Patinets i vianants, a debat al Fòrum Barcelona de seguretat viària

L'Ajuntament de Barcelona, la DGT, el RACC, el Servei Català de Trànsit i la PAT defensen la convivència de totes les formes de mobilitat a les ciutats

La regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona durant el seu discurs d'obertura del Fòrum de Seguretat Viària de Barcelona La regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona durant el seu discurs d'obertura del Fòrum de Seguretat Viària de Barcelona

Els patinets elèctrics i les motos compartides són dos nous mitjans de transport que han aparegut del no-res a les ciutats. Això i l'augment de la mobilitat suposen un repte a l'hora de millorar la seguretat viària. Aquest ha estat el principal tema que s'ha tractat al Fòrum Barcelona de seguretat viària, que enguany celebra la 25ena edició. Representants de l'Ajuntament de Barcelona, la DGT, el RACC, el Servei Català de Trànsit i l'associació PAT han aprofitat l'ocasió per signar una declaració institucional a favor de millorar la seguretat viària. 

"El gran repte és aconseguir zero víctimes en accidents de trànsit", ha dit Josep Mateu, president del RACC. Partint d'aquesta premissa, s'han establert en aquest document diversos objectius, que han tingut en compte, segons Mateu, on es produeixen els accidents, qui els pateix -els vianants i motoristes concentren el 80% dels accidents- i quines són les causes. El primer és protegir els col·lectius més vulnerables, especialment els vianants. Per fer-ho, es proposen diverses mesures, com limitar la velocitat dels vehicles a 30 quilòmetres per hora als entorns urbans, revisar els temps dels semàfors, el disseny de les cruïlles, augmentar el control a les distraccions dels conductors i fer auditories de seguretat a les obres viàries. 

Més info: Via directa cap a la mobilitat del futur

De fet, baixar la velocitat a les ciutats és una de les mesures en què han posat més èmfasi. La regidora de Mobilitat de l'ajuntament, Maria Rosa Alarcón, ha assegurat que només falten un 10% de les vies secundàries per aplicar aquesta reducció de la velocitat. El subdirector general de Mobilitat i Tecnologia de la Direcció General de Trànsit (DGT), Jorge Ordás, ha aportat una dada sobre sinistralitat en aquest sentit: "La probabilitat de morir en un accident és del 15% quan el vehicle va a 30 km/h, mentre que la taxa puja al 85% si la velocitat és de 50 km/h".  

El primer objectiu és protegir els col·lectius més vulnerables, especialment els vianants

Noves empreses de mobilitat

Pacificar els entorns escolars i fomentar l'ús del transport públic són el segon i tercer objectius que s'estableixen a la declaració signada al Fòrum Barcelona de la seguretat viària. El següent objectiu és millorar la integració dels ciclistes i els conductors de vehicles de mobilitat personal -com els patinets- a la mobilitat general de la ciutat. De fet, les noves empreses del sector -els negocis de motos, bicicletes o patinets compartits- són un dels focus més importants. 

Els usuaris de motos compartides tenen conductes més segures i prudents, segons un informe del RACC

En aquest sentit, la regidora de Mobilitat ha recordat que el consistori treballa en la licitació de bicicletes i motos i en un codi de bones pràctiques. "En un futur, volem que aquests nous operadors expulsin del sistema a les persones que incompleixin el codi", ha dit. Està encara pendent de veure quin model s'aplicarà: si serà una expulsió definitiva, si dependrà del tipus d'infracció, etc. Això serà possible gràcies a la transferència de dades entre empreses, ha explicat Marc Fíguls, coordinador de Mobilitat de la Fundació RACC: "D'aquesta manera, els conductors que infringeixen les normes repetidament es quedaran fora del sistema global de sharing".  

Més info: L'ACCO creu que la regulació del 'sharing' de Barcelona és restrictiva i discriminatòria

Fíguls ha presentat un estudi del RACC sobre accidentalitat i comportament dels motoristes a Barcelona. Una de les parts de l'informe compara les motos de propietat i les compartides. Entre les conclusions, Fíguls ha destacat que el moto sharing presenta una major participació dels joves i les dones. "Els comportaments de risc dels usuaris tenen marge de millora, però sí que hem identificat que els de motos compartides tenen conductes més segures i prudents", ha dit. Tot i així, l'informe observa un efecte còpia als altres usuaris.  

Albert Batlle, cinquè tinent d'alcalde de Seguretat i Prevenció de l'ajuntament, ha posat èmfasi en la necessitat de regular aquestes noves empreses i com garantir que les normatives es respecten. Pel que fa als ciclistes, l'ús del casc i el redisseny de la xarxa de carrils bici són dues de les mesures proposades.    

El Fòrum Barcelona de seguretat viària ha comptat amb una ponència a càrrec d'Ester Busquets, professora de la Universitat de Vic, sobre ètica i seguretat viària. La primera taula rodona de l'esdeveniment s'ha titulat La seguretat viària, l'objectiu prioritari. Hi han participat Ole Thorson, expert de seguretat viària de l'associació PAT; Noelia López, sergenta de la Unitat d'Investigació i Prevenció de l'Accidentalitat de la Guàrdia Urbana; i Òscar Llatje, coordinador de Seguretat Viària i Mobilitat del Servei Català de Trànsit. 

La segona taula rodona, sobre Una nova mobilitat urbana, ha estat formada per Adrià Gomila, director de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona; Marc Fíguls (RACC); i Susana Gómez, subdirectora adjunta de vehicles de la DGT.  

Més informació
Barcelona, centre de la mobilitat intel·ligent amb l'Smart Mobility Congress
Barcelona, capital europea de la innovació en mobilitat
La seguretat viària es fa online
Avui et destaquem
El més llegit