La pujada del preu del lloguer a Catalunya, que va registrar un augment anual de l'11,5% i un preu de 20,02 euros per metre quadrat al desembre, ha elevat fins al 70% el percentatge de sou brut que un català mitjà ha de destinar al lloguer. Així ho conclou l'estudi Relación de salarios y viviendas en alquiler en 2025, un informe desenvolupat per Fotocasa i InfoJobs segons el qual el 2025 es va assolir el percentatge més alt des que es va començar a calcular el 2019, sis punts percentuals per sobre del 2024 (64%), el fins ara màxim. L'estudi creua els preus mitjans de l'habitatge de lloguer registrats a l'Índice Inmobiliario de Fotocasa amb les dades de sous mitjans d'ofertes d'ocupació a InfoJobs, que el 2025 va ser de 27.647 euros bruts.
Per territoris, Catalunya mostra una gran diversitat: Barcelona, amb un preu mitjà de 21,90 euros per metre quadrat al desembre, és la demarcació amb un preu més elevat, i també la regió els habitants de la qual van destinar un percentatge més elevat de sou al lloguer a tot l'Estat, un 76%. Girona, per la seva banda, també es troba per sobre de la mitjana amb un 55%, mentre que Tarragona (39%) i Lleida (33%) mostren percentatges més reduïts. En termes estatals, Catalunya és la segona comunitat autònoma amb un percentatge més elevat, darrere de Madrid, i una de les quatre que supera la mitjana nacional del 50%, seguida per les Balears (64%) i el País Basc (58%).
Segons la directora d'Estudis i portaveu de Fotocasa, María Matos, el fet d'haver superat el límit del 50% en el conjunt de l'Estat “marca un punt d'inflexió en la crisi d'accessibilitat a Espanya”, ja que aquest percentatge “suposa una situació d'autèntica emergència residencial” i supera per vint punts el que recomanen els organismes oficials de control. “Quan la meitat del salari es destina únicament a pagar el lloguer, la capacitat d'estalvi desapareix i es limita l'accés a altres despeses essencials, deteriorant greument la qualitat de vida dels ciutadans”, ha valorat Matos.
Per la seva banda, la directora de comunicació d'InfoJobs, Mónica Pérez, ha apuntat que les dades de 2025 “confirmen la creixent desconnexió entre l'evolució salarial i el preu del lloguer a Espanya”. Segons la portaveu d'InfoJobs, l'increment d'un punt percentual dels salaris bruts anuals, fins als 27.336, denota “una insuficiència enfront del fort encariment de l'habitatge i eleva de forma sostinguda l'esforç que han de realitzar els treballadors per accedir a una llar”. “Aquesta bretxa no només tensa la capacitat d'estalvi i el poder adquisitiu, sinó que també condiciona decisions vitals i de mobilitat laboral”, ha alertat Pérez.