![El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent; i la vicepresidenta de l'America’s Cup Events Barcelona, Aurora Catà a l'ISE 2024 | ACN El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent; i la vicepresidenta de l'America’s Cup Events Barcelona, Aurora Catà a l'ISE 2024 | ACN](https://www.viaempresa.cat/uploads/s1/26/78/74/33/38b9cc77-1056-4e3a-a3c0-19763ac29543-1.jpeg)
Xifres històriques de la nova edició de l'Integrated Systems Europe (ISE) a Barcelona, el congrés audiovisual més gran del món que torna a fer de Catalunya el centre mundial de l'audiovisual durant aquesta setmana. I amb ell, un impacte notori a un sector en auge des de fa anys: l'audiovisual català. De fet, un estudi d’Acció i el Clúster Audiovisual de Catalunya xifra en 4.000 les empreses que es dediquen a l’àmbit audiovisual al país -un 8,3% més respecte l’any passat- i són responsables de més de 37.000 llocs de treball. La gran majoria d'elles són pimes (98,6% del total) i a resta són filials d'empreses estrangeres. I el més interessant: una facturació agregada de 7.566 milions d’euros (un 6,9% més que l'any passat).
Per volum de negoci, destaquen, en primer lloc, les empreses catalanes que es dediquen al desenvolupament i producció audiovisual (productores de cinema i televisió, videojocs, experiències immersives, serveis de producció i postproducció i platós), amb el 48,3% de la facturació de tot el sector i el 40,5% del nombre d’empreses. A continuació destaquen les especialitzades en publicitat i comunicació (que generen el 41,6% del volum de negoci del sector i el 53% del nombre d’empreses) i les que es dediquen a la distribució, ràdios i televisions (que representen el 10,1% de la facturació i el 6,2% d’empreses del sector).
Qui inverteix a Catalunya?
![Tret de sortida oficial a l'ISE més gran de la història | Cedida Tret de sortida oficial a l'ISE més gran de la història | Cedida](/uploads/s1/26/78/71/73/ge-rpuqwuaakzi0_11_640x380.jpeg)
En aquests moments, Catalunya és la desena regió a escala internacional en nombre de projectes d’inversió estrangera del sector audiovisual i la cinquena a la Unió Europea. Per països, els Estats Units, el Regne Unit, França, Suècia i Alemanya són els cinc territoris que més han invertit els darrers cinc anys a Catalunya. Segons l’informe, es valora especialment la capacitat per atraure i captar talent qualificat, l’existència d’un clúster sectorial de referència, la proximitat al mercat i als consumidors, així com l’ecosistema tecnològic i innovador existent.
L’informe destaca actius de Catalunya en aquest sector com la celebració de l’ISE, el congrés més important del món d’aquest àmbit, la presència de centres tecnològics i de recerca especialitzats en l’audiovisual com el Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra, el CVC, i2CAT o Eurecat, així com infraestructures com el Parc Audiovisual de Catalunya a Terrassa, el Neàpolis de Vilanova i la Geltrú, el centre Roca Umbert de Granollers i el TecnoCampus de Mataró.
Catalunya és la desena regió a escala internacional en nombre de projectes d’inversió estrangera del sector audiovisual i la cinquena a la Unió Europea
És just la presència d’infraestructures que, Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya, té clar que “és l’aspecte a millorar del sector audiovisual”. “Tenim talent, teixit empresarial potent que abraça les noves tecnologies i necessitem unes infraestructures en les quals es pugui treballar amb grans produccions i darrers equipaments”. D’aquí el naixement d’un projecte promogut pel Govern, el Catalunya Media City, que preveu construir una gran infraestructura audiovisual a les Tres Xemeneies de Sant Adrià del Besòs que exercirà com a vaixell insígnia del sector audiovisual. El pla del Govern és acabar-lo l’any 2030.
El document també subratlla el talent -actualment hi ha més de 12.000 persones matriculades en màsters i graus relacionats amb el sector- i que Catalunya s’ha consolidat com un dels hubs de startups més desenvolupats d’Europa. A hores d’ara ja hi ha 235 startups del sector audiovisual, un 85% més que el 2018.
