Els usuaris de patinet en alerta: 1 de cada 7 ha tingut un accident a Barcelona

Segons el RACC, el 83% dels usuaris no està satisfet amb l’accessibilitat de la xarxa, que dificulta el compliment de la normativa en els seus desplaçaments

Un agent de la Guàrdia Urbana multa una usuària de patinet elèctric a Barcelona | Europa Press Un agent de la Guàrdia Urbana multa una usuària de patinet elèctric a Barcelona | Europa Press

El RACC ha presentat el seu 3r Baròmetre de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos, un estudi que analitza els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen en patinet i altres vehicles de mobilitat personal per la ciutat i també al voltant de la capital catalana. Per elaborar aquest estudi, el RACC ha observat el comportament de més de 4.400 VMP als carrils bici de dins de la ciutat i dels seus accessos i ha fet 800 enquestes a usuaris d’aquesta tipologia de vehicles.

Una de les principals conclusions del baròmetre és que l'ús dels VMP incrementa cada any a Barcelona i a la seva Àrea Metropolitana i, entre el 2021 i el 2022, els desplaçaments dins la ciutat van créixer un 86%. Davant d’aquest augment, el baròmetre analitza la relació d’aquest mode de transport amb la resta de la mobilitat de la ciutat i els seus entorns, per contribuir a la integració segura dels patinets en ella, i garantir la convivència entre tots els usuaris de la via, especialment amb vianants i ciclistes. Entre les conclusions de l’estudi destaca que 1 de cada 7 usuaris de patinet afirma haver tingut algun accident amb danys personals a Barcelona i els seus accessos.

El RACC ha observat el comportament de més de 4.400 VMP als carrils bici de dins de la ciutat i dels seus accessos i ha fet 800 enquestes

La convivència dels patinets amb altres modes de transport

D’aquests incidents, un 53% involucra altres modes de transport, majoritàriament altres VMP (24%), vianants (18%) i cotxes (18%). Aquesta dada mostra com encara queda marge de millora per a la bona integració del patinet, així com en l’ordenació de l’espai públic perquè sigui més comprensible i fàcil de respectar, atès que l’anàlisi del RACC també conclou que el 83% afirma que no està satisfet amb l’accessibilitat de la xarxa (manca de continuïtat, disseny, etc.), que fa difícil mantenir el compliment de la normativa en els seus desplaçaments.

D’aquests incidents, un 53% involucra altres modes de transport, majoritàriament altres VMP (24%), vianants (18%) i cotxes (18%)

El perfil de l'usuari de VMP

L’usuari de VMP és una persona jove: el 81% dels enquestats té entre 16 i 35 anys. Fonamentalment, aquests usuaris fan servir el patinet per anar a treballar i a estudiar, i la gran majoria de les persones consultades (81%) afirma que abans de desplaçar-se en VMP ja optaven per altres mitjans sostenibles (transport públic, a peu o en bicicleta).

Més info: El RACC aposta per la micromobilitat com a servei

Entre els principals motius per començar a utilitzar el VMP, continua destacant la rapidesa per als qui abans tenien una mobilitat sostenible (anaven a peu, en bicicleta o en transport públic), i l’estalvi econòmic entre els que provenen del cotxe i la moto. Així usuaris de patinet guanyen experiència en el seu ús respecte anteriors estudis: un 52% el fa servir des de fa entre un i dos anys, i un 31% fa més de dos anys. Els usuaris novells representen un 17%, mentre que el 2022 eren el 32%.

Més informació
Innovació, tecnologia i normativa: el BNEW reflexiona cap a on evoluciona la micromobilitat
Micromobilitat i 'sharing': a quina velocitat està evolucionant la mobilitat sostenible a Catalunya?
El sector de la micromobilitat factura més de 255 MEUR
Avui et destaquem
El més llegit