Tret de sortida a una nova edició del congrés audiovisual més gran del món i que torna a fer de Barcelona el centre mundial de l'audiovisual amb 80.000 usuaris registrats i l'expectativa de celebrar l'edició més gran en 20 anys d'història de l'Integrated Systems Europe (ISE). "La ciutat comtal ho té absolutament tot", declarava eufòric fa uns dies el director de l'ISE, Mike Blackman, en una entrevista a VIA Empresa. I, amb la selecció de la capital catalana, després d’un breu pas per Ginebra, Brussel·les i Amsterdam, tots els recursos necessaris per ser el paradís dels congressistes: expectatives de superar en un 15% els 385 milions d'euros d'impacte econòmic de la darrera edició, un 30% més d'espai expositiu, la benvinguda en massa de professionals asiàtics després de les restriccions de la covid-19 i l'augment en un 10% d'empreses catalanes al saló. I així de clar ho confessen des de l'ISE: "Encara no hem tocat sostre” i “el nostre desig seria superar el Mobile World Congress (MWC)”.
A primera hora del matí, l’autobús H12 ha obert les portes per deixar a desenes d’assistents davant de la Fira de Barcelona de Gran Via mentre sortejava els nombrosos taxistes aturats en doble fila provinents de l’Aeroport de Barcelona. Maletes amunt i avall, deu testimonis de Jehovà amb cartells que anuncien amb un somriure un “curs de la bíblia gratuït” i llargues cues a les cafeteries Vivari, 365 i La Pepa abans de l’obertura oficial de portes d’un congrés molt esperat per milers de professionals del sector audiovisual. Música a tot drap i una pantalla LED de 193 metres quadrats -la novetat d’enguany i la més gran d’Espanya- donen la benvinguda a una entrada molt ben organitzada. I la sorpresa d’enguany té a veure amb el text de la pantalla: “Please save water during your stay. Support Catalonia” (Si us plau, estalvieu aigua durant la vostra estada. Doneu suport a Catalunya”). De fet, fa uns mesos l’experta Alba Reguant exposava a VIA Empresa unes xifres alarmants en relació amb l’emergència climàtica que pateix el nostre país: “Els turistes estrangers en hotels de luxe consumeixen cinc vegades més aigua que un habitant de Barcelona. Tots aquests turistes ni saben que estem en període de sequera”. I sembla, que en aquesta ocasió des del saló ISE, Fira de Barcelona i l’administració catalana han volgut donar exemple.
La sorpresa d’enguany té a veure amb el text de la pantalla LED més gran: “Please save water during your stay. Support Catalonia”
De fet, el director general de Fira de Barcelona, Constantí Serrallonga, ha deixat clar davant dels mitjans de comunicació que Fira de Barcelona no és un espai que tingui un consum excessiu d'aigua, però que tot i això s'han pres mesures, com per exemple buidar les fonts del recinte, la instal·lació de difusors a les aixetes d'aigua, s'han revisat tots els punts on podia haver-hi fuites i s'ha informat als punts de restauració per conscienciar-los, entre d'altres.
“No fem postureig, fem negocis”
Què pot trobar algú que visiti l’ISE per primera vegada? És un saló de cinema, sèries o documentals? Es busca només entreteniment? Quin és el públic habitual? Quina és la situació de les empreses catalanes? En primer lloc, molts expositors tenen clar que l’ISE està destinat a professionals del sector audiovisual. I alguns, que prefereixen no ser citats expressament, declaren textualment a VIA Empresa que “no fem postureig, fem negocis”, amb un rerefons comparatiu amb el Mobile World Congress (MWC) que se celebrarà del dilluns 26 de febrer al dijous 29 de febrer a les mateixes instal·lacions. També indiquen que fa anys que no hi ha “cap revolució de pes al congrés dels mòbils i que, en canvi, a l’ISE tothom ve a fer negocis i a buscar sinergies”.
En aquesta ocasió, els avatars i la confluència de la intel·ligència artificial amb les tecnologies audiovisuals són els puntals de l’ISE 2024, explica Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya, a VIA Empresa. Davant d’uns termes “abstractes”, el professional exemplifica la tecnologia amb el cas real de les sorpreses de la gala dels 40 anys de TV3, que van utilitzar la intel·ligència artificial per fer reviure Pepe Rubianes, mort fa quinze anys. La il·lusió de tornar a veure un dels actors i humoristes més estimats del país va estar possible gràcies a la tecnologia deepfake. Els responsables d'aquesta versió virtual són l'equip de l'empresa barcelonina Metropolitana, especialitzada en la postproducció digital d'imatge d'alta complexitat.
