• Economia
  • Marc Coloma: "Només utilitzem el 2% dels vegetals existents a la indústria alimentària"

Marc Coloma: "Només utilitzem el 2% dels vegetals existents a la indústria alimentària"

Com si es tractés d’heura, Coloma vol expandir la revolució proteica “ràpidament, omplint el món de vida, natura i color"

Marc Coloma, CEO d'Heura, a les oficines de la companyia | Carolina Santos
Marc Coloma, CEO d'Heura, a les oficines de la companyia | Carolina Santos
Elena Busquets | VIA Empresa
Directora de VIA Empresa
Barcelona
04 de Juny de 2023
Act. 04 de Juny de 2023

Marc Coloma és activista i cofundador d'Heura Foods, la companyia catalana que va néixer l'any 2017 amb l'objectiu de liderar una revolució a la indústria alimentària, canviant el paradigma proteic, com si fos heura: "expandint-se ràpidament i omplint el món de vida, natura i color". I així ho han fet: en aquests sis anys de recorregut han aconseguit expandir el seu producte a 10 països i generar una comunitat de més de 10.000 inversors, els Good Rebels, una xarxa solidària que mitjançant la fórmula del micromecenatge vol tenir un paper actiu en la transformació de la indústria alimentària.

 

En quin moment l'activisme es va transformar en una idea de negoci?

Vaig estudiar sociologia i em vaig adonar que la conscienciació té molts límits per materialitzar-se en una transformació. Pots promoure que la gent vagi en bicicleta, però si no hi ha carrils bici a la ciutat, serà molt difícil. Jo promovia, des de la conscienciació, dietes 100% vegetals, però a les enquestes veia que el 75% de la gent que feia aquest pas tornava enrere per la pressió social de no trobar opcions. I això va suposar un clic a la meva carrera d'activisme. En la indústria alimentària, ja hi havia molta gent fent conscienciació, però, en canvi, no hi havia tanta actuant des del mercat i la tecnologia.

 

"Pots promoure que la gent vagi en bicicleta, però si no hi ha carrils bici a la ciutat, serà molt difícil"

Com va ser l'etapa d'activisme?

Ja des de l'adolescència vaig involucrar-me molt en l'activisme social, estudiantil i mediambiental. Recordo que van tancar la cantina de l'institut i la vam obrir amb uns amics per captar fons per a diferents causes socials. Després em vaig centrar en els drets animals, treballant en una ONG internacional que es diu Igualdad d'Animal, Animal Equality. Jo coordinava l'organització a Catalunya i el que fèiem era promoure la conscienciació, amb esdeveniments públics i mediàtics, investigació i rescat d'animals. Ens infiltràvem en centenars de granges i escorxadors per mostrar la realitat que passava, obrir-la al públic, denunciar irregularitats i rescatar animals.

Marc Coloma, CEO de Heura| Carolina Santos
Marc Coloma, CEO d'Heura, a les oficines de la companyia | Carolina Santos

És vegetarià o vegà?

Vegà.

I el seu entorn?

Hi ha de tot.

I els treballadors d'Heura?

També hi ha de tot. Heura és un reflex de la societat, però amb una direcció clara de construir un sistema alimentari d'impacte positiu. Fàcilment, polaritzem carn sí versus carn no, però a Heura intentem transcendir d'aquest debat.

I com el transcendim?

Entenent que, com a empresa alimentària, som un actor i part de la solució per construir un sistema alimentari d'impacte positiu, que tingui en compte la societat -des de la salut i les condicions de la cadena de valor- i també el medi ambient i els animals.

El repte és transformar el sistema alimentari cap a una indústria d'impacte positiu, com moltes ja ho estan fent, com l'energètica, el transport o les telecomunicacions, que han avançat molt en les últimes dècades. Però la indústria alimentària no ho ha fet tant.

El que fem des d'Heura no és un vehicle per a vegans o vegetarians, sinó tot el contrari.

"L'alimentació és la palanca més gran que tenim les persones per impactar en la crisi climàtica"

Heura es dirigeix, llavors, als amants de la carn?

Així és. Estem enfocats en la transició proteica. Volem aconseguir que aquells a qui els hi encanta menjar certs productes animals, els continuïn gaudint sense cap fricció respecte a la gastronomia actual o forma de menjar. De la mateixa manera que ens movem cap a les energies renovables i continuem utilitzant electricitat, però ho fem des d'una font més sostenible. Això és el que estem aportant respecte a la carn animal.

Marc Coloma, CEO de Heura, en las oficinas de la compañía | Carolina Santos
Marc Coloma, CEO d'Heura, a les oficines de la companyia | Carolina Santos

Llavors, el consumidor d'Heura menja carn també?

Més d'un 92% de la gent que consumeix els nostres productes compra habitualment també productes d'origen animal, i això mostra l'èxit de la proposta de valor: estem fent una revolució transversal.

És encara una indústria emergent. Quin paper juga la innovació?

