La "maduresa digital" de la pime catalana, recepta de competitivitat

La Mobile Week Barcelona impulsa la transició digital de les petites i mitjanes empreses del país per fomentar l'adaptació a "un entorn global on es competeix amb tot el món"

Una aplicació per al sector Horeca impulsada per Damm | Cedida Una aplicació per al sector Horeca impulsada per Damm | Cedida

"Formar part de la revolució industrial 4.0 és necessari per no quedar-se enrere". La directora de transformació digital de Damm Laura Gil observa un profund potencial en la transformació tecnològica, un que les petites i mitjanes empreses del país no es poden permetre desaprofitar. Una reconversió en termes de nova indústria ofereix, segons la directiva, no només una millora dels processos, sinó un mapa per "endinsar-se en la cultura de la innovació"; per pensar-se en uns altres termes que les facin més productives i competitives. El món empresarial, de fet, ha de fer ell mateix un camí que el seu entorn – especialment els seus potencials clients i consumidors – ja estan fent. "Ja som digitals, cal digitalitzar de forma intel·ligent els negocis", apunta el director de tecnologia i innovació de Pimec Andreu Bru.

Per ajudar a les empreses a fer aquesta transició, i amb l'objectiu d'afegir-se al motor competitiu i productiu de la digitalització catalana, la Mobile Week – una iniciativa de Mobile World Capital Barcelona, impulsada conjuntament amb l'Ajuntament de la ciutat i amb el suport de CaixaBank i Damm – ofereix enguany al teixit empresarial una jornada dedicada a aquest camí, el Pimes Day. Damm, com a col·laboradora de l'esdeveniment, es reivindica en "motor de canvi" per a les empreses que ho necessitin, especialment aquelles del sector Horeca. Iniciatives com aquesta, com explica Gil, ajuden a "sensibilitzar les pimes sobre la importància de la digitalització, animant-les a empoderar-se i adquirir competències digitals".

Bru: "Cada euro invertit en tecnologia multiplica la productivitat de les empreses"

El panorama que es troba aquesta proposta de la Mobile Week, però, està lluny de ser erm. Tal com confirma Bru, l'ecosistema pime català es troba – en termes generals – en un estat que la patronal anomena "maduresa digital". Les empreses que conformen la base econòmica del país han digitalitzat els seus processos en els darrers anys per donar resposta a les necessitats sobrevingudes per la pandèmia; però les condicions conjunturals han donat lloc a canvis estructurals. Moltes firmes "han posat en marxa sistemes de gestió, han millorat la seva presència a Internet, han pujat al carro de l'e-commerce", i s'hi mantenen fins i tot després de les restriccions. Aquestes adaptacions signifiquen, per a Bru, el potencial per a un creixement exponencial. "Cada euro invertit en tecnologia multiplica la productivitat de les empreses", celebra.

Aquest creixement, com apunta Gil, té la seva contrapart a un sectoer TIC cada cop més potent al país. Amb més de 17.000 empreses i uns 114.000 treballadors, l'empresa tecnològica catalana és un motor econòmic i de competitivitat, tant en si mateix com de cara a la resta d'empreses. "Durant els últims anys s'ha fet una gran tasca per garantir l'adaptació de la nostra indústria al nou paradigma digital", comenta la directora de transformació digital. Tant Mobile World Capital Barcelona com el MWC han estat "fonamentals" per a aquest desenvolupament. Esdeveniments com aquest, tal com apunta la representant de Damm, "esdevenen essencials per poder connectar les necessitats tant de la indústria com de la nostra societat" en relació amb les eines digitals i la seva adopció per part de l'ecosistema productiu.

Noves normes productives

"La transformació digital ha revolucionat la indústria i la manera de produir, i continuarà fent-ho", analitza Gil. L'empresa digitalitzada, estableix un optimista Bru, és "més productiva i eficient". Des de Pimec entenen que moltes de les tecnologies d'avantguarda que, amb una transformació correcta, poden aportar a la pime catalana, tindran un efecte multiplicador de la seva presència al mercat. Així, Bru considera clau l'adopció de "tecnologies avançades, com poden ser la Intel·ligència Artificial, la fabricació additiva, la robòtica"; propostes tècniques que ja tenen la capacitat de reconvertir, actualitzar i fer més eficients processos productius de tota mena.

