
Un nou estudi titulat Evolució del comerç a l’estat: dinàmiques i contribució al PIB conclou que la millora de la productivitat del comerç al detall a Espanya no s’explica per un creixement intern homogeni, sinó per la reducció del nombre d’empreses en actiu. Amb menys establiments, però de major mida, l’activitat i l’ocupació es concentren i fan augmentar el PIB generat per cada empresa. L’informe, elaborat per Jordi Bacaria, economista i director de J3B3 Consulting, assenyala que aquesta dinàmica respon a un procés de concentració empresarial que ha transformat profundament el teixit comercial. El petit comerç independent ha perdut pes, mentre que els operadors més grans i digitalitzats han guanyat terreny.
Segons Bacaria, “el comerç espanyol ha entrat en una nova etapa: es produeix més amb menys empreses, però aquest equilibri només serà sostenible si es reforcen la innovació, la cooperació i la millora dels processos i les operacions del teixit comercial”. L'estudi de l'economista i director de J3B3 Consulting destaca com a punts clau la caiguda del pes del comerç detallista dins el PIB espanyol durant els darrers 25 anys, fins al 5,1%. "Tot i la pèrdua de rellevància relativa, la productivitat per empresa ha augmentat, principalment perquè hi ha menys negocis", subratlla Bacaria.
L'estudi també destaca que el 2007 continua sent l’any de màxim valor afegit del sector, ja que encara no s’ha superat, i s'observa com el comerç físic cedeix espai davant l’auge del comerç electrònic, una tendència que també es reflecteix a Catalunya.
Bacaria: “El comerç espanyol ha entrat en una nova etapa: es produeix més amb menys empreses"
D'altra banda, la comparativa amb la Unió Europea evidencia diferències estructurals de pes. Mentre que a Espanya el PIB per empresa del sector és reduït, a les economies del nord i oest del continent —com Alemanya, Països Baixos, Dinamarca o Suècia— les empreses comercials generen molt més valor gràcies a una combinació de factors: major escala empresarial, inversió sostinguda en tecnologia i logística, integració avançada de canals físics i digitals i una gestió altament professionalitzada.