• Economia
  • Utopia o realitat? El turisme com a "superpoder" climàtic

Utopia o realitat? El turisme com a "superpoder" climàtic

Eurecat ha celebrat la dotzena edició del Fòrum TurisTIC per centrar-se en les noves tecnologies que disposa el sector a l'hora d'afrontar el canvi climàtic

Taula rodona 'El superpoder de l’aigua: innovació al servei d’aquest recurs fonamental', del Fòrum TurisTIC | Cedida
Taula rodona 'El superpoder de l’aigua: innovació al servei d’aquest recurs fonamental', del Fòrum TurisTIC | Cedida
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
03 d'Octubre de 2024
Act. 03 d'Octubre de 2024

“El progrés és la realització d’utopies”. El geògraf i, per a molts dels assistents, el conegut home del temps FrancescMauri ha donat el tret de sortida a la dotzena edició del FòrumTurisTIC, organitzat per Eurecat, amb aquesta cita de l’escriptor irlandès OscarWilde, que ha representat una crida a l’acció a la societat catalana no només a l’hora de fer un ús conscient de l’aigua, sinó també d’aprofitar el seu “superpoder”. “Si ens quedem al sofà de casa criticant el que fan els uns i els altres, aquest país no avança; ara bé, si som valents i arrisquem, segur que ens equivocarem, com ha passat al llarg de la història de la humanitat. Però avançarem”, ha afegit Mauri.

 

Wilde: “El progrés és la realització d’utopies”

La nova edició del congrés sobre innovació i aplicació de les TIC al sector del turisme, que enguany se centra en les solucions que la tecnologia ofereix al sector turístic per fer front als actuals reptes climàtics, ha tingut lloc en un recinte especialment simbòlic: el Paranimf de l’Escola Industrial. “Estem sobre un dipòsit d’aigües pluvials”, ha recordat Mauri, qui ha apuntat que “fòrums com aquest són el lloc ideal per posar en comú molts dels reptes que afrontem”.

El turisme camina de bracet amb "una transformació radical de l'àmbit energètic"

L’home del temps ha donat la benvinguda als assistents ressaltant el lema del congrés, El superpoder del turisme en la conservació del planeta: “És un lema que a molts de vosaltres us pot sobtar, però és que el turisme és una peça fonamental de Catalunya, la seva aportació al PIB és fonamental”, ha dit, afegint que “aquest ha de caminar de bracet d’allò que està arribant a les nostres vides, una transformació radical des del punt de vista energètic”. En aquest sentit, Mauri ha detallat als assistents que el 76% de l’energia que consumim són derivats del petroli, del gas o del carbó, davant el 24% que representa l’energia elèctrica.

 

“Una part important d’aquest 24%, sobretot a Catalunya, encara es fabrica de manera bruta. En aquest sentit, hi ha un element que hem d’apartar de les nostres vides, les energies fòssils”, ha continuat Mauri. “I això no va d’un sector polític o d’un altre, això va de tirar endavant, i pel que fa als catalans i a la gent del voltant de la Mediterrània, hem estat pobres de solemnitat en l’àmbit energètic, i ara tenir l’oportunitat de ser rics i avançar a allò que anomenem economia verda”, ha afegit.

El 2050, Barcelona tindrà la temperatura mitjana de Màlaga, i Lleida, la de Sevilla

Per completar el seu encoratjador discurs, Mauri ha llançat unes previsions preocupants per a Europa, però, sobretot, per al territori català: el 2050, Barcelona tindrà la temperatura mitjana de Màlaga, i Lleida, la de Sevilla: “Amb aquestes condicions, quina fruita creixerà a Lleida?”, ha qüestionat, destacant altres reptes com la inundació de les costes. “El nivell del mar està pujant, sabem que l’aigua arribarà a l’aeroport, hem tirat a terra el passeig marítim de Segur de Calafell, i el de Roda de Barà, si no ho han fet ja, és imminent”. “Es tracta de grans canvis en poc temps, i grans canvis en poc temps ens fan trontollar”, ha dit.

La consciència ambiental, la primera eina per impulsar "el superpoder de l’aigua"

Després de la seva intervenció, Mauri ha donat pas a la primera taula rodona del Fòrum, titulada El superpoder de l’aigua: innovació al servei d’aquest recurs fonamental. Malgrat tenir lloc en el mateix context que la sequera més important dels últims anys, el moderador de la taula, XavierMartínez, director de la Unitat Tecnològica d’Aigua, Aire i Sòls d’Eurecat, ha assegurat que “tenim les eines sobre la taula per afrontar-la”. La primera? La “consciència ambiental”. 

