Morte: "És un gran error que no es promocioni Barcelona com a destinació 'gayfriendly"

L'empresari, CEO i fundador de Rainbow Gay Tours que va dirigir el Pride Barcelona lamenta que les administracions no inverteixin per atraure el turista LGBT

Eloi Morte és el CEO i fundador de Rainbow Gay Tours | Cedida
Eloi Morte és el CEO i fundador de Rainbow Gay Tours | Cedida

El potencial econòmic de la comunitat LGBT mundial és de 3,6 trilions de dòlars. Al món hi ha 36 milions de potencials turistes d'aquest col·lectiu. L'ull emprenedor d'Eloi Morte el va dur a emprendre i crear Rainbow Gay Torus, una empresa que ja ofereix guies a aquest públic en diverses ciutats europees i ha signat un acord amb un gegant com el Grup Julià. No obstant aquest potencial econòmic i l'atractiu de la ciutat de Barcelona per al turista LGBT, les administracions ignoren aquest públic i altres capitals gayfriendly del món ens estan passant la mà per la cara invertint milions per atraure aquest públic. Una situació que l'emprenedor denuncia coincidint amb la celebració del Pride Barcelona, la festa major de l'orgull gai que ell mateix va dirigir.

És fundador i CEO de Rainbow Gay Torus, ens pot explicar de què es tracta aquesta empresa? Quina és la història del projecte?

L'empresa va néixer ara fa sis anys sent el primer receptiu LGBT del país, dedicada a oferir experiències enfocades a la comunitat a Barcelona, l'objectiu era poder ensenyar el patrimoni cultural de la ciutat al mateix temps que parlar de la història LGBT, la seva cultura, les lleis, el lifestyle i l'oci.
 En els primers dos anys vam veure que el turisme LGBT encara tenia un llarg recorregut i també ens havíem de dedicar al turisme generalista per poder enfortir l'empresa, pel què vam crear Unique Dreamers, enfocada al viatger sol, les famílies nombroses i el turisme accessible.
 En aquests anys hem anat evolucionant fins al punt de poder oferir serveis LGBT a set ciutats Europees: Barcelona, Madrid, Bilbao, Gran Canària, Lisboa, Londres, Roma i Berlín. Al mateix temps que crear el Snowgay Weekend, l'esdeveniment LGBT a la neu més gran del país, amb més de 300 assistents, i convertir-nos en agència de viatges, oferint paquets turístics pels principals Orgulls del país.

Uns bons inicis...


L'any 2018 vam fer una joint venture amb el Grup Julià, una empresa amb llarg recorregut dins del turisme i una estructura i coneixements que ens ha permès créixer i poder arribar a més empreses de les que treballàvem abans, on ens hem adonat de l'interès de grans empreses com Musement, Expedia o HotelBeds en entrar en aquest mercat, i ho hem pogut fer de la seva mà.

"Per a nosaltres és imprescindible desplegar polítiques inclusives a diferents departaments perquè puguem col·laborar amb una empresa"

Quin és el perfil del client?

El perfil dels nostres viatgers és d'origen americà, australià i canadenc en la seva majoria, a partir dels 45 anys, que vénen a descobrir més d'una ciutat Europea.

En quines xifres us moveu?

Vam acabar l'any amb una facturació de més de 200.000 euros i més de set treballadors a Barcelona, sense comptar el parell de guies que tenim a cada ciutat en què treballem.

Em pots explicar alguna anècdota d'emprendre en aquest sector?


Al principi algunes empreses que volien treballar amb clients LGBT no volien demostrar cap visibilitat cap aquest segment: ni posts a les xarxes, ni visibilitat a la web, ni formació als seus treballadors, ni incloure polítiques d'inclusió als departaments de recursos humans... per por a perdre altres segments de mercat. Amb el temps hem vist com aquestes empreses han anat canviant favorablement el seu discurs fins a inclús participar en algun Orgull LGBT. Per a nosaltres és imprescindible desplegar polítiques inclusives a diferents departaments perquè puguem col·laborar amb una empresa, i fer-los entendre que voler tenir aquest client significa molt més que ser una empresa gayfriendly sense més, on aquestes polítiques aporten a l'empresa valors socials, d'inclusivitat i de diversitat.

IGLTA Eloi SPAIN

Pots explicar alguna fita de l'empresa? I algun error empresarial?


Per a nosaltres la fita més important va ser firmant un acord amb el Grup Julià per poder-nos expandir i que una empresa amb tant de renom volgués incorporar un segment amb el qual no havia treballat mai comptant amb els professionals que feia alguns anys que ens hi dedicàvem. 
Errors empresarials se'n cometen sempre, potser dins dels més importants és pensar que algunes campanyes de màrqueting en línia com Google Ads tenen la mateixa eficàcia en aquest segment com altres campanyes generalistes, i l'experiència ens ha demostrat que hem d'utilitzar altres eines.

Quins plans de futur tens per a Rainbow Gay Tours?


Consolidar-nos com l'agència LGBT més important del país i arribar a ser la més gran d'Europa, ampliant la nostra oferta de productes a altres destins Europeus, com Brussel·les o Viena, que els llançarem aquest any; o fer el salt a altres països d'Amèrica o Àsia, oferint més destins pel mercat nacional com agència de viatges, que fins ara hem estat molt focalitzats a ser receptius per públic estranger.

