• Economia
  • Els ciberatacs augmenten un 36% a Espanya

Els ciberatacs augmenten un 36% a Espanya

L'educació, el sector governamental i militar, i les telecomunicacions són els sectors que més ciberatacs han rebut

Check Point Software Technologies, alerta sobre un augment dels ciberatacs a escala mundial durant el segon trimestre de 2025 | iStock
Check Point Software Technologies, alerta sobre un augment dels ciberatacs a escala mundial durant el segon trimestre de 2025 | iStock
21 de Juliol de 2025 - 10:59

Check Point Research, la divisió d’Intel·ligència d’Amenaçes de Check Point Software Technologies, alerta sobre un augment dels ciberatacs a escala mundial durant el segon trimestre de 2025, segons les últimes dades obtingudes per la seva plataforma d’intel·ligència ThreatCloud AI. En aquest període, les empreses han registrat una mitjana de 1.984 ciberatacs setmanals, cosa que representa un augment del 21% respecte al mateix trimestre del 2024 i un 58 % més que fa dos anys. Aquest increment posa de manifest una major sofisticació per part dels ciberdelinqüents, fet que reforça la necessitat d’estratègies de ciberseguretat més sòlides i proactives.

 

Entre els sectors més atacats, destaca l'educació i recerca amb una mitjana de 4.388 atacs setmanals per empresa, un 31 % més que en el segon trimestre del 2024. El segueixen el govern o sector militar amb 2.632 atacs (+26%) i les telecomunicacions, amb 2.612 (+38%).

Segons informa Check Point, l'augment de ciberatacs al sector educatiu es deu al fet que no compta amb una gran inversió en ciberseguretat, però sí amb credencials d’estudiants i personal, molt atractives per a l’explotació. En el cas del sector governamental i militar, aquest continua sent un objectiu prioritari, pel valor de la seva informació confidencial i la seva rellevància geopolítica. Per la seva banda, el sector de les telecomunicacions va experimentar un increment significatiu, subratllant el seu paper crític en la infraestructura nacional i el seu potencial com a objectiu per obtenir dades sensibles de clients.

 

Check Point Software alerta que el sector educatiu no compta amb prou inversió en ciberseguretat

Per continents, Àfrica va registrar el major nombre mitjà de ciberatacs per empresa (3.365), amb un augment interanual del 14%. La regió APAC també va experimentar un increment significatiu (+15%), amb una mitjana de 2.874 atacs setmanals. Llatinoamèrica va registrar un augment més moderat (+5%), arribant als 2.803 atacs setmanals per organització. I Europa va patir un repunt rellevant (+22%), amb 1.669 amenaces setmanals de mitjana, mentre que a Espanya la xifra va arribar als 1.950 atacs setmanals per organització (+36%).

Segons les dades públiques procedents dels anomenats “shame sites” de doble extorsió, es van reportar aproximadament 1.600 incidents de ransomware a escala global durant el segon trimestre de 2025. En el desglossament regional, Amèrica del Nord va concentrar el 53% dels casos notificats, seguida d’Europa, amb un 25%. El sector de serveis empresarials va ser el més atacat per ransomware, amb un 10,7% dels atacs registrats a tot el món. El van seguir de prop els sectors de fabricació industrial i construcció i enginyeria, amb un 9,8 % i un 9,5% respectivament.

Check Point Software alerta que, a mesura que els ciberatacs creixen en volum i abast, les organitzacions han d’actuar de manera proactiva, no reactiva. Una estratègia centrada en la prevenció, recolzada per defenses en capes i visibilitat contínua, continua sent essencial. Per això, Check Point Software recomana una sèrie de mesures per afrontar millor l’actual panorama d’amenaces:

  • Invertir en prevenció d’amenaces: utilitzar tecnologies avançades de seguretat com sistemes de prevenció d’intrusions (IPS), eines anti-ransomware i intel·ligència d’amenaces per bloquejar els atacs abans que causin danys.

  • Reforçar defenses de xarxa i endpoints: implementar firewalls robustos, seguretat de correu electrònic i plataformes de protecció d’endpoints per reduir la superfície d’atac.

  • Fomentar la conscienciació dels usuaris: realitzar formacions periòdiques i simulacions de phishing per ajudar els empleats a reconèixer i informar d’activitats sospitoses.

  • Garantir la preparació per a còpies de seguretat i recuperació: mantenir backups actualitzats i segmentats, i provar regularment els processos de recuperació per minimitzar el temps d’inactivitat en cas de ransomware o altres interrupcions.

  • Adoptar els principis de Zero Trust: verificar contínuament els permisos d’accés i segmentar les xarxes per minimitzar els moviments laterals.

  • Mantenir-se informat: monitorar fonts d’intel·ligència d’amenaces i alertes del sector per anticipar-se a les amenaces emergents.