada, cal entendre que hi ha sectors molt sensibles a les recessions econòmiques, com l’immobiliari; d’altres que es veuen fortament sacsejats pels canvis tecnològics, com els mitjans de comunicació; i alguns, com el subministrament d’aigua, que mantenen més estabilitat davant d’aquests fenòmens. Però hi ha sectors, com el de les agències de viatge, que es troben a la cruïlla d’ambdós factors: la seva activitat es veu molt condicionada tant pels cicles econòmics com per la revolució tecnològica, cosa que obliga les empreses a reinventar-se constantment. Amb l’objectiu de disposar d’una visió estratègica del sector, es mostra a continuació una anàlisi DAFO (Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats).
Les dades posen en evidència la resiliència de les empreses petites, però també la necessitat de redefinir l’estratègia, especialment, de les grans
Debilitats: el sector té dificultats per comunicar el seu valor afegit més enllà de la venda de vols i hotels, fet que afebleix la seva percepció de cara al mercat. La fragmentació empresarial i la baixa capitalització en les grans empreses, són factors limitants.
Amenaces: la desintermediació provocada per la digitalització i la competència de plataformes globals com Airbnb o Booking.com redueixen la quota de mercat de moltes agències. La pressió sobre els marges i la fidelització del client, especialment entre les generacions més joves, són amenaces importants.
Fortaleses: la capacitat d’assessorament personalitzat, la gestió d’incidències i l’experiència en viatges complexos són els principals actius de les agències. A més, segments com el turisme de negocis, el client sènior i els viatges a mida continuen valorant l’expertesa i confiança de les agències.
Oportunitats: la saturació de l’oferta a Internet obre la porta a les agències per posicionar-se com a creadores d’experiències personalitzades. La col·laboració amb proveïdors locals, el creixement del turisme sostenible, de luxe i d’experiències exclusives són oportunitats reals de creixement. La digitalització, ben enfocada, pot millorar la relació amb el client i reforçar la fidelització.
Conclusions: un sector en transformació
El sector de les agències de viatge afronta un moment decisiu. Les bones perspectives de creixement contrasten amb la necessitat urgent de transformar el model de negoci, apostant per la digitalització, la ciberseguretat i la diferenciació. La desintermediació i la pressió competitiva exigeixen reforçar la proposta de valor, situant l’assessorament personalitzat i l’especialització en nínxols d’alt valor afegit al centre de l’estratègia. Com diu un empresari del sector: “es tracta de fer que cada client se senti únic”.
Aquesta transformació requereix lideratges que impulsin projectes innovadors, i també el compromís de les institucions per reconèixer i potenciar el paper estratègic de les agències dins l’ecosistema turístic. El futur no està escrit: les agències que sàpiguen transformar-se seran les que marcaran el rumb dels viatges del demà.