Quan les desfilades són el menys important

Les activitats paral·les al 080 Barcelona Fashion, com l'Investor Day on participen empreses emergents del sector, són un impuls a l'ecosistema de la moda

"El que hi ha al voltant de les desfilades és el més important del 080 Barcelona". Ho assegura Enric Jové, CEO de McCann Worldgroup Barcelona i membre del jurat en el 080 Barcelona Fashion Investor Day que s'ha celebrat aquest dijous al matí. La passarel·la i la xarxa d'inversors Seed&Click han organitzat per segona vegada una competició d'startups del sector de la moda amb un premi valorat en 100.000 euros. Un concurs que han acabat guanyant les angleses Smartzer i Bookalook.

"Per una marca ser a la passarel·la implica visibilitat i fotografies als mitjans; però per a l'ecosistema empresarial de Barcelona i Catalunya el més important és el que hi ha al voltant", insisteix Jové. Al seu entendre, "només generes nucli d'una indústria si més enllà de les desfilades hi ha un ecosistema d'empreses i empresaris que el vertebren. Perquè no s'acabi convertint en una passarel·la més, això és bàsic".

Com en tots els concursos, no ha faltat l'entrega de premis. Sheekr.

Al capdavall, afegeix Enric Jové, "tenir una passarel·la no implica tenir èxit. N'hi ha moltes i competim en el país on n'hi ha de més importants. De sortida, el partit de la visibilitat el tenim perdut". Per tant, valora positivament el fet d'aportar coses noves com el concurs d'startups. "S'ha d'anar vertebrant al voltant del 080, que les empreses grans del sector amb seu aquí hi creguin. Així podrem fer un model de passarel·la diferent de les altres, que tenen més prestigi, diners o antiguitat", resumeix.

En la mateixa línia s'expressa Xavier Martí, soci fundador de Sheekr, un dels projectes participants de l'Investor Day. "Pel món de la innovació les polítiques de connectar actors són molt importants", assegura. "Que el 080 estigui connectat amb el teixit industrial, ja sigui startup o d'altres tipus, que hi ha al voltant, és fonamental", insisteix.



En aquest esdeveniment també hi ha participat Costalamel, la marca fundada per Ernest Costafreda, que valora positivament oportunitats com aquestes en un entorn on "les desfilades no estan organitzades per potenciar les marques petites, sinó més aviat per potenciar les grans". Tot i destacar la cordialitat que ha existit sempre entre la seva marca i el 080, Costafreda es mostra un punt crític. "No crec gaire en la parafernàlia de les setmanes de la moda que acaben promocionant les grans marques mentre la gent que fa coses independents en queda una mica al marge".

Costalamel fa moda urbana inspirada "de Barcelona al món". Cedida

Oportunitats digitals
Costalamel fa "roba de carrer" i funciona des de fa dos anys i mig. Actualment està fent una ronda d'inversió que anirà destinada al màrqueting online. "És on ens movem", evidencia a VIA Empresa el seu fundador i director creatiu. "Hem presentat el projecte a diverses plataformes d'inversió i escoles de negocis; i aquesta també ens va semblar una bona plataforma per promocionar-nos i que més inversors puguin conèixer el projecte", indica.

Pel que fa a Sheekr, Xavier Martí explica que "som una empresa de Big Data". El seu producte principal és una app i un hardware que permet als usuaris millorar l'experiència del que ja estan fent: fer-se fotos dins dels emprovadors per enviar-ho als seus contactes i que els donin una opinió per decidir si ho compren o no.

"El principal objectiu és aconseguir inversió. Que puguem demostrar que el mercat desitja el que fem nosaltres", diu Martí. El responsable de Sheekr destaca que "un concurs d'aquests no deixa de ser una opinió d'una part del mercat". Amb la perspectiva de llançar ben aviat noves funcionalitats que no depenguin tant del hardware instal·lat a la botiga, com fins ara, Martí assenyala que "la nostra visibilitat a curt termini ha de ser cap als inversors".

Pel que fa al jurat, Enric Jové recorda que bàsicament es fixen en la idea del model de negoci. "Quan valores qualsevol concurs d'startups has de veure si la idea realment és disruptiva i fa trencar un mercat aconseguint introduir nous models de negoci i canviant aspectes clau de la cadena de valor", indica. "Quan veus això és que té possibilitats reals de tenir èxit".

La importància digital
Jové té clar que "en la digitalització de les empreses el mercat de la moda és el que ha permès més companyies d'èxit des del principi". Ho exemplifica amb Privalia, que "per molt que la vegem com un ecommerce, bàsicament ven moda".

Jové assegura que aquest sector "és un mercat agraït per a la introducció d'startups digitals". I ho és perquè "el consumidor ha trencat les barreres de la por amb les que altres mercats, com el de l'alimentació, no han pogut". Tot i que la lògica podria fer creure que és més fàcil vendre online una capsa de galetes que una samarreta, Jové insisteix que "s'ha demostrat que el món de la moda ha evolucionat més ràpid i a través de plataformes de cocreació, disseny i col·laboració hi ha molt de camí".

Sheekr és una de les companyies que vol aprofitar l'impacte digital en la moda, facilitant la típica consulta amb els amics mitjançant les fotos a l'emprovador. "Donem més funcionalitats, fins al punt que ho poden comprar des de la foto mirant-la més tard a casa seva", diu Martí. No es tracta, doncs, d'un emprovador virtual, sinó que la càmera que té la botiga a fora dels emprovadors, activada per l'usuari des de l'app, permet compartir amb els amics els diferents looks i comprar més tard des de la mateixa imatge el que hagi tingut més èxit.

No només de desfilades viu el 080. Laia Corbella

"És fruit de la convicció que la moda és imatge i la compra de roba té un caràcter social. Quan compres roba estàs pensant en altra gent i té una connotació social dins del cervell", reflexiona Xavier Martí. Per això, des de Sheekr intenten trobar una solució perquè es canalitzi a través d'una única funcionalitat lligada directament amb la compra.

També viu en el món digital Costalamel. El seu fundador argumenta que la digitalització "ha fet caure una barrera d'entrada. Fa 15 anys si feies una marca, com et coneixia la gent? Ara pots tenir Instagram i Facebook, fer fotos i vídeos de qualitat per arribar-hi". Ara bé, Costafreda adverteix que "si a l'únic que et dediques és a crear continguts per xarxes socials i no intentes connectar amb el consumidor, quedant-te amb la part superficial del que està de moda, com un rellotge o unes ulleres de sol, crec que no té gaire futur".

Sigui com sigui, "d'aquí cinc anys veurem quines marques han sobreviscut al hype que hi ha ara, que apareixen marques de sota les pedres. I crec que seran poques", vaticina.

Avui et destaquem
El més llegit