Les startups protagonistes del 2020

Les empreses emergents que ofereixen solucions digitals en l’àmbit educatiu, immobiliari i organitzatiu han estat les preferides per als lectors de 'VIA Empresa'

Natalia Pujades, fundadora juntament amb Domingo Alcalá, de la starup Mochi Robot | Cedida Natalia Pujades, fundadora juntament amb Domingo Alcalá, de la starup Mochi Robot | Cedida

L’any 2020 ha estat hostil per a l’economia, però, tot i la difícil conjuntura, moltes startups han aconseguit sobreviure el temporal i tirar endavant els seus projectes innovadors. Totes aquestes formen part de l’ecosistema de Barcelona Activa, on han rebut assessorament i han pogut treballar en xarxa per millorar i assegurar-se un lloc en el mercat català, estatal i internacional. Aquests són els 10 articles d'Una idea, una empresa més llegits del 2020. 

1. La ’digievolució’ dels Furbis

La startup que ha atret més mirades l’any 2020 és Mochi Robot, una empresa destinada a atreure al món de la programació els nens i, en especials, les nenes. En Mochi és un robot petit i adorable que els més menuts de casa poden programar unint blocs de codi. El format puzle en què han desenvolupat la seva joguina es basa en la intenció que la programació sigui tan lúdica com sigui possible. Els infants podran anar creant noves funcionalitats per al seu robot: que els saludi, que reaccioni als seus estímuls o que cerqui afecte en són alguns exemples.

Natàlia Pujades i Domingo Alcalá tenien un objectiu molt concret en crear en Mochi: volien que les nenes s’interessessin per la tecnologia. En un sector sovint hostil davant la presencia femenina, els creadors han volgut apostar per una estètica kawaii que desmitifiqui les rudes imatges d’altres joguines tecnològiques i apel·li a l’interès de les nenes.

2. El Google Maps del comerç local

LocalProductos ha despertat molt interès entre els nostres lectors. Cada cop hi ha una tendència creixent en apostar per productes locals i estimular el teixit empresarial de barris i pobles. Tot i així, no sempre és fàcil saber on acudir quan es tracta de comprar i l’empresa emergent hi posa remei amb la seva aplicació de mòbil que situa en el mapa els comerços locals que són més propers a nosaltres i els filtra segons les nostres necessitats.

Els integrants de Local Productos; Jean Osorio, Júlia Micaló i Eugeni Lorenzana. | Cedida

Els integrants de LocalProductos; Jean Osorio, Júlia Micaló i Eugeni Lorenzana | Cedida

L’app funciona de forma senzilla. Fent servint la teva ubicació, busca les empreses que estan al teu voltant i les ordena per proximitat. També permet visualitzar la seva posició en un mapa. És semblant al funcionament de Google Maps, però la gran diferència és que LocalProductos treballa amb un catàleg més detallat dels serveis que ofereix cada botiga de manera que et permet saber que hi podràs trobar.

3. Parallel, la fi de la paperassa digital 

La tecnologia és un reflex de la societat que la crea, per a les coses bones i per a les dolentes. Mals hàbits de la vida física es reprodueixen al món digital, com és el cas de la paperassa, la qual adopta forma d'interminables llistes de mails, documents enllaçats i fitxers en mil i un núvols. Parallel facilita la comunicació i l'intercanvi d'informació gràcies a la seva plataforma web on tot el que compartim o amb el que treballem digitalment està organitzat de forma accessible. El seu principal objectiu és convertir-se en una alternativa fent que la comunicació entre empresa i client es torni més senzilla. 

4. The FriendZone, un Tinder per trobar amics

L'expressió Friend Zone (zona d'amic) es va popularitzar per la sèrie Friends i ràpidament es va fer un lloc en el llenguatge habitual de moltes persones. Com qualsevol concepte, s'usa de moltes formes. La més comuna és de forma despectiva en referir-se a una persona que sent atracció per una altra, però aquesta darrera el considera únicament com una amistat. La quarta startup que ha despertat més interès l'any 2020 enfoca aquesta expressió en positiu i realça la importància de crear nous llaços d'amistat. L'app FriendZone serveix per trobar amics amb qui compartir aficions o interessos introduint la nostra edat, el nom, una fotografia i què ens interessa. En un futur, l'empresa es proposa treure un servei similar però enfocat en l'àmbit laboral.


5. Propify, el pilot automàtic a l'hora de llogar

Els processos de lloguer són llargs, complexos i sovint impliquen diversos intermediaris. Propify automatitza aquests processos a través de la seva plataforma, connectant fàcilment propietaris i inquilins. La startup duu treballant dos anys i han passat el seu baptisme de foc durant el confinament, un moment complicat, en especial, en el mercat del lloguer. Si bé confirmen que han sortit positivament d'aquest entrebanc, reconeixen que els seus plans de futur s'han vist canviats per la pandèmia. Durant el 2020, volien expandir-se a altres estats com Portugal o França, però s'han decantat per esperar.