Moltes empreses s'apunten al carro gayfriendly, què en penses de posar una bandera arc-iris al negoci? Funciona?


Justament és el que comentava abans, no es tracta només de voler tenir clients d'aquest segment de mercat, es tracta realment del fet que els treballadors LGBT de l'empresa es puguin sentir acollits i puguin compartir la seva orientació sexual (els/les que ho vulguin) sense por a sentir-se discriminats. En l'àmbit de les persones transsexuals encara hi ha molta feina a fer perquè les empreses puguin donar suport als seus treballadors i treballadores en la seva transició i trencar l'estigma de la contractació de persones transsexuals o amb VIH. Les empreses que tenen un interès real en desenvolupar aquestes polítiques són les que envien un missatge tant interna com externament d'acostament a la realitat que vivim avui en dia a la nostra societat. Aquestes empreses tenen més èxit en l'apropament al segment LGBT que les que simplement diuen ser gayfriendly sense fer res al respecte, o amb por de donar una adhesió visible.

Més info: "Posar una bandera gai al negoci és oportunista"

Per què és una oportunitat la pink economy?

L'últim informe de LGBT-Capital estima que el potencial econòmic de la comunitat LGBT mundial és de 3,6 trilions de dòlars, a Community Marketing INC calculen un impacte de 100 bilions de dòlars de viatgers LGBT als Estats Units el 2018, i l'UNWTO (Organització Mundial de turisme) en el seu últim informe va xifrar que el 3% dels viatgers mundials pertanyen al col·lectiu LGBT, el que es tradueix en 36 milions de persones amb un impacte global de 6.300 milions d'euros, amb un creixement del 15% anual, a Espanya es calculen uns 6 milions de turistes LGBT, almenys 1 milió a Barcelona. Les xifres parlen per si soles.

Barcelona és una destinació gayfriendly? Quins competidors té? Quins avantatges i on podria millorar?

Barcelona és un referent de destinació gayfriendly a tot el món, ciutat pionera en defensa dels drets LGBT i a l'avantguarda de lleis contra la LGBTI-fòbia, comptant amb nombroses associacions i un centre LGBTI amb suport de l'Ajuntament. Amb una nombrosa oferta de festivals destinats a la comunitat i una àmplia xarxa de negocis d'oci, fan que aquesta destinació sigui de les preferides del col·lectiu, on una parella pot anar de la mà a qualsevol barri de la ciutat sense por a sentir-se discriminada. Barcelona és coneguda arreu del món per la seva tolerància i diversitat, el que passa és que ens estem quedant enrere en la promoció turística LGBT, que és molt minsa per part de les administracions, i on altres ciutats com Miami, Estocolm o Tel Aviv ens estan passant per davant en inversió i promoció de destinació gayfriendly, aquí tenim la sensació que les administracions no consideren aquest segment amb la importància que es mereix i que continuarem rebent el mateix nombre de turistes LGBT sense fer cap esforç en promoció i visibilitat en termes turístics, és un gran error que el mercat empresarial LGBT no deixa de repetir als organismes competents, sense gaire èxit. És un gran error que no es promocioni Barcelona com a destinació gayfriendly.

"Cal fer entendre a les empreses que voler tenir el client LGBT vol dir incloure polítiques i valors socials d'inclusivitat i diversitat"

Aquest dia 29 se celebra el Pride Barcelona, tu el vas dirigir, em podries explicar l'experiència?


Dirigir el Pride Barcelona va ser una experiència molt enriquidora, poca gent sap tota la feina que hi ha darrere d'un dels esdeveniments més importants de la ciutat. La darrera edició va ser la més nombrosa de la història, amb més de 380.000 participants en les dues setmanes d'activitats, més de 80.000 persones a la manifestació i un impacte econòmic per la ciutat estimat en 65 milions d'euros. 
Pride Barcelona a més compta amb centenars de voluntàris i voluntàries, l'ajuda i la participació inestimable de més de 30 entitats LGBT de Catalunya i una Junta amb persones tan importants dins el món empresarial LGBTI com el seu president, Juan Julià (Axel Hotels), Eduard Sunyer (Es Collection/Addicted) o Ferran Poca (Locamente), sense l'ajuda i suport de totes aquestes persones Pride Barcelona no seria possible.

Em pots explicar la història de com es va gestar el Pride Barcelona?


Pride Barcelona va néixer el 2008 i va estar fomentat per l'ACEGAL (Associació Catalana d'Empreses LGBTI) per dur a terme la complexa organització d'aquest festival. El paper d'ACEGAL és proporcionar tota l'estructura en personal i contactes amb les administracions per portar endavant l'esdeveniment, com la realització dels complexos pressupostos, l'execució de la logística i la coordinació amb les entitats LGBT, les que tenen un paper principal a Pride Barcelona i les que decideixen la temàtica social de cada any.

Barcelona podria acollir l'Europride?


Barcelona és ferma candidata a l'Europride i seria un esdeveniment extremadament beneficiós per la ciutat, la tornaria a posar a primera fila a l'escenari internacional i esperem que les administracions donguin suport la iniciativa per aconseguir portar l'esdeveniment a la ciutat.

Més Informació
Negocis fora de l'armari
La 'pink economy' catalana fa l'agost
"Els gais són els primers a acceptar innovacions"
Avui et destaquem
Comentaris