Els avatars i la confluència de la intel·ligència artificial amb les tecnologies audiovisuals són els puntals de l’ISE 2024
"Estem davant de l’edició dels humans digitals en tots els àmbits, des dels que presenten informatius fins a la comunicació corporativa i és possible que el visitant quedi impactat", continua el president del Clúster Audiovisual de Catalunya. Un altre dels elements del saló que sorprenen en cada pavelló té a veure amb la producció virtual i els platós de pantalles LED, com per exemple el de l’entrada. "Cada vegada tenim més capacitat de reproduir qualsevol escena d'exteriors des de dins d'un plató", explica Rutllant. D'aquí diversos beneficis: no es necessita desplaçar a un equip de 50 persones per gravar a un desert, muntanya o platja i hi ha menys emissió de carboni.
"Tots haurem de treballar amb intel·ligència artificial"
"El debat actual no és si la tecnologia substituirà a algú, sinó que tots haurem d'incorporar la intel·ligència artificial (IA) amb eines adaptades. Haurem de treballar radicalment diferent amb la IA", continua Rutllant. Una de les grans novetats d’enguany té a veure amb la importància del sector retail. Aquest sector va patir molt durant la covid-19 amb el tancament de les botigues i van potenciar la part online i van haver de ser molt creatius. “D’aquí la presència de maniquins virtuals i ajudes en el disseny”, apunta el director de l’ISE, Mike Blackman. “Així com també les pantalles flexibles o transparents, que siguin fàcils d’usar i transportar. També hi novetats amb les eines de col·laboració, com ara Zoom, Google o Teams, ja que s’utilitzen a les escoles, a les feines i en molts àmbits de la nostra vida personal i professional”.
Els asiàtics, els “reis” de l’ISE
Enguany el certamen audiovisual té sobretot públic estatal però també provinent de països com la Xina, el Regne Unit, Alemanya i Itàlia. El mercat audiovisual està dominat pels americans i cada vegada més pels asiàtics, sobretot a través de Samsung, LG, Sony o Panasonic que venen a l’ISE a fer negocis. L'espai es divideix en set àrees tecnològiques: la secció d'àudio, producció de contingut i distribució, senyalització digital, educació i tecnologia, enllumenat i escenaris, edificis intel·ligents i sistemes de comunicacions unificats.
Algunes de les novetats de la quarta edició de l'ISE a Catalunya són la pantalla transparent de cristall 'micro led' de Samsung, la projecció immersiva amb una cascada multicolor d'Epson, la sala de reunions immersiva de Panasonic i la Drone Arena, on els assistents poden fer volar un dron. Una de les visualitzacions més comentades amb humor pels expositors locals té a veure amb la projecció de la Sagrada Família en una pantalla en un stand d’una gran tecnològica envoltada de diverses dones ballant flamenc. Una combinació inexistent i poc realista del monument més visitat de Gaudí al nostre país.
El mercat audiovisual està dominat pels americans i cada vegada més pels asiàtics, sobretot a través de Samsung, LG, Sony o Panasonic
Finalment, les novetats del saló no només són als passadissos del recinte de Gran Via sinó que també s'han pogut veure en un altre monument de Gaudí, en aquest cas la Casa Batlló, on la setmana passada es va fer un espectacle de màping de la mà de l'artista Sofia Crespo.
Protestes a fora del congrés
L’Associació d’Apartaments Turístics de Barcelona (Apartur) ha engegat una campanya informativa coincidint amb l’arrancada de l’ISE per alertar als congressistes sobre els perills que comportarà el nou decret llei per regular els allotjaments turístics. “Si Barcelona redueix un 40% el seu allotjament eliminant els pisos turístics, esdeveniments com l’ISE o el MWC s’hauran de traslladar a altres ciutats, com ara Madrid, que ja han dit que els volen”, ha apuntat el seu president, Enrique Alcántara. També ha deixat clar que eliminar els apartaments turístics legals “és apostar per la il·legalitat” i que això en cap cas “serà una solució als problemes”.
Alcántara (Apartur): “Si Barcelona redueix un 40% el seu allotjament eliminant els pisos turístics, esdeveniments com l’ISE o el MWC s’hauran de traslladar a altres ciutats"
A banda de repartir tríptics als accessos del certamen, Apartur ha distribuït 15.000 cartes als assistents que s’allotgen en pisos turístics de la ciutat explicant-los com els afectarà la reducció de l’oferta d’allotjaments a la ciutat. En aquest sentit, per exemple, asseguren que reduint un 40% l’oferta d’allotjaments els preus s’incrementaran i els clients es quedaran sense alternatives als hotels.
Sobre que certàmens com l'ISE o el MWC marxin a d'altres ciutats per manca d'allotjament, Alcántara ha recordat que les autoritats madrilenyes ja han deixat clares les seves intencions i que el risc és "real . "Està confirmat que la F1 anirà a Madrid i ahir deien que també volen el MWC. És el que veurem els pròxims anys, i o li donem la volta a això apostant pels congressos i per l’allotjament turístic de qualitat o ho perdrem tot", ha remarcat.