“La majoria de turistes admet que en el període de vacances tenen menor consciència ambiental”, ha apuntat en el seu torn CarmeBosch, responsable de la Línia de Sòls i Aigües Subterrànies d’Eurecat, relatant les principals conclusions del projecte LifeWat'savereuse, destinat a conscienciar sobre l’estalvi i la reutilització d’aigua en el sector turístic, així com a la difusió d’iniciatives que promouen la resiliència hídrica. Els autors del projecte han entrevistat a 100 allotjaments turístics i fins a 400 turistes, i, entre altres conclusions, destaca que els visitants consumeixen més aigua que els residents.

Un gran poder comporta una gran responsabilitat

Tal com sentencia el TietBen a Spiderman, "un gran poder comporta una gran responsabilitat". Una gran responsabilitat entre turistes i, especialment, establiments hotelers: “Quan som turistes ens relaxem i no estem pensant tant en les coses del dia a dia”, ha continuat Bosch, qui ha posat èmfasi en la tasca dels allotjaments turístics: “En un establiment, el turista pot dur a terme accions de manera individual per reduir el consum d’aigua, però qui té un impacte més gran és l’establiment”, ha afirmat. “Cal mirar si l’hotel en qüestió està reutilitzant l’aigua de la pluja, o aigües grises per als recs, per exemple. Però això no vol dir que no hàgim de conscienciar el turista”, ha matisat.

Per al·lusions, el director d’innovació al Gremi Hotels de Barcelona, AlbertSerra, ha destacat que el sector hoteler es troba “molt implicat” en la reducció del consum d’aigua. Ha destacat mesures excepcionals que s’han fet servir especialment en determinades pràctiques de neteja dels establiments, així com el seguiment de consum diari i la detecció de fuites. “La situació que vivim ara, l’únic que fa és reforçar la necessitat de la feina que fa temps que estem duent a terme”, ha comentat Serra, qui ha ressaltat la incubadora de projectes BarcelonaTravelHub, des d’on s’impulsa talent català i noves empreses emergents, entre les quals destaca SwiftonInnoveering, la iniciativa que “transforma l'hora de la dutxa en una experiència divertida i gratificant d'estalvi d'aigua”.

Swifton i les dutxes del futur

ForumTurisTIC aigua
La dotzena edició del Fòrum TurisTIC, celebrada al Paranimf de l’Escola Industrial | Cedida

“El 82% dels turistes volen ser sostenibles, però, a l’hora de la veritat, només el 22% ho són”. Aquestes són les dades que ha ofert, precisament, la cofundadora de Swifton Innoveering, DelphineHatsadourian. L’empresària és una entusiasta de les dades; sap que aquestes poden canviar el món. “Els viatgers podran esdevenir més sostenibles si els oferim les eines per fer-ho, per aquest motiu, hem de personalitzar molt la seva experiència, ja que hi ha turistes de moltes nacionalitats i cultures. I això només és possible amb l’ús de les dades”, ha dit.

El 82% dels turistes volen ser sostenibles, però, a l’hora de la veritat, només el 22% ho són

Hatsadourian ha apuntat que “els hotels no tenen eines tecnològiques per afavorir la sostenibilitat en els seus visitants”, motiu pel qual ha aprofitat la seva intervenció per donar a conèixer Swifton, el dispositiu que incideix en el moment el qual els hotels poden estalviar més aigua: l’hora de la dutxa. “Es tracta d’un dispositiu compost amb sensors d’intel·ligència artificial que detecta el so de la dutxa i proposa a l’usuari una rutina de dutxa -o shower routine-”, ha explicat davant una audiència incrèdula alhora que encuriosida.

El dispositiu, equipat amb una pantalla i instal·lat en la mateixa dutxa, esdevé una guia per dur a terme “dutxes sostenibles” mentre recull informació a temps real del consum d’aigua. “El sistema no vol pressionar l’usuari, simplement convidar-lo a participar activament en el turisme sostenible”, ha dit la cofundadora, qui després de testejar el dispositiu en 198 dutxes en un hotel adherit al Gremi Hotels de Barcelona, ha apreciat que el 74% d’aquestes van durar menys de cinc minuts, amb una mitjana de poc més de quatre minuts. “Un win-win per als hotels i els visitants”, ha comentat.

