L'aventura d'aconseguir més vols intercontinentals per a Catalunya

L'Aeroport del Prat té una gran xarxa de vols domèstics i europeus, mentre lluita a l"Europa League" de les connexions internacionals lluny del domini de Londres, Amsterdam, París i Frankfurt

Barcelona busca noves rutes intercontinentals | iStock Barcelona busca noves rutes intercontinentals | iStock

"Quina ràbia que no hi hagi més vols directes de Barcelona al Japó, l'Índia, gran part de l'Àfrica o al sud-est asiàtic i que sempre hàgim de fer escala", lamenten diverses veus a VIA Empresa, des de diversos turistes fins a empresaris de renom. Si bé gran part del debat ha estat enfocat en l'ampliació de l'Aeroport del Prat, un altre punt a tenir en compte són les connexions intercontinentals més enllà de l'Estat o de la resta d'Europa. I és que a part de facilitar la mobilitat, les llargues rutes aporten dinamisme econòmic i impacte en el teixit empresarial. De moment, des de Barcelona s'ha "picat molta pedra" per aconseguir les 40 destinacions intercontinentals actuals, mentre fa 20 anys només n'hi havia 10. Però, com sempre, hi ha molt camí a recórrer i no sempre és fàcil. A continuació, una anàlisi d'un tema força desconegut per a tothom.

En primer lloc, quins són els aeroports més importants i amb més vols intercontinentals d'Europa? Lidera el rànquing Londres Heathrow, París Charles de Gaulle, Amsterdam Schipol i Frankfurt. Per Òscar Oliver, especialista en transport aeri, "es tracta de la Champions League aeroportuària, mentre Barcelona formaria part de l'Europa League". "La ciutat comtal no està en condicions de competir a la màxima competició, però sí que es pot emmirallar amb l'Adolfo Suárez Madrid-Barajas, Roma-Fiumicino o Milà-Malpensa", afegeix Oliver.

Més info: El dilema català: la fi dels vols curts?

En aquests moments, l'aeroport del Prat ha recuperat el 98% dels vols interncontinentals que tenia abans de la pandèmia i arriba a les 46 destinacions. Segons l'Observatori del Trànsit Aeri de la Cambra de Comerç de Barcelona, entre les connexions, destaquen les tres setmanals amb la capital xinesa Pequín, les set per setmana amb Seül, capital de Corea del Sud, tal com vam apuntar amb l'auge del turisme coreà.

A Barcelona s'ha "picat molta pedra" per aconseguir les 40 destinacions intercontinentals actuals, mentre fa 20 anys només n'hi havia 10

Per què són importants els vols intercontinentals? L'expert té clar que quan es crea una nova ruta, com pot ser de Barcelona a Sant Francisco o los Ángeles "suposa el naixement d'una nova destinació i de nous llocs de feina, des de pilots d'avió, tripulants de cabina, personal de terra i de les oficines". Un exemple és quan abans de la pandèmia l'aerolínia Norwegian va obrir nous vols cap als Estats Units amb base a Barcelona i va arribar a crear més de 500 llocs de feina.

Un altre punt crucial té a veure amb la captació d'inversió estrangera. De fet, "quan una empresa està estudiant establir la seva seu corporativa a Barcelona, juntament amb la producció, el primer que fa és veure l'oferta de vols intercontinentals i això és vital", continua Oliver. "Un aeroport en condicions i una variada ruta de connexions acaben marcant la decisió d'establir-se a la capital catalana", afegeix.

L'assignatura pendent de Tòquio

Molts experts consultats per VIA Empresa apunten que la destinació més rellevant per cobrir és amb Japó i, en concret, amb la seva capital Tòquio. Segons dades de la prepandèmia, el 2019 hi havia 241.000 persones que volaven indirectament entre Barcelona i Tòquio. És a dir, viatgers que surten de Barcelona, passen per un aeroport de connexió i llavors arriben a Tokio. Per tant, si es pogués crear un enllaç directe, es captarien 240.000 persones que podrien arribar directament, com és el cas dels coreans.