Gil: "Hem de ser capaços d'atreure i formar al talent per poder continuar reforçant el nostre rol com a mercat innovador i digital de referència"

Esdeveniments com el PiMEs Day en el marc de la Mobile Week Barcelona prenen especial importància, però, perquè encara queden tanques entre l'empresa catalana i la seva total adaptació als entorns digitals. "La barrera del coneixement i dels costos fa que aquestes tecnologies no arribin a les empreses més petites", lamenta Bru. Des de l'associació empresarial actuen sobre tres factors que marquen la relació de la pime amb les tecnologies més transformadores: Sensibilització – "missatges clars sobre la necessitat d'abordar la digitalització – Formació i Acompanyament. Per complementar aquesta oferta, el representant de la patronal destaca la feina de les administracions amb programes com el Kit Digital, que pot suposar un "punt d'inflexió per facilitar l'entrada de tecnologies" a la pime .

El canvi en els processos productius també ha suposat una transformació en el talent, i en les formes que pren la seva recerca i formació – una faceta especialment important de la nova força de treball, en opinió de Gil. "Hem de ser capaços d'atreure i formar al talent per poder continuar reforçant el nostre rol com a mercat innovador i digital de referència". La transició digital de les pimes del país, així, no només implica la forma com produeixen, sinó també la forma com s'estructuren en tant que aparells col·lectius. En aquest sentit, tal com observa Bru, la presència d'iniciatives com el MWC o la mateixa Mobile Week han produït un "efecte crida del talent digital del món a Barcelona".

Mirall i ecosistema

L'avenç de la competitivitat en els entorns digitals parla molt més de sectors, en un sentit ample, que de segments de mercat. La pime catalana no només ha de ser digital, sinó que es beneficia del fet que la resta d'actors del seu entorn també ho estiguin – especialment els grans líders empresarials, en tant que obren el camí que després segueix la pime. "Si fem el símil del futbol – argumenta Bru – els equips grans són la cara més visible, però al darrere hi ha milers de practicants que s'emmirallen en els seus jugadors". La inversió en R+D de grans empreses i administracions acaben aterrant en la base empresarial del país, i més en un entorn "sense barreres" per al coneixement, com planteja el mateix representant de Pimec.

"L'adaptació tecnològica és fonamental per garantir la supervivència en el mercat actual"

Un camí que les empreses petites i mitjanes del país han d'afanyar-se a seguir és el de la relació amb l'ecosistema emprenedor. "La interrelació entre pimes i emergents necessita millorar", apunta el mateix Bru. L'adaptació a aquests nous entorns empresarials és molt rellevant, en tant que esdevé un factor d'adaptació als mercats digitals. Com raona Gil, "l'adaptació tecnològica és fonamental per garantir la supervivència en el mercat actual" d'unes pimes que aporten el 63% del PIB i el 69% de la força de treball. "És vital que es digitalitzin per aconseguir ser més eficients i continuar sent competitives en una economia globalitzada".

Amb totes les dificultats, però, Catalunya es troba en una bona situació pel que fa a la transició digital dels seus mercats, i parteix d'uns fonaments més profunds que altres ciutats del seu entorn. "Tenim una bona ubicació, un ecosistema potent ja consolidat i esdeveniments com el MWC que ens donen encara més visibilitat", explica Gil, que situa en la formació i atracció de talent el veritable repte de futur – clau perquè "cap empresa quedi fora de la partida", avisa Bru. El representant de Pimec s'afegeix a l'optimisme quant a la competitivitat digital de l'economia catalana, especialment de les seves pimes, i hi detecta un efecte multiplicador en el conjunt de relacions socials. "Creiem fermament que la digitalització i la transformació dels negocis faran que la nostra societat sigui més justa, igualitària i sostenible", conclou.

Més informació
La setmana de l'esperit de la tecnologia
Mobile Week, els vímets d'una condició ciutadana digital
Colom: “No hem de tenir por a digitalitzar-nos"
Avui et destaquem
El més llegit