En aquesta mateixa línia, el director de la Catalan Water Partnership (CWP), XavierAmores, ha destacat alguns projectes on l'entitat que dirigeix s’ha vist implicada, i ha posat sobre la taula la importància de “preguntar-se quin és el consum d’aigua al sector turístic català”. Si bé el grapat de projectes que Amores ha presentat als assistents s’inicien fa més d’una dècada, destacant el primer estudi a Catalunya sobre turisme i aigua en col·laboració amb la Universitat de Girona l’any 2013, una de les xifres que més preocupants ha considerat quant a la consciència de la població es troba en un darrer estudi sobre la percepció del sector, i apunta que només el 30% dels ciutadans saben que el principal ús de l’aigua és l’agrícola. “No podem ser sofisticats si no estem conscienciats. I ser més sofisticats contribuirà que el sector sigui més competitiu”, ha recordat.

"Si volem entendre el superpoder del turisme, hem d’entendre les seves vulnerabilitats”

ForumTurisTIC JeremySmith
Jeremy Smith, expert independent en Turisme i Acció Climàtica | Cedida

No ha estat fins a la intervenció de l’expert independent en Turisme i Acció Climàtica, JeremySmith, quan els assistents al Fòrum TurisTIC han reflexionat sobre el veritable significat del "superpoder" de l’aigua i, especialment, del turisme: “Si pensem en superpoder, pensem en superherois, com ara Superman, Spiderman o Hulk... però el que fa interessant a aquests personatges no és el superpoder en si, sinó la seva vulnerabilitat. Per aquest motiu, si volem entendre el superpoder del turisme, hem d’entendre les seves vulnerabilitats”, ha dit Smith, qui també és el cofundador de Tourism Declares a Climate Emergency i coautor de la Declaració de Glasgow per a l’Acció Climàtica al Turisme, liderada per Turisme de les Nacions Unides.

“Som globals, anem a tot arreu, però som locals”, ha continuat Smith, qui ha destacat que “cada vegada hi ha més turisme i més avions, ara bé, les emissions que aquests provoquen són causades per una part petita de gent. Per aquest motiu, cada vegada veiem més ira contra el turisme”. “La majoria de gent vol anar als mateixos llocs i trobar experiències específiques, llavors hi ha més focus de gent en els mateixos indrets i la gent es troba més insatisfeta”, ha afegit l’expert, qui ha recordat l’essència del turisme: “una via per escapar de l’estrès diari que ens porta a descobrir i somniar”. “Quan viatgem gastem més diners i fem tot allò que ens fa oblidar i gaudir. Això està bé, però es complica quan volem parlar de turisme sostenible, perquè aquest comporta una responsabilitat i, de vegades, menjar menys o moure’ns menys. En definitiva, menys diversió”, ha comentat.

Ara bé, com transformar aquestes vulnerabilitats en superpoders? Smith ha proposat una sèrie d’accions, entre les quals destaca transformar les habitacions d’hotel en petits laboratoris de recerca de solucions climàtiques. “Milers de turistes passen per les habitacions i deixen opinions i comentaris. Això fa possible entendre si les nostres innovacions s’adapten o no”, ha comentat Smith, en una línia molt similar al que Hatsadourian ha explicat en la presentació de l’anteriorment mencionat projecte Swifton.

Smith: “Quan viatgem gastem més diners i fem tot allò que ens fa oblidar i gaudir. Això està bé, però es complica quan volem parlar de turisme sostenible"

L’expert ha proposat transformar la recerca de destinacions per promoure els viatges en tren, així com impulsar les aplicacions mòbils de l’àmbit del turisme per millorar la sostenibilitat dels negocis locals. Lluitar contra el malbaratament d’aliments per oferir millors experiències tant als turistes com als locals, mitjançant una oferta de menjar més econòmica que en cas de no ser aprofitada es malbarataria, i aprofitar modalitats de transport sostenible amb programes de recompensa per a les empreses locals, són altres de les idees que Smith ha proposat en la seva ponència, amb una dada final que posa en relleu la situació climàtica actual: les cerques del concepte “ansietat climàtica” a Google han crescut un 4590% entre 2018 i 2023.