Els catalans que participen en l’ISE 2024
![Una assistent camina per la font no encesa davant del recinte de Gran Via de la Fira on se celebra l'ISE | ACN Una assistent camina per la font no encesa davant del recinte de Gran Via de la Fira on se celebra l'ISE | ACN](/uploads/s1/26/78/72/16/407532fc-ced0-436c-944f-b6d1113245b1-2_11_640x380.jpeg)
"Estem creixent, consolidant i madurant aquest ecosistema", ha destacat el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, durant la inauguració de l’ISE 2024, un saló que, ha afegit, "ens ajuda d'una manera molt decisiva". Per Torrent, la inversió estrangera, els projectes propis i la posada en comú dels ecosistemes català i internacional ajuda a posar Catalunya "al mapa" i constitueix un "punt de trobada". "Hi ha empreses de tot el món que coneixen iniciatives catalanes i d'aquí en sorgeixen negocis, joint ventures i projectes comuns que fan escalar i créixer aquestes empreses catalanes", ha assenyalat el conseller, que ha ressaltat el llegat que deixa el saló i l'"enfortiment" de l'ecosistema català.
Aquest 2024, 80 empreses i entitats catalanes participen amb estand a l’ISE. Segons càlculs d’Acció, es tracta d’un 10% més que l’edició anterior, una xifra que situa Catalunya com el 5è territori amb més companyies i entitats que participen en el congrés. Del total d’empreses catalanes, 30 estan ubicades al pavelló de la Generalitat de Catalunya.
Les empreses catalanes portaran a terme 1.000 reunions que potencialment es transformaran en un volum de negoci d'entre 2 i 2,5 milions d'euros
A més, de les companyies catalanes que accedeixen al congrés de la mà de la Generalitat (és a dir, que participen dins del pavelló de Catalunya, que també serà un 63% més gran en superfície) portaran a terme al voltant de 1.000 reunions que potencialment es transformaran en un volum de negoci d'entre 2 i 2,5 milions d'euros els pròxims anys.
Com a exemple, han compartit espai en aquest pavelló d’uns 650 metres quadrats de superfície, l’empresa de solucions i lloguer d’equips audiovisuals per a esdeveniments Albadalejo, la companyia de platós (físics i virtuals) i serveis vinculats a la producció Blackfish, l’estudi creatiu i tècnic d'il·luminació i llums Ledscontrol, o l'aplicació per comprar roba o productes que apareixen en una sèrie o pel·lícula Waital.
80 empreses i entitats catalanes participen amb estand a l’ISE 2014, mentre es tracta d’un 10% més que l’edició anterior
Pel que fa a les startups més representatives destaca Carpa Revolució, que ofereix un espai amb diversos serveis sostenibles pensats com smart city per festivals i altres esdeveniments; HandPoem Interactive -proporciona un dispositiu electrònic que converteix els gestos i moviments en un mitjà per produir continguts o viatjar a través d’ells- i Hulahoop, una plataforma fintech de finançament i inversió per a la indústria de l’entreteniment. També destaca IotTable, que crea un dispositiu per automatitzar les tasques del sector de la restauració i l’hosteleria; o IZI que ofereix la producció de vídeos simultanis i col·lectius a través d’algoritmes en IA.
Finalment, entre les principals també hi ha Omniqo que es dedica a la fotografia, imatge, tours virtuals i imatge 3D per empreses i Window Sight, una plataforma de streaming per mostrar art visual en televisions.
Bonustrack: Mediapro i Microsoft creen un laboratori d'intel·ligència artificial
![La presentació del laboratori d'Intel·ligència artificial de Mediapro i Microsoft amb el CEO del Grup Mediapro, Tatxo Benet, i el president de Microsoft a Espanya, Alberto Granados | ACN La presentació del laboratori d'Intel·ligència artificial de Mediapro i Microsoft amb el CEO del Grup Mediapro, Tatxo Benet, i el president de Microsoft a Espanya, Alberto Granados | ACN](/uploads/s1/26/78/74/10/99f299a0-1bb0-4d8c-a491-5f4e938cd88a_11_640x380.jpeg)
La catalana Mediapro, ara liderada per Tatxo Benet després de la marxa de Jaume Roures, ha anunciat la posada en marxa d'un laboratori d'intel·ligència Artificial i Synthetic Media en col·laboració de Microsoft, referent mundial en la matèria. En el marc de la fira ISE, les companyies han explicat que compartiran "coneixement tecnològic" i de negoci per al desenvolupament de solucions per al sector audiovisual. La tasca del laboratori girarà al voltant de les persones i estarà compromesa amb la legalitat i els principis ètics en la conceptualització, desenvolupament i ús de les solucions d'IA. La iniciativa, pionera a Europa, disposa d’un equip d'un centenar de persones que estudiarà l'anàlisi de mercats i audiències, el monitoratge de publicitat en retransmissions o la personalització de continguts.