• Economia
  • Els joves aposten pel comerç local un 7% més que l'any passat

Els joves aposten pel comerç local un 7% més que l'any passat

Malgrat l'increment, aquest col·lectiu encara mostra una clara preferència per les grans cadenes de distribució

Diverses persones gaudeixen d'un bar a Ciutat Vella, Barcelona | David Zorrakino / Europa Press
Diverses persones gaudeixen d'un bar a Ciutat Vella, Barcelona | David Zorrakino / Europa Press
Redacció VIA Empresa
Barcelona
26 de Desembre de 2025 - 11:00

El percentatge de compradors joves a l'Estat que prefereixen les botigues de proximitat va augmentar un 7% interanual el 2025 i es va moure del 22% al 29%. Així ho revela el darrer estudi El consum en els joves el 2025, elaborat per l'Observatori Cetelem. Malgrat aquest increment, els joves encara mostren una clara preferència per les grans cadenes de distribució, seguides dels comerços de barri i, en darrer lloc, la botiga en línia. 

 

L'altra cara de la moneda és el comerç per Internet. Els joves van reduir l'ús d'aquest format de compra en cinc punts percentuals, de forma que el total va caure del 38% al 33% enguany.

D'acord amb l'informe, el consum dels joves el 2025 presenta un creixement generalitzat, amb una evolució clara en la manera de comprar. De fet, aquest col·lectiu esdevindrà un dels principals motors del consum durant aquest any: els sectors esports, electrodomèstics, dispositius mòbils, gaming i mobles conformen el top 5 de productes més comprats pels joves.

 

En relació amb les botigues de barri, els joves valoren principalment la proximitat, esmentada pel 38%, la confiança, amb un 33%, i el tracte o l'amabilitat, també amb un 33%, encara que aquest últim aspecte cau 7 punts percentuals respecte al 2024. Si es comparen aquests resultats amb la mitjana estatal, els joves se situen proximitat i 11 punts percentuals per sota en la valoració del tracte o amabilitat. En canvi, destaquen 6 punts percentuals per sobre de la mitjana en la valoració del preu, amb un 28% davant del 22% del total.

En el cas de les grans cadenes de distribució, els joves valoren principalment la varietat amb un 43%, el millor preu amb un 34% i la garantia amb un 23%. Aquest darrer aspecte mostra un notable increment de 14 punts percentuals respecte al 2024, mentre que la valoració del preu cau 20 punts percentuals. En comparació amb la mitjana estatal, els joves se situen molt per sota en la valoració del preu, amb 13 punts percentuals menys, i en la possibilitat de fer tota la compra al mateix establiment, amb 14 punts percentuals menys.

A les compres en línia, els joves destaquen com a principals avantatges el millor preu, esmentat pel 42%, la comoditat i l'estalvi de temps, amb un 40%, i la varietat, amb un 36%. Totes aquestes variables mostren descensos respecte al 2024. Enfront de la mitjana d'espanyols, els joves valoren menys aquestes tres variables, però se situen clarament per sobre en la valoració de la confiança, amb un 17% davant del 10% de la mitjana, i de la garantia, amb un 17% davant del 12%.