Més info: Els vols fantasma i les aerolínies contra les cordes

Una altra destinació que ha anat molt buscada és la costa oest dels Estats Units i la companyia de low cost Level ha fet un pas endavant per portar a terme vols directes cap a Sant Francisco i Los Ángeles. Tanmateix, hi ha mercats emergents i valuosos com són el sud-est asiàtic. "Des del sud-est asiàtic hi ha una sèrie de països rellevants com són Tailàndia, les Filipines, Indonèsia, Vietnam o Malàisia", remarca Oliver. I, amb dades de 2019, van venir a Catalunya més de 314.000 viatgers asiàtics fent connexió en un aeroport d'enmig.

Les rutes intercontinentals permeten la creació de nous llocs de treball i la captació d'inversió internacional

A més, una altra destinació estratègica és l'Índia, "per unes grans relacions econòmiques entre els dos països" i es parla de més de 163.000 persones de forma indirecta. No es pot oblidar tampoc, la relació amb Sud Amèrica i segons les dades hi ha dos països, com són el Brasil i Argentina, que tot i que existeixen vols directes hi ha una demanda no satisfeta molt important. "Hi ha més de 180.000 passatgers que vénen de forma indirecta per cada estat i podria portar un canvi significatiu", destaca l'expert.

L'Aeroport del Prat té una gran xarxa de vols domèstics i europeus | iStock
L'Aeroport del Prat té una gran xarxa de vols domèstics i europeus | iStock

Finalment, qui té a la mà aconseguir més vols comercials de llarg radi? En aquests moments hi ha l'organisme del Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries de Barcelona (CDRA) que està integrat per quatre institucions, des de la Generalitat de Catalunya, fins a l'Ajuntament de Barcelona, la Cambra de Comerç i el mateix aeroport. Es va crear el 2005 i ha negociat amb les companyies aeries obtenir més vols intercontinentals. I com s'ha esmentat anteriorment, el 2005 només hi havia 10 vols de llarga distància i ara se sobrepassa els 40. Segons apunten des del comitè "Barcelona està en condicions de convertir-se en el gran aeroport de connexions entre el continent asiàtic i americà". A aquest element afegit hi ha l'exemple del vol que opera els Emirats que enllaça Dubai amb Barcelona i aquesta amb Ciutat de Mèxic. Anteriorment havia fet d'enllaç entre Singapur i Sao Paulo.

Oliver (expert en trànsit aeri): "Un aeroport en condicions i una variada ruta de connexions acaben marcant la decisió d'establir-se a la capital catalana"

Hi ha un element discordant entre diversos actors i aquest és l'ampliació de l'Aeroport del Prat. "Per tal que hi hagi més vols intercontinentals es necessita que l'ampliació es dugui a terme", destaca Oliver. Per assolir noves rutes internacionals (i que no siguin europees o nacionals) es necessita una pista en condicions per acollir les aeronaus més grans i una terminal especialitzada en el trànsit d'àmplia distància. No és el mateix una aeronau de Vueling o Ryanair que una de llarg recorregut. Com tampoc els passatgers que "tenen unes característiques i necessitats diferents". Però això ja seria pel pròxim capítol.

Llistat de les destinacions intercontinentals on es pot viatjar des de Barcelona: 

Abu Dhabi i Dubai (Emirats Àrabs Units), Amman (Jordània), Alger (Algèria), Atlanta, Boston, Chicago, Los Angeles, dos aeroports de Nova York, Filadèlfia, San Francisco, Washington (Estats Units), Bakú (Azerbaidjan), Banjul (Gàmbia), Pequín (Xina), Beirut (Líban), Bogotà (Colòmbia), Buenos Aires (Argentina), Cap Verd, Calgary i Toronto (Canadà); Cancun (Mèxic), Casablanca, Fes, Marràqueix, Rabat, Ouarzazate, Oujda i Tànger (Marroc), Dakar (Senegal), el Caire (Egipte), l'Havana (Cuba), Jiddah (Aràbia Saudita), Santiago de Xile, São Paulo (Brasil), Seül (Corea del Sud), Singapur, Tel-Aviv (Israel) i Tunis, capital de Tunísia.

Més informació
Òscar Oliver: “La quarta pista sobre el mar seria una obra faraònica”
Avui et destaquem
El més llegit