• Economia
  • Més enllà de Sant Jordi: de "patir" per les comandes a l'auge del turisme de llibreries

Més enllà de Sant Jordi: de "patir" per les comandes a l'auge del turisme de llibreries

Una radiografia del sector del llibre enmig d'un any convuls pels problemes de distribució, però amb la reinvenció com a punt de partida

La Casa Batlló durant Sant Jordi | iStock
La Casa Batlló durant Sant Jordi | iStock
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
22 d'Abril de 2023

Presentacions de llibres amb pocs exemplars, títols que arriben quan no toca o alumnes sense els llibres de text per començar el curs escolar. Uns mesos convulsos pel sector editorial català que venia d'unes edicions de Sant Jordi deslluïdes per la covid-19, juntament amb una tempesta sorpresa a Barcelona que va provocar pèrdues econòmiques considerables a les editorials que comptaven amb una parada al carrer. Una radiografia dels últims mesos amb el rerefons d'una professió vocacional que mira més enllà de vendre llibres, com ara clubs d'escriptura, formacions, congressos d'educació o feminisme, l'aposta per la llengua catalana i l'última tendència: el turisme de llibreries.

 

Quant a la bona notícia cultural d’enguany és que els catalans són lectors. De fet, a Catalunya es llegeix força més ara que l'any 2012, fins a l'extrem que gairebé 7 de cada 10 catalans confessen llegir llibres en el seu temps lliure, segons el Baròmetre d'hàbits de lectura, presentat pel Ministeri de Cultura. “És un goig que l’amor per la lectura augmenti amb el pas dels anys i despunti, encara més, amb Sant Jordi bunqueritzats i confinaments que s’allargaven amb el temps”, apunta Marià Marín, secretari tècnic del Gremi de Llibreters. Unes xifres que, segons fonts del sector, tenen mèrit en un camí que no ha sigut de roses.

“Els llibres no arriben i tinc comandes pendents”

Ningú s'esperava quan el gener de 2022 es va anunciar l'ambiciós nou centre logístic EntreDos, fruit de la unió de les distribuïdores Àgora i Les Punxes, que seria el gran maldecap dels llibreters. En teoria, s'engegava a principis de setembre del 2022 per millorar l'eficiència i la rapidesa en la logística del sector editorial. Ara bé, poc després es constatava que hi havia greus problemes en la integració i automatització dels processos, tal com lamentaven des d'EntreDos en diversos comunicats.

 

7 de cada 10 catalans confessen llegir llibres en el seu temps lliure

De fet, es feia difícil d'imaginar (i també trobar) un llibre en concret mentre estava envoltat de 18 milions d'exemplars de 210 editorials repartits en un espai de 25.000 m². "Els llibres no estaven on havien de ser i era tot una incògnita", expliquen treballadors d'EntreDos. O, tal com apunta Marta Jové, propietària de La Il·lustrada (llibreria infantil i juvenil ubicada a Manacor): “Ha sigut una temporada molt difícil per les llibreries que apostem pels llibres en català, ja que amb la tornada a l’escola no ens arribaven els exemplars, com també va succeir amb les vacances de Nadal”.

“Durant el setembre del 2022, el pitjor de tot era no poder donar resposta als afectats perquè no sabies la data que arribaria un exemplar. I, evidentment, tampoc podies facturar les comandes de les escoles si no tenien els llibres per començar el curs”, destaca Jové. Molt a poc a poc, el servei de novetats es va anar normalitzant, però no el del llibre de fons. Tanmateix, la campanya de Nadal i Reis encara se’n va ressentir prou. Ara s’assegura que tot funciona amb normalitat i que no hi haurà cap impediment perquè els editors i els llibreters salvin Sant Jordi.

Més enllà de Sant Jordi hi ha vida

És veritat que la remuntada del sector editorial comença amb Sant Jordi? El 23 d’abril és una jornada primordial perquè representa entre un 5% i un 8% de la facturació anual. Segons el Gremi de Llibreters, un de cada tres llibres venuts a Catalunya ho fa en el marc d’aquesta festa.

Llibreria La Il·lustrada a Manacor | Cedida
Llibreria la Il·lustrada a Manacor | Cedida

Tanmateix, cal destacar que “el sector llibreter és molt estacional i té dues temporades molt concretes”. De fet, la primera comença al setembre amb la tornada a l’escola i dura fins Nadal, mentre que la segona s’inicia amb la primavera i el Sant Jordi, a més de la presència de moltes fires nacionals i internacionals. Per exemple, moltes de les llibreries opten per fer un descompte del 10% per Sant Jordi per captar més públic enmig d’una gran oferta, malgrat que els marges són reduïts.

L'ambiciós nou centre logístic EntreDos, fruit de la unió de les distribuïdores Àgora i Les Punxes, ha sigut el gran maldecap dels llibreters aquests mesos

“El món del llibre és estricte perquè es regeix per una llei que marca uns preus fixos per evitar competències”, continua la propietària de La Il·lustrada. “A més, cal tenir en compte l’impacte d’un Sant Jordi amb pluja, un febrer amb poques novetats editorials i, fins i tot, els problemes de distribució esmentats anteriorment”, afegeix Jové.

A més, des del sector demanen més ajudes per a la digitalització de les llibreries per poder vendre electrònicament, poder contractar a més personal (sovint només estan regentades pel mateix propietari), millorar la conciliació familiar, els horaris comercials i, sobretot, l’aposta de debò per lectures de “qualitat”.

Molt més que vendre llibres

Les llibreries no es poden plantejar sobreviure amb la venda de llibres i moltes d’elles proposen activitats per convertir-se en dinamitzadors culturals i socials. Per exemple, Jové explica que des de la seva llibreria s’han adherit a la lactància materna com a punt segur per si una mare vol donar el pit al seu nadó. O Iolanda Batallé, directora d’Ona Llibres, detalla a VIA Empresa que ells preparen Sant Jordi des del gener amb signatures, col·laboradors, xerrades, inviten a 15 periodistes d’arreu del món per descobrir Sant Jordi o fan concerts en directe.

Al llarg de l’any, segons Batallé, també porten a terme presentacions de llibres, tertúlies literàries, taules de poesia, debats, congressos d’educació o feminisme. I, amb el punt de mira amb el turisme de llibreries pels amants de la cultura. Un tipus de turisme cultural que promou les llibreries independents com una destinació de viatge en grup. Proclamada com a Ciutat de la Literatura per la UNESCO, Barcelona és el bressol i ciutat d'acollida de nombrosos autors i autores i seu de festivals de literatura i còmic internacionals. Però, a més, la ciutat comtal disposa de més de 300 llibreries per impressionar al llarg de l'any. Una lluita, més enllà de Sant Jordi.