6. HandMade, la nova normalitat és tradicional

L’empresa productora d’espardenyes porta molts anys picant pedra, tot i així el seu èxit es va disparar després de la seva aparició al The New York Times en ple confinament. El que els seus creadors auguraven que seria un temps difícil per la impossibilitat d’accedir a les seves botigues físiques va acabant sent un boom de feina, aquest cop telemàtica.

HandMade personalitza les sabates davant del client

HandMade personalitza les sabates davant del client

Però, vendre unes sabates online ocupa tant temps? El fet és que HandMade no només ven les espardenyes que confeccionen manualment, sinó que ofereix una experiència completa als seus clients. Personalitzen les espardenyes davant dels seus clients, mostrant com s’encinten i explicant la història d’aquest calçat tan nostrat. Tot plegat s’ha convertit en un format de regal que el diari nord-americà recomanava, ja que es tracta d’un producte amb un gran valor afegit.

7. IUL, un nou aliat contra la covid-19 

En un any com el 2020 no és d'estranyar trobar en el top 10 una empresa com UIL, responsable de desenvolupar un nou sistema de diagnòstic mèdic que facilita el cribratge d'infectats per covid-19. IUL és una empresa amb una llarga experiència en el desenvolupament d'equips per a laboratoris. L'empresa es trobava explorant noves vies de negoci i enmig d'un relleu generacional quan va arribar la crisi del coronavirus, davant la qual es van posar a treballar per facilitar la seva gestió.

L'aparell que desenvolupa IUL destaca per la seva facilitat de costumitzar i adaptar-lo a diferents malalties i per la seva connectivitat. Aquesta darrera és especialment interessant en el cas d'una malaltia com la covid-19, que es propaga ràpidament. El test d'IUL facilita la traçabilitat dels infectats, fet que agilitza la presa de decisions en donar una imatge en temps real dels contagiats.

8. Optopus, el 'packaging' que s'adapta al comerç electrònic 

La majoria de nosaltres ens veiem seduïts pels envasos a l'hora de comprar, però, què passa quan un envàs fa 16 mil·límetres a la pantalla del nostre smartphoneOptopus ens ofereix una solució. La startup replanteja la lògica tradicional de packaging i l'adapta al segle XXI, on el 63% dels consumidors compren des del mòbil, segons dades de la mateixa empresa. La companyia, malgrat moure's en el món digital, ofereix un servei molt artesanal, ja que modelen a mà cada envàs, però mantenint un preu assequible per democratitzar aquesta mena de servei.

9. Nix, el millor aliat contra l'ansietat preoperatòria

La novena startup que ha atret més mirades durant 2020 és Nixi for Children, o més aviat, el personatge que han creat per pal·liar l'ansietat preoperatòria infantil, en Nix. Només cal enfundar-se unes ulleres de cartró per conèixer en Nix, un expert en la vida hospitalària que portarà de la mà els més menuts per totes les fases i racons implicats en el procés de l'operació. 

En Nix mostra l'interior d'un quiròfan | Cedida

En Nix mostra l'interior d'un quiròfan | Cedida

L'empresa va començar sent un Treball de Final de Grau i ja ha passat per hospitals tan reconeguts com Sant Joan de Déu i Can Ruti. Els pacients que coneguin en Nix no només gaudiran de la seva companyia a través de les ulleres de realitat virtual sinó que el trobaran a les pàgines d'un llibret que se'ls proporcionarà i on seguiran aprenent sobre el procés operatori que viuran. La base de l'empresa és simple: si coneixem el que ve no fa tanta por.

10. Homebid, el 'market place' immobiliari

Per acabar el top 10 de les startups més llegides pels lectors de VIA Empresa trobem Homebid, una empresa nascuda en plena pandèmia. Durant els primers dies de confinament, Manuel Martínez, fundador de la companyia, es va trobar treballant a casa i des de la seva finestra veia un cartell d'"es ven". Aquesta visió el va inspirar a crear una web de subhastes immobiliàries, un model de venda poc freqüent en el nostre país.

El fet de néixer enmig de la pandèmia ha marcat les expectatives de l'empresa. El model de venda immobiliària que propugnen permet agilitzar els tràmits, però també asseguren que aporten una nova eina en un mercat que creixerà. Té sentit que el negoci es llenci ara que molts pisos sortiran al mercat", conclou Martínez, qui té els ulls posats en una futura expansió cap a ciutats com Madrid.

Més informació
Les entrevistes més llegides del 2020
L'any 2020, en 10 titulars
Les opinions referents del 2020
Avui et destaquem
El més llegit