Barcelona batega d’innovació blava. Des de la pesca i l’aqüicultura fins a la gestió portuària i la construcció naval, la ciutat acull un ampli ventall d’activitats vinculades al mar que posen de manifest la importància de l’ecosistema marí com a motor de desenvolupament socioeconòmic. Aquest potencial és el protagonista de la quarta edició de Tomorrow.Blue Economy (TBEWC), que té lloc del 4 al 6 de novembre al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona, en el context del Smart City Expo World Congress.
La capital catalana compta amb un dels ports més versàtils i dinàmics d’Europa, que dona feina a més de 40.000 persones. L’economia blava de Barcelona genera ja un volum de negoci superior als 11.000 milions d’euros i ocupa més de 51.000 professionals. En aquest context, l’objectiu de l’esdeveniment és atreure, durant els tres dies de durada, aquest ampli ventall de perfils vinculats al sector.
A tot aquest conjunt, cal afegir que l’edició 2025 del Tomorrow.Blue Economy té programades més de 40 sessions dedicades a l’economia blava, la innovació, la inversió, les startups i els ports, amb la participació de prop d’un centenar de ponents i més de 30 startups.
“Aquest esdeveniment reuneix empreses i experts de diverses institucions que comparteixen una mateixa convicció: el mar no és un límit, sinó un pont cap a un futur millor”, ha afirmat Constantí Serrallonga, CEO de la Fira Internacional de Barcelona, durant la inauguració de la quarta edició de Tomorrow.Blue Economy.
Serrallonga (Fira Internacional de Barcelona): "El mar no és un límit, sinó un pont cap a un futur millor”
La ponència de Nadia Quevedo, comissionada de Promoció Econòmica, Comerç i Restauració de l’Ajuntament de Barcelona, ha captat tota l’atenció del públic. Quevedo ha pronunciat un discurs inspirador en què ha recordat la relació històrica de la ciutat amb el mar i el seu paper com a motor de progrés. “Històricament, el mar ha estat un recurs de gran valor per a Barcelona. L’any 1992, els Jocs Olímpics van obrir les nostres platges al món. El 2021 vam impulsar l’estratègia d’economia blava, convertint el mar en un autèntic motor econòmic basat en la sostenibilitat i la innovació”, ha explicat.

Segons Quevedo, aquesta primera mesura de govern “ha donat excel·lents resultats”: 200 milions d’euros invertits en infraestructures blaves, més de 5.000 hores de formació a través de programes de reciclatge professional i 32 projectes accelerats.
La comissionada ha subratllat també que l’economia blava se centra en les persones, i no només en els aspectes econòmics. “Es tracta de retornar el litoral a la ciutadania i reconnectar la ciutat amb el mar”, ha destacat. Gràcies a aquesta iniciativa, “hem recuperat 22.000 metres quadrats d’espai públic a l’antic recinte olímpic, i hem creat noves zones verdes i d’oci”.
Els ferms compromisos del port: descarbonització, la digitalització i la cooperació internacional
D’altra banda, José Alberto Carbonell, president del Port de Barcelona, també ha estat un dels principals punts d’interès de l’esdeveniment. En la seva intervenció, ha recordat que el port manté un ferm compromís amb la descarbonització, la digitalització i la cooperació internacional com a eixos fonamentals per construir el futur del sector marítim, del transport i de la logística. “La nostra missió és clara: generar prosperitat, millorar la competitivitat i contribuir al benestar de la societat. Creiem fermament que una ciutat intel·ligent necessita ports intel·ligents”, ha afirmat Carbonell.
Carbonell (Port de Barcelona): “La nostra missió és clara: generar prosperitat, millorar la competitivitat i contribuir al benestar de la societat"
Tot i que encara no se’n disposa de dades oficials, el hall 2 ha omplert l’espai de gom a gom, amb una àmplia participació en la joia de la corona de les jornades Tomorrow.Blue Economy: Smart Ports: Piers of the Future. Aquest fòrum internacional reuneix els ports més influents del planeta per debatre sobre sostenibilitat, tecnologia i economia blava, amb la participació dels ports d’Anvers-Bruges, Busan, Göteborg, Hamburg, Los Angeles, Mont-real i Rotterdam, als quals s’hi han afegit Seattle i San Diego (Estats Units) com a convidats especials.

“El port d’avui és molt més que grues i contenidors"
El director executiu de l’Autoritat Portuària d’Hamburg, Jens Meier, ha reflexionat sobre el paper actual dels ports i els reptes que afronten en l’era digital. Segons ha explicat, “el port d’avui és molt més que grues i contenidors: és un sistema nerviós digital”, i, com qualsevol sistema d’aquest tipus, pot ser vulnerable. “Per això, la ciberseguretat s’ha convertit en un dels grans desafiaments del nostre temps”, ha subratllat.
Jens Meier: “El port d’avui és molt més que grues i contenidors: és un sistema nerviós digital”
També ha recordat que, en el passat, el transport marítim s’enfrontava a pirates que atacaven els vaixells, mentre que avui dia els ciberdelinqüents poden actuar des de milers de quilòmetres de distància sense ni tan sols tocar el mar, posant en risc tota la cadena logística. “És un repte que hem d’afrontar plegats”, ha sentenciat amb preocupació.
Per la seva part, Ja-rim Koo, vicepresident de l’Autoritat Portuària de Busan, ha destacat que el compromís amb la descarbonització i la digitalització determinarà com donarem forma al futur del comerç mundial i de la sostenibilitat. "Crec que el progrés es pot assolir mitjançant la innovació i la col·laboració”, ha conclòs.