Actualment, només estem utilitzant el 2% dels vegetals existents a la indústria alimentària i, per tant, hi ha tot un marc d'oportunitats molt gran, amb molt de desconeixement científic sobre els vegetals, les seves interaccions i el seu potencial. Per això, nosaltres no només estem desenvolupant nous productes amb tecnologia existent, sinó que tenim un equip de ciència i tecnologia descobrint nou coneixement científic fins ara no disponible sobre el potencial dels vegetals, per poder-los incorporar dins de la cadena de valor.

"Estic segur que ningú li qüestiona a Tesla perquè fan un cotxe elèctric, si estan en contra de la contaminació dels cotxes a les ciutats"

Heura és viable econòmicament?

De moment no, perquè estem escollint accelerar el futur amb inversió. Ara bé, en l'actualitat estem en el procés de tancar les sèries B, que ens portaran a tenir els fons suficients per tenir el temps per desenvolupar la companyia d'una forma en què pugui ser rendible econòmicament, a partir del 2025.

Un futur que s'accelera amb l'empenta dels Good Rebels.

Volem empoderar la gent perquè pugui formar part de la solució d'allò en què creu. Aquesta és una de les transformacions més importants que passaran en aquest segle i té sentit que hi pugui participar qualsevol persona. Perquè en la manera en què generem aquesta transformació, la divulgació i la comunitat són quelcom clau.

L'alimentació és la palanca més gran que tenim les persones per impactar en la crisi climàtica.

Quins obstacles us heu anat trobant en aquesta revolució alimentària?

Afortunadament, el món està canviant molt ràpidament i cada vegada hi ha més consciència i menys perjudici. Encara que he de reconèixer que l'obstacle més gran que ens hem trobat és el desconeixement. Encara hi ha una pregunta freqüent de: "Si no t'agrada l'impacte de la ramaderia, per què fas productes que s'assemblen a la carn animal?

Li pregunto el mateix jo també.

Estic segur que ningú li qüestiona a Tesla perquè fan un cotxe elèctric, si estan en contra de la contaminació dels cotxes a les ciutats. És el mateix.

La carn vegetal és una solució a grans problemes climàtics i també socials. El 86% de les causes prematures de mort a Occident estan relacionades amb malalties cardiovasculars. És la principal causa de mort a les nostres societats.

Marc Coloma, CEO de Heura, en las oficinas de la compañía | Carolina Santos
Marc Coloma, CEO d'Heura, a les oficines de la companyia | Carolina Santos

Un altre obstacle?

La categoria en si de la carn vegetal es va trobar amb mola il·lusió al respecte i va entrar-hi molta inversió. Moltes empreses van llançar productes al mercat massa aviat, que no estaven alineats amb les expectatives del consumidor. I això ha provocat que molta gent hagi provat productes que no són d'alta qualitat.

Què els hi diries a aquells que van pensar "això no és per mi"?

Jo els animaria a donar-li una segona oportunitat a la categoria, perquè avança molt ràpidament i avui dia hi ha moltes marques que ho estan fent molt bé.

Encara està pendent, però, aconseguir la paritat de preus. Les cadenes de subministrament són molt emergents i això provoca que els preus siguin més elevats que molts productes animals. En el cas de la vedella, no tant, però encara són preus que no ajuden a tenir una alta freqüència.

En aquest escenari, la inflació no haurà jugat a favor.

Gens, encara que no hem repercutit tota la inflació als preus, però sí que ens ha portat més lluny del nostre somni. I és rellevant fer aquest moviment en un moment en què encara la companyia no és rendible.

Estem molt connectats als productes i al que signifiquen, però encara molt lluny de les cadenes de valor i el seu impacte

Quin impacte o poder tenen els nostres hàbits alimentaris?

Mengem com a mínim tres vegades al dia. És una de les activitats que més fem, i això té un impacte molt gran. I com a societat, en veritat, estem molt connectats als productes i al que signifiquen, però encara molt lluny de les cadenes de valor i el seu impacte. Però amb les nostres eleccions sobre què consumim i què no, podem tenir molt d'impacte en aquestes cadenes de valor.

Ara bé, moltes vegades es posa molta pressió en l'individu, però amb tot el repte científic i tecnològic, el que creiem és que la pressió ha d'anar cap a la indústria alimentària, perquè li doni a l'individu l'oportunitat de trobar opcions.

Representeu el 80% de creixement de la indústria plant-based a Espanya. Sou els protagonistes d'aquesta revolució: fins on voleu arribar?

En el segle passat, moltes indústries alimentàries van industrialitzar la producció d'aliments, i el repte d'aquest segle és aconseguir que aquesta industrialització d'aliments sigui sostenible i també saludable.

La industrialització ha permès que puguem accedir a molts aliments, però ha sigut, moltes vegades, a costa de la salut de la gent. Mengem més d'un 40% de les calories recomanades i tenim dietes desequilibrades, amb productes molt consumits que són molt alts en carbohidrats simples i greixos saturats, i pobres en fibres, proteïnes i altres macronutrients. El nostre objectiu és construir una indústria alimentària que generi productes a gran escala que integrin no només la democratització del consum i el sabor, sinó també salut i sostenibilitat en la